زیبایی شناسی سینمای ایران بر اساس مضمون «غربت آگاهی» اشراقی موارد مطالعه فیلم های «سیاوش در تخت جمشید» و «آتش سبز»
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسینریمان خلیلی 1 , انشاء الله رحمتی 2 , محمد عارف 3
1 - گروه پژوهش هنر، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ـ ایران
2 - گروه فلسفه وحکمت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ـ ایران
3 - گروه نمایش، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ـ ایران
کلید واژه: عالم مثال, غربت آگاهی, سینمای ایران, زیبایی شناسی, تمثیل, سهروردی,
چکیده مقاله :
زیبایی شناسی سینمای ایران با تکیه بر غربت آگاهی اشراقی ذیل عنوان سینمای مثال نگار، مسأله ی این مقاله است مفهوم غربت آگاهی به معنای یادآور شدن انسان به غربت خویش در اثر چیست؟ فرا روی به عالم بالا در هنر سنتی، آغاز تأمل ما در پیوند زیبایی شناسی اشراقی با سینما محسوب می شود. با رویکرد ابژکتیو زیبایی شناختیِ شیخ اشراق و صدور زیبایی از نورالانوار به عالم و انسانِ محصور شده در غربت غربی تحت تدبیر ارباب انواع، می توان به تحلیل فیلم های مثال نگار در سینمای ایران پرداخت. در این نوشتار مضمون غربت آگاهی در سینمای ایران با رجوع به رساله های تمثیلی شیخ اشراق با ملازمت تأویل و پدیدارشناسی هانری کربن بررسی شده است. بر مبنای هبوط و معرفت شناسی اشراقی در روایت شناسی فیلم هایی با مضمون غربت آگاهی مشخص گردید، در وحدت سه وجهی حکایت (راوی، روایت و مروی)، راوی هم فاعل حماسه است هم موضوع و مفعول.
The aesthetics of Iranian cinema based on illuminated stranger consciousness under the title of exemplary cinema is the subject of this article. How the concept of stranger consciousness which means reminding human of his homelessness is created. Escape to the world above in traditional art is the beginning of our reflection on the connection between illuminated aesthetics and cinema. With Sohrevardi's objective aesthetic approach and with exploring beauty from premiere hypostase de la lumiere des lumieres to the world and confinement of human in exile under the management of the lord of all kinds, one can analyze exemplary films in the Iranian cinema. In this article the theme of homelessness in the Iranian cinema with reference to sheikh Ishraq 's allegorical treatises and with the help of Henry corbin's interpretation and phenomenology has been examined. On the basis of descent and enlightment, in the narratology of films with the theme of stranger consciousness it has been revealed that in the three – dimentional unity of the story ( narrator, narration, and the subject of narration), the narrator is the subject, object and the theme of the epics
منابع ومآخذ
قرآن کریم
پورنامداریان، تقی(1391).رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، تحلیلی از داستان های عرفانی ـ فلسفی ابن سینا و سهروردی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
پورنامداریان(1394). عقل سرخ: شرح و تأویل داستانهای رمزی سهروردی،چاپ چهارم، تهران، انشارات سخن.
خادمی، عینالله، کوکرم، فاطمه(1392). سیر و سلوک اشراقی بر اساس قصه غربت غربی، عرفان اسلامی، شماره 39 ، از 13تا 34
رحمتی، انشاءالله (1388) از ترس آگاهی تا غربت آگاهی، اطلاعات حکمت و معرفت، سال چهارم ، شماره 2 ، از 4 تا 6
سهروردی، شهاب الدین یحیی (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد دوم، تصحیح و مقدمه: کربن، هانری، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سهروردی، شهاب الدین یحیی(1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، جلد سوم، تصحیح و تحشیه و مقدمه: نصر، سید حسین، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیرازی، قطب الدین (1380). شرح حکمه الاشراق سهروردی، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و دانشگاه مگ گیل.
عباسی داکانی، پرویز(1380). شرح قصه غربت غربی سهروردی، تهران ، نشر تندیس.
کُربن، هانری(1394). چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، جلد دوم. مترجم: رحمتی، انشاءالله، چاپ دوم، تهران، سوفیا.
کُربن، هانری (1394). زمان ادواری در مزدیسنا. مترجم: انشاء الله رحمتی، چاپ نخست، تهران، نشر سوفیا.
کُربن، هانری(1394) معبد ومکاشفه، مترجم:رحمتی، انشاءالله ، چاپ سوم، تهران، سوفیا.
کُربن، هانری(1395). تخیل خلاق درعرفان ابن عربی، مترجم:رحمتی، انشاءالله ، چاپ سوم، تهران، نشر جامی.
کُربن، هانری( ۱۳۹۵). «سیاوخش در تخت جمشید»، ترجمه فریده رهنما، بخارا، شماره۱۱۲صص152-140.
نورایی، الیاس، اسدیان، مریم(1395). بازتاب رساله تمثیلی قصه الغربه الغربیه و جغرافیای مثالی سهروردی در مثنوی مولوی، ادبیات عرفانی واسطوره شناختی، شماره 44، از 293 تا 335.
همدانی، امیر سید علی (1393). اسرار النقطه یا توحید مکاشفان، ترجمه و تصحیح: محمد خواجوی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مولی.
فیلم ها
- (آتش سبز1386)، محمد رضا اصلانی
- (سیاوش در تخت جمشید1344)، فریدون رهنما
_||_Sources and references
The Holy Quran
Pournamdarian, Taqi (1391). Code and secret stories in Persian literature, an analysis of the mystical-philosophical stories of Ibn Sina and Suhrawardi, 8th edition, Tehran, Scientific and Cultural Publications.
Pournamdarian (2014). Aql Red: description and interpretation of Ramzi Sohravardi's stories, 4th edition, Tehran, Sokhon Publishing House.
Khademi, Ainullah, Kokram, Fatemeh (2012). Ishraqi's journey based on the story of Western sojourn, Islamic mysticism, number 39, from 13 to 34
Rahmati, God willing (1388) from the fear of knowledge to the alienation of knowledge, information on wisdom and knowledge, fourth year, number 2, from 4 to 6
Suhravardi, Shahabuddin Yahya (2010). Collection of works of Sheikh Eshraq, second volume, correction and introduction: Carbon, Hanri, third edition, Tehran, Research Institute of Humanities and Cultural Studies.
Suhravardi, Shahabuddin Yahya (2010). Collection of the works of Sheikh Ashraq, third volume, corrections and revisions and introduction: Nasr, Seyyed Hossein, third edition, Tehran, Research Institute of Humanities and Cultural Studies.
Shirazi, Qutbuddin (1380). Commentary on the wisdom of Sohravardi, first edition, Tehran, Tehran University Press and McGill University.
Abbasi Dakani, Parviz (1380). Description of the story of Sohrvardi's western sojourn, Tehran, Tandis Publishing.
Corben, Henry (2014). The spiritual and philosophical perspectives of Iranian Islam, the second volume. Translator: Rahmati, God willing, second edition, Tehran, Sofia.
Corben, Henry (2014). periodic time in Mazdasna. Translator: God willing, first edition, Tehran, Sofia publication.
Corben, Henry (2014) Temple and revelation, translator: Rahmati, God willing, third edition, Tehran, Sofia.
Corben, Henry (2015). Creative imagination in mysticism of Ibn Arabi, translator: Rahmati, God willing, third edition, Tehran, Jami publication.
Corben, Henry (1395). "Siavakhsh in Persepolis", translated by Farida Rahnama, Bukhara, number 112, pp. 152-140.
Norai, Elias, Asadian, Maryam (2015). Reflecting on the allegorical treatise of the story of Al-Gharba Al-Gharbiyya and the exemplary geography of Suhravardi in Mawlawi's Masnavi, Mystical Literature and Knowledge, No. 44, from 293 to 335.
Hamdani, Amir Seyyed Ali (2013). Asrar al-Naqta or Tawheed Makashfan, translation and proofreading: Mohammad Khajawi, 4th edition, Tehran, Moli Publications.
Movies
- (Green fire 2016), Mohammad Reza Aslani
- (Siavash in Persepolis 1344), Fereydon Rahnama