اثر تعدیل کنندگی راهبری شرکتی بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیحسین فخاری 1 , محسن حسن نتاج کردی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
کلید واژه: خطای پیش بینی سود, واژههای کلیدی: راهبری شرکتی, رقابت در بازار محصول, دقت پیش بینی سود,
چکیده مقاله :
رقابت در بازار محصول عامل موثری بر جریان و حجم اطلاعات عرضه شده توسط واحدهای تجاری است. همچنین ساختار راهبری شرکتی میتواند نقش موثری بر کیفیت اطلاعات ارائه شده داشته باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبری شرکتی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به همین منظور دادههای مربوط به 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده و اثر تعدیل کنندگی راهبری شرکتی بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت، مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه گیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال هیرشمن استفاده شده و جهت اندازه گیری درجه راهبری شرکتی از چک لیستی که به هشت طبقه افشا، اخلاق تجاری، آموزش، رعایت الزامات قانونی، حسابرسی، مالکیت، ساختار هیئت مدیره، مدیریت دارایی و نقدینگی تقسیم شدهبود، استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که رقابت در بازار محصول دارای اثر منفی بر کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت، بوده و این ارتباط در شرکتهای دارای راهبری شرکتی قوی کاهش مییابد. به عبارت دیگر در شرکتهایی که از درجه راهبری شرکتی بالاتری برخوردارند، اثر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود پیش بینی شده، مثبت است Abstract Product market competition is one of the important factor which influence the flow and volume of information supplied by business enterprise .also The corporate governance structure can have a significant impact on the quality of information is provided. The aim of this study is An investigation of The role of corporate governance on the relationship between product market competition and quality of the forecasted earnings by management in the listed Companies of the Tehran stock exchange. For this purpose data about 70 companies listed on the Tehran stock exchange is gathered. And the moderating effect of corporate governance on the relationship between product market competition and Quality of the Forecast Management earning, is studied. The Herfindahl-Hirschman is used for product market competition and to measuring of the corporate governance we use checklist of corporate governance with 8 class which include, business ethics, training, the compliance with legal requirements, auditing, ownership, board structure, asset management and liquidity. The findings show that competition in the product market have a negative effect on quality and Quality of the Forecast Management Earning and this effects is reduced in the firms with strong corporate governance . In the other words in companies with a higher degree of corporate governance, the effects of product market competition on the forecasted earning is positive.
1) انوار رستمی، علی اصغر، حسین اعتمادی و مرضیه موحد مجد، (1392)، "بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی محصول بر سیاستهای تقسیم سود"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول ، شماره دوم، صص 18-1.
2) جامعی، رضا و آزاده رستمیان، (1395)، "تأثیر تخصص مالی اعضای کمیته حسابرسی بر ویژگیهای سود پیش بینی شده"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال هشتم، شماره29، صص71-1.
3) خدادی،ولی، جواد نیک کار و محسن رشیدی باغی، (1393)، "تأثیر رقابت در بازار محصول بر سیاست تقسیم سود"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی،سال ششم، شماره 24، صص32-21.
4) خواجوی،شکرالله، غلامعلی محسنی فرد، غلامرضا رضایی و سید داوود حسینی راد، (1392)، "بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود"، فصلنامه علمی_پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول، شماره سوم، صص 134-119.
5) دیانتی دیلمی، زهرا و مرتضی بیاتی، (1394)، "رابطه رقابت در بازار محصول و حق الزحمهٔ حسابرس مستقل"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 7، شماره 27، صص 38-23.
6) صفرزاده، محمدحسین و افسانه رفیعی، (1393)، "تبیین ارتباط بین رقابت در بازار محصول و راهبری شرکتی"، مجله دانش حسابداری، سال پنجم، شماره 18، صص 48-25.
7) فخاری، حسین و نصیبه یوسفعلی تبار، (1389)، "بررسی رابطه بین سیاست تقسیم سود و راهبری شرکتی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره17، شماره69، صص84-69.
8) فخاری،حسین، سید روح الله تقوی و مهدی بشیری جویباری، (1394)،"بررسی اثر شدت رقابت در بازار محصول بر ارزش گذاری بازار از نگهداشت وجه نقد شرکتها"، مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری مالی، دوره دوم، شماره یک، صص65-47.
9) قربانی،سعید، مرضیه موحدمجد و محمد منفردمهارلوئی، (1392)، "رقابت در بازار محصول، ترکیب هیئت مدیره و کیفیت افشا اطلاعات"، پژوهش حسابداری و حسابرسی، دوره چهارم، شماره نوزدهم، صص106-92.
10) مشایخ، شهناز و مریم اسماعیلی، (1385)، "بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبههای اصول راهبری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره45، صص44-25.
11) مشایخ، شهناز و سیده سمانه شاهرخی، (1386)، "بررسی دقت پیش بینی سود توسط مدیران و عوامل مؤثر بر آن"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 14، شماره 50، صص82-65 .
12) نمازی، محمد و شهلا ابراهیمی، (1391)، "بررسی ارتباط بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام"، پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، شماره 1، صص27-9.
13) نمازی، محمد، غلامرضا رضایی و علیرضا ممتازیان، (1393)، "رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری"، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره ششم، شماره دوم، صص166-131.
14) واعظ،سیدعلی، محمد حسین قلمبر و نسرین قنواتی، (1394)، "تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود با بهره گیری از تکنیک تحلیل عاملی"، مجله دانش حسابداری، سال ششم، شماره21، صص149-129.
15) Ali, A., Klasa, S. and Yeung, E, (2009), "The Limitations of Industry Concentration Measures Constructed with Compustat Data: Implications for Finance Research", Review of Financial Studies, 22, PP. 3839–3871.
16) Ali, A., Klasa, S., and Yeung, E, (2010), "Oligopolistic Industries and Corporate Disclosure Policy", Available from URL: SSRN Working Paper Series.
17) Ali, A., Liu, M., Xu, D., and Yao, T, (2012), "Corporate Disclosure, Analyst Forecast Dispersion, and Stock Returns ", Available from URL: SSRN Working Paper Series.
18) Almeida, J and Dalmácio, F, (2015), "The Effects of Corporate Governance and Product Market Competition on Analysts’bForecasts", Evidence from the Brazilian Capital Market, The International Journal of Accounting. 50:PP. 16-339.
19) Bhat, G., Hopea, O. and Kang, T, (2006), "Does Corporate Governance Transparency Affect the Accuracy of Analyst Forecast?” Accounting and Finance, Vol. 46, PP. 715-732.
20) Brown, L. D.; G. D. Richardson; and S. J. Schwager, (1987), "An Information Interpretation of Financial Analyst Superiority in Forecasting Earnings", Journal of Accounting Research 25, PP. 49–67.
21) Chen, A., Kao, L., Tsao, M. and Wu, C, (2007), "Building a Corporate Governance Index from the Perspectives of Ownership and Leadership for Firms in Taiwan", Corporate Governance: An International Review, Vol. 15, PP. 251-61.
22) Cheng, P, Man Paul, Y., and Cheong, H, (2013), "The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality", Accounting and Finance, 53, PP. 137-162.
23) Dalmácio, F. Z., Rezende, A. J., Lopes, A. B. and Cia, J. N. S, (2012), "The Influence of the Adoption of Differentiated Practices of Corporate Governance on the Accuracy of the Analysts’ Forecasts of the Brazilian Market", European Accounting Association 35th Annual Congress, Ljubljana, Slovenia.
24) Dhaliwal, D., Huang, S., Khurana, I. K. and Pereira, R, (2008), "Product Market Competition and Accounting Conservatism", Dec. Working Paper Series.
25) Dyck, A. and Zingales, L, (2004), "Private Benefits of Control: an International Comparison", Journal of Finance, 59, PP. 537-600.
26) Garay Urbi, Gonzalez Maximilian, (2008), "Corporate Governance and Firm Value: The Case of Venezuela", Journal Compilation; 16(3), PP. 194- 209.
27) Greenwald, B. and Stiglitz, J. E, (1990), "Asymmetric Information and The New Theory of the Firm: Financial Constraints and Risk Behavior", American Economic Review, LXXX, PP. 160-165.
28) Hart, O. D, (1983), "The Market Mechanism as an Incentive Scheme", Bell Journal of Economics, 14, PP. 366-382.
29) Karuna, C, (2007), "Industry Product Market Competition and Managerial Incentives", Journal of Accounting and Economics, Vol. 43, PP. 275–97.
30) La Porta, R, Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A. and Vishny, R, (2002), "Investor Protection and Corporate Valuation", The Journal of Finance, Vol. 57, PP. 1147-1170.
31) Li, X., (2010), "The Impacts of Product Market Competition on the Quantity and Quality of Voluntary Disclosures", Review of Accounting Studies, 15, PP. 663–711.
32) Marciukaityte, D., and Park, J. C, (2009), "Market Competition and Earnings Management", Available at SSRN 1361905.
33) Myung gun, L., Woo jin, p., and Young mi, Seo., (2013), "The Relationship between Related Party Transactions and Management Forecasts", Korea International Accounting Review, Vol. 49, 6, PP. 49-80.
34) Nalebuff, B. J. and Stiglitz, J. E, (1983), "Prizes and Incentives: Towards a General Theory Compensation and Competition", The Bell Journal of Economics, Vol. 14, No. 1, PP. 21-43.
35) Nurwati, A, (2010), “Corporate Governance and Earnings Forecasts Accuracy", Asian Review of Accounting, 18, PP. 50-67.
36) Raith, M, (2001), "Competition, Risk and Managerial Incentives", Available at SSRN 262648.
37) Stiglitz, J. E, (2002), "Information and the Change in the Paradigm in Economics", The American Economic Review, Vol. 92, No. 3, PP. 460-501.
یادداشتها