رابطه انگیزههای ریسکپذیری مدیران و فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه The Relationship between CEO Risk-Taking Incentives and Socially Irresponsible Activities
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیفریدون رهنمای رود پشتی 1 , آناهیتا زندی 2
1 - گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران شمال ،دانشگاهآزاداسلامی، تهرانایران
کلید واژه: انگیزههای ریسکپذیری مدیران, فعالیتهای اجتماعی مسئولانه, فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه,
چکیده مقاله :
درجه ریسکپذیری مدیران ناشی از انگیزههای مدیریتی میتواند جهت جبران کاستی پاداش آنها منجر به عملکرد شرکتهادر فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه گردد.این مطالعه به بررسی رابطه بینانگیزههای ریسکپذیری مدیرعاملکهباحساسیتحقوق و مزایایمدیرانعاملبرایتغییردرنوساننرخبازدهسهامیاوگااندازهگیریمیشود و فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه با استفاده از گزارشهای سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. نتایج نشاندهنده آن است که انگیزههای ریسکپذیری مدیرعامل ارتباط مثبتی با فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه دارد. به علاوه، ما در این پژوهش پی بردیم که فعالیتهای اجتماعی مسئولانه شرکت به عنوان یک عامل واسطه عمل کرده و موجب تقویت رابطه فوقالذکر میشود. نتایج ما نشان میدهد که محرکها و مشوقهای ریسکپذیری در طرح پاداش مدیرعامل از اهمیت زیادی برای خطمشیهای شرکت نسبت به فعالیتهای اجتماعی غیرمسئولانه برخوردارند.The Relationship between CEO Risk-Taking Incentives and Socially Irresponsible ActivitiesFraydoon Rahnamay RoodposhtiAnahita ZandiThe degree of managerial risk appetite due to managerial motivation can lead to companies' performance in irresponsible social activities to compensate for their lack of reward. This study examines the relationship between the CEO's risk-taking incentives and irresponsible social activities using the annual reports of accepted companies In the Tehran Stock Exchange. The results indicate that the manager's risk-taking incentives have a positive relationship with irresponsible social activities. In addition, we have found in this research that the responsible social activities of the company act as an intermediary agent and enhance the above-mentioned relationship. Our results show that incentives and incentives for risk appetite in managing director remuneration are of great importance to corporate policies against irresponsible social activities.
The degree of managerial risk appetite due to managerial motivation can lead to companies' performance in irresponsible social activities to compensate for their lack of reward. This study examines the relationship between the CEO's risk-taking incentives and irresponsible social activities using the annual reports of accepted companies In the Tehran Stock Exchange. The results indicate that the manager's risk-taking incentives have a positive relationship with irresponsible social activities. In addition, we have found in this research that the responsible social activities of the company act as an intermediary agent and enhance the above-mentioned relationship. Our results show that incentives and incentives for risk appetite in managing director remuneration are of great importance to corporate policies against irresponsible social activities.
فهرست منابع
1) جبارزادهکنگرلویی، سعید، سمیهفاتحی و مرتضی متوسل، (1395)،"ایدئولوژیهایاخلاقی،مسئولیتپذیریاجتماعیوعدمتقارناطلاعاتیدرشرکتها"، پژوهشهایحسابداریمالی و حسابرسی، 8(31)، صص 22-40.
2) حیدرپور، فرزانه و محمدقرنی، (1394)،"تأثیرحسابداریزیستمحیطیبرشاخصهایمالیوعملیاتیشرکتهایتولیدی"، پژوهشهایحسابداریمالی و حسابرسی، 7(26).
3) راجی زاده، سپیده، سیمین راجی زاده و حجت اله زنگی آبادی، (۱۳۹۴)، "افشای اطلاعات حسابداری پیرامون مسئولیت اجتماعی شرکتها بر اساس تئوری ذینفعان"، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران، شرکت خدمات برتر
4) زندی، آناهیتا و محسن تنانی، (1394)،"تأثیر جریان وجه نقد آزاد و سطح انباشت وجه نقد بر انعطافپذیری مالی"، پژوهشهای حسابداریمالی و حسابرسی، ( 27)7، صص 72-57.
5) زندی، آناهیتا و محسن تنانی، (1396)، "رابطه هزینه فرصت وجه نقد و انعطافپذیری مالی با عملکرد شرکت "، پژوهشهای حسابداریمالیو حسابرسی، (35)9، صص 22-1
6) زندی، آناهیتا و خسرو فغانی ماکرانی، (1397)، "بررسی تأثیر عملکرد اجتماعی، زیستمحیطی (محیطی) و اخلاقی بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26)، صص 145-158
7) زندی، آناهیتا، خسرو فغانی ماکرانی و نقی فاضلی، (1398)،"آزمون نرخ مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت مبتنی بر دو رویکرد سرمایه مبادلهای و سرمایه اخلاقی بر احتمال ورشکستگی"، حسابداری مدیریت، 12(43)، صص 67-75.
8) زندی، آناهیتا، خسرو فغانی ماکرانی و نقی فاضلی، (1399)،"مشوقهای ریسکپذیری مدیریتی، مسئولیت اجتماعی شرکت و ریسک شرکت"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34)، صص 229-251.
9) زندی، آناهیتا، (1399)، "آزمون اثربخشی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر کیفیت افشاء اطلاعات کربن"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(35)، صص 207-220.
10) صنوبرناصر، مجید خلیلیو حامدثقفیان، (1389)،"بررسیرابطهبینمسئولیتپذیریاجتماعیباعملکردمالیشرکتها"، کاوشهایمدیریتبازرگانی، دوره 2 (4)، صص 28 – 52
11) عبدلی، محمدرضا، حمید پناهی و فاطمه رحیمیان، (۱۳۹۲)، "بررسی تأثیر ترکیب هیئتمدیره و ساختار مالکیت بر میزان مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، دهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
12) وحیدی الیزایی، ابراهیم و ماندانا فخاری، (1394)،"تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی بر عملکرد مالی شرکت"، دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور-مالزی، موسسه سرآمد کارین.
13) محمدی، محسن،فاطمهصمدیومعصومهجعفری،(1395)،"بررسیتأثیرتغییرمدیرعاملبرسرمایهگذاریدرمسئولیتاجتماعیشرکتهایپذیرفتهشدهدر بورساوراقبهادارتهران"،همایش بینالمللی افقهاینویندرعلوممدیریتوحسابداری،اقتصادوکارآفرینی،تهران،انجمنافقنوینعلموفناوری.
14) مظلومی، نادر، فریبالطیفی و هیواآسایی، (1386)،"بررسیرابطهریسکپذیریمدیرانباعملکردسازمانهادرشرکتهایپذیرفتهشدهدربورساوراقبهادارتهران"،مطالعاتمدیریت (بهبودوتحول)،14(56)، صص 71-92.
15) معینالدین، محمود، غزل صادقی و مهدی عرب صالحی، (1392)،"رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،. پژوهشهای تجربی حسابداری، 3(1)، صص 1-20.
16) Arshad, R.and Razak, S.N.A.A., (2011), “Corporate Social Responsibility Disclosure and Interaction Effects of Ownership Structure on Firm Performance”, Business, Engineering and Industrial Applications (ISBEIA), 111, PP. 25-28.
17) Avyvnv et al (2011), “Study of Corporate Social Responsibility and Financial Performance”, Journal of Economic, 38, PP. 77–114.
18) Benlemlih, M., Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016), “Environmental and Social Disclosures and Firm Risk”, Journal of Business Ethics, PP. 1-14.
19) Bhattacharya, C. B., Sen, S. (2004), “Doing better at Doing Good: When, Whey, and HowConsumers Respond to Corporate Social Initiatives”, California Management Review, 47, PP. 9-24.
20) Bouslah, K., Liñares-Zegarra, J., M'Zali, B., & Scholtens, B. (2017), “CEO Risk-taking Incentives and Socially Irresponsible Activities”, The British Accounting Review.
21) Borghesi, R., Houston, J. F., Naranjo, A. (2014), “Corporate Socially Responsible Investments:CEO Altruism, Reputation, and Shareholder Interest”, Journal of Corporate Finance, 26, PP. 164-181.
22) Boyallian, P., & Ruiz-Verdú, P. (2015), “CEO Risk-taking Incentives and Bank Failure during the 2007-2010 financial crisis”.
23) Cai, Y., Jo, H., Pan, C. (2011), “Vice or Virtue? The Impact of Corporate Social Responsibility
24) on Executive Compensation”, Journal of Business Ethics, 104, PP. 159–173.
25) Carroll, A.B. (1999), “Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct”,Business and Society, 38, PP. 268-295.
26) Chakraborty, A., Gao, L. S., & Sheikh, S. (2018), “Managerial Risk Taking Incentives, Corporate Social Responsibility and Firm Risk”, Journal of Economics and Business.Chatterji, A. K., Levine, D. I., Toffel, M. W. (2009), “How Well do Social Ratings ActuallyMeasure Corporate Social Responsibility?”, Journal of Economics & Management Strategy, 18, PP. 125-169.
27) Cheng, H., Hong, H., Scheinkman, J. (2015), “Yesterday's Heroes: Compensation and CreativeRisk-taking”, Journal of Finance, 70, PP. 839–879.
28) Coles, J., Daniel, N., Naveen, L. (2006), “Managerial Incentives and Risk-taking”, Journal ofFinancial Economics, 79, PP. 431-468.
29) Core, J., Guay, W. (2002), “Estimating the Value of Employee Stock Option Portfolios and theirSensitivities to Price and Volatility”, Journal of Accounting Research, 40, PP. 613-630.
30) Crifo, P., Forget, V.D. (2015), “The Economics of Corporate Social Responsibility: A Firm‐Level Perspective Survey”, Journal of Economic Surveys, 29, PP. 112-130.
31) Guay, W. R. (1999), “The Sensitivity of CEO Wealth to Equity Risk: an Analysis of theMagnitude and Determinants”, Journal of Financial Economics, 53, PP. 43-71.
32) Godfrey, P.C. (2005), “The Relationship between Corporate Philanthropy and ShareholderWealth: A Risk Management Perspective”, Academy of Management Review, 30, PP. 777-798.
33) Godfrey, P. C., Merrill, C. B., Hansen, J. M. (2009), “The Relationship between CorporateSocial Responsibility and Shareholder Value: An Empirical Test of the Risk ManagementHypothesis”, Strategic Management Journal, 30(4), PP. 425-445.
34) Deckop J.R., Merriman, K.K., Gupta, S. (2006), “The Effects of CEO Pay Structure onCorporate Social Performance”, Journal of Management, 32, PP. 329–342.
35) DeYoung, R., Peng, E.Y., Yan, M. (2013), “Executive Compensation and Business PolicyChoices at U.S. Commercial Banks”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 48, PP. 165-196.
36) Donaldson, T. Preston, L. (1995), “The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts,Evidence, and Implications”, Academy of Management Review, 20, PP. 65–91.
37) Fahlenbrach, R., Stulz, R. (2011), “Bank CEO Incentives and the Credit Crisis”, Journal ofFinancial Economics, 99, PP. 11-26.
38) Feng.Z-Y, Wang.M-L, and Huang. W-H. (2015), “Equity Financing and Social Responsibility: Further International Evidence”, J. Accounting. Vol. 17, PP. 1- 34.
39) Hasan, M. M., & Habib, A. (2017), “Corporate Life Cycle, Organizational Financial Resources and Corporate Social Responsibility”, Journal of Contemporary Accounting & Economics, 13(1), PP. 20-36.
40) Henisz, W.J., Dorobantu, S., Nartey, L.J. (2014), “Spinning Gold: the Financial Returns toStakeholder Engagement”, Strategic Management Journal, 35, PP. 1727-1748.
41) Jones, T., Wicks. A. (1999), “Convergent Stakeholder Theory”, Academy of ManagementReview, 24, PP. 208–221.
42) Kang, C., Germann, F., Grewal, R. (2016), “Washing away your Sins? Corporate SocialResponsibility, Corporate Social Irresponsibility, and Firm Performance”, Journal of Marketing,80, PP. 59–79.
43) Karim, K., Lee, E., & Suh, S. (2017), “Corporate Social Responsibility and CEO Compensation Structure”, Advances in Accounting.
44) Kotchen, M. Moon, J.J. (2012), “Corporate Social Responsibility for Responsibility”, The B.E.Journal of Economic Analysis & Policy, 12, 1 (Contributions), Article 55.
45) Lange, D., Washburn, N.T. (2012), “Understanding Attributions of Corporate Social Irresponsibility”, Academy of Management Review, 37, PP. 300–326.
46) Mishina, Y., Block, E. S., Mannor, M. J. (2012), “The Path Dependence of OrganizationalReputation: How Social Judgment Influences Assessments of Capability and Character”, Strategic Management Journal, 33, PP.459-477.
47) Mahoney, L.S., Thorne, L. (2005), “Corporate Social Responsibility and Long-termCompensation: Evidence from Canada”, Journal of Business Ethics, 57, PP. 241–253.
48) Mahoney, L. S., Thorn, L. (2006), “An Examination of the Structure of Executive Compensation and Corporate Social Responsibility: A Canadian Investigation”, Journal of Business Ethics, 69, PP.149–162.
49) Mattingly, J.E., Berman, S.L. (2006), “Measurement of Corporate Social Action: DiscoveringTaxonomy in the Kinder Lydenberg Domini Ratings Data”, Business and Society, 45, PP. 20-46.
50) McGuire, J., Dow, S., Argheyd, K. (2003), “CEO Incentives and Corporate Social Performance”, Journal of Business Ethics, 45, PP. 341–359.
51) McWilliams, A., Siegel, D. (2001), “Corporate Social Responsibility: A Theory of the FirmPerspective”, Academy of Management Review, 26, PP. 117-127
52) Murphy, K. J. (2013), “Executive Compensation: Where We Are, and How We Got there”,Handbook of the Economics of Finance, 2, Part A, PP. 211-356.
53) Oikonomou, I., Brooks, C., Pavelin, S. (2014a), “The Effects of Corporate Social Performanceon the Cost of Corporate Debt and Credit Ratings”, Financial Review, 49, PP. 49–75.
54) Ormiston, M., Wong, E. (2013), “License to Ill: The Effects of Corporate Social Responsibility and CEO Moral Identity on Corporate Social Irresponsibility”, Personnel Psychology, 66, PP. 861-893.
55) Rekker, S.A., Benson, K.L., Faff, R.W. (2014), “Corporate Social Responsibility and CEOCompensation Revisited: Do Disaggregation, Market Stress, Gender Matter?”, Journal ofEconomics and Business, 72, PP. 84-103.
56) Russo, A., & Perrini, F. (2010), “Investigating Stakeholder Theory and Social Capital: CSR in Large Firms and SMEs”, J. Bus. Ethics 91(2), PP. 207-221.
57) Salvsky and Zvlch (2014), “The Relationship between the Disclosure of Corporate Social Responsibility and Quality of Earnings”, Scand. J. Econ. 95, PP. 607-625.
58) Scholtens, B., Zhou, Y. (2008), “Stakeholder Relations and Financial Performance”, SustainableDevelopment, 16, PP. 213-232.
59) Strike, V. M., Gao, J., Bansal, P. (2006), “Being Good While Being Bad: Social Responsibilityand the International Diversification of US Firms”, Journal of International Business Studies, 37, PP. 850-862.
60) Tang, Y., Qian, C., Chen, G., Shen, R. (2015), “How CEO Hubris Affects Corporate Social(ir)Responsibility”, Strategic Management Journal, 36, PP. 1338–1357.
61) Wahba, H., & Elsayed, K. (2015), “The Mediating Effect of Financial Performance on the Relationship between Social Responsibility and Ownership Structure”, Future Business Journal, 1(1), PP. 1-12.
62) Wang, H., Tong, L., Takeuchi, R., & George, G. (2016), “Corporate Social Responsibility: An Overview and New Research Directions Thematic Issue on Corporate Social Responsibility”, Academy of Management Journal, 59(2), PP. 534-544.
_||_