ارزیابی مدل اینرسیک مدیرعامل در انعکاس اخبار به موقع به ذینفعان: استنتاج فازی دو بُعدی (FIS_2)
محسن رحمانی
1
(
دانشجوی دکتری گروه مهندسی مالی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
)
مجید اشرفی
2
(
استادیار گروه حسابداری، واحد واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول ، ایران
)
پرویز سعیدی
3
(
استاد گروه حسابداری، واحد واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
)
جمادوردی گرگانلی دوجی
4
(
استادیارگروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران
)
کلید واژه: اینرسی مدیرعامل, افشاء به موقع اطلاعات, استنتاج فازی دو بُعدی (FIS_2),
چکیده مقاله :
بخش مهمی از کارکردهای تصمیمگیری مدیران ریشه در کارکردهای سازمانی برحسب وجودِ محرکهایِ نظارت بر عملکرد آنان دارد. اینرسی به عنوان یکی از پیامدهای کارکردهای ضعیف سازمان در اثربخشی نظارتی عاملی برای نهادینه شدن قدرت در مدیران و ایجادِ فرصت طلبی برای اولویت بخشیدن به منافع آنان تلقی میشود. هدف این پژوهش ارزیابی مدل اینرسی مدیرعامل در انعکاس اخبار به موقع به ذینفعان می باشد. روش شناسی این پژوهش توسعهای و ترکیبی است که براساس مشارکت دو جامعه ، ۱۴ نفر از خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی در بخش کیفی و۲۰ نفر از کارگزاران باتجربه بازار سرمایه بعنوان اعضای جامعه هدف در بخش کمی صورت پذیرفت .دربخش کیفی از دو تحلیل ارزیابی انتقادی و دلفی برای شناسایی ابعادِ اینرسی مدیرعامل در انعکاس اخبار به موقع به ذینفعان استفاده شد که نتایج ، از وجودِ ۱۱ پژوهش تایید شده و تعیین ۸ بُعدِ اینرسی مدیرعامل در انعکاس اخبار به موقع به ذینفعان حکایت دارد که طی دو مرحله تحلیل دلفی سطح پایایی معیارهای پژوهش مورد تایید قرار گرفت و در بخش کمی با استفاده از تحلیل فازی دو بُعدی (FIS_2) مهمترین بُعدِ شناساییشده اینرسی مدیرعامل در سطح شرکتهای بازار سرمایه، مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج مشخص گردید، اینرسی مبتنی بر بیش اطمینانی مدیرعامل مهمترین بُعدِ اینرسی مدیرعامل در افشاء به موقع اطلاعات به ذینفعان در سطح شرکتهای بازار سرمایه محسوب میشود. که از نظر وزن فازی کسب شده، نسبت به سایر ابعاد شناسایی شده دارای اولویت میباشد.
چکیده انگلیسی :
An important part of managers' decision-making functions is rooted in organizational functions in terms of the existence of drivers to monitor their performance. Inertia is considered as one of the consequences of poor organizational performance in regulatory effectiveness as a factor to institutionalize power in managers and create opportunism to prioritize their interests. The purpose of this study is to evaluate the inertia pattern of the CEO in reflecting the news in a timely manner to stakeholders. The methodology of this research is developmental and mixed, based on the participation of two population, 14 accounting experts at the university level in the qualitative sector and 20 experienced brokers in the capital market as members of the target population in the quantitative sector. In the qualitative section, two critical appraisal and Delphi evaluation analyzes were used to identify the dimensions of the CEO's inertia in reflecting the news to stakeholders in a timely manner. During the two stages of Delphi analysis, the level of reliability of the research criteria was confirmed, and in a quantitative part, using two-dimensional Fuzzy Reference System (FIS_2), the most important dimension of CEO inertia identified at the level of Tehran Stock Exchange (TSE) was examined. Based on the results, inertia based on CEO overconfidence is the most important dimension of CEO inertia in timely disclosure of information to stakeholders at the level of Tehran Stock Exchange (TSE). In terms of fuzzy weight obtained, it has priority over other identified dimensions.