تأثیر خودشیفتگی مدیران عامل بر شفافیت گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیرضا طاهری عابد 1 , مهدی علی نژاد سارو کلایی 2 , خسرو فغانی ماکرانی 3
1 - گروه حسابداری،واحدساری،دانشگاه آزاداسلامی،ساری، ایران.
2 - گروه حسابداری،واحدساری،دانشگاهآزاداسلامی،ساری، ایران
3 - گروه حسابداری،واحدساری،دانشگاه آزاداسلامی،ساری،ایران.
کلید واژه: مالی رفتاری, شفافیت گزارشگری مالی, خودشیفتگی مدیران عامل, اندازه امضاء,
چکیده مقاله :
خودشیفتگی یک ویژگی شخصیتی است که فرد در آن تمایل دارد مورد تحسین واقع شده و در مورد خود اغراق و بزرگنمایی نماید. مدیران خودشیفتهبیشتر قادر خواهند بود تا از قدرت و عدم تقارن اطلاعات به منظور مداخله در گزارشگری مالی نادرست استفاده کنند. در این تحقیق به بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران عامل بر شفافیت گزارشگری مالی پرداخته شده است. با توجه به محدودیت های تحقیق، 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه گیری متغیر خودشیفتگی از اندازه امضاء مدیران عاملو جهت سنجش شفافیت گزارشگری مالی از معیار چندبُعدی که دامنه وسیعی از مفاهیم مرتبط با شفافیت را پوشش می دهد، استفاده گردیده است.مفهوم شفافیت بیان شده، مشتمل بر هر دو مجرای انتشار اطلاعات عمومی و خصوصی شرکت بوده و هر دو بُعد مقدار و کیفیت اطلاعات را در نظر می گیرد.نتایج تحقیق نشان می دهد که خودشیفتگی مدیران عامل اثر منفی بر شفافیت گزارشگری مالی دارد، اما این تأثیر معنادار نشده است. همچنین بین دیگر ویژگی رفتاری مدیران یعنی متغیر اطمینان بیش از حد و شفافیت گزارشگری مالی رابطه منفی و معناداری مشاهده گردیده است.
1) خدادادی،ولی محمد حسین قلمبر و علی چراغی نیا، (1395)، "بررسی تأثیر سیاست تقسیم سود بر رابطه بین کیفیت سود و حقالزحمه حسابرسی"، دانش حسابداری مالی، 3 (1)، صص 133-111.
2) خواجوی، شکراله و محسن رحمانی، (1397)، "بررسی اثر خودشیفتگی مدیران بر خطر سقوط قیمت سهام: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 11 (37)، صص 15-1.
3) خواجوی، شکرالله، علی اصغر دهقانی سعدی و فرزاد گرامی شیرازی، (1395)، "تأثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی"، پیشرفتهای حسابداری، 8(2)، صص 149-123.
4) شفیعی،حسن و مجیدصفاری نیا، (1390)، "خودشیفتگی، عزت نفس و ابعاد پرخاشگری در نوجوانان"، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 2(6)، صص 147-122.
5) شیری، اردﺷﯿﺮ،ﺻﺒﺮﯾﻪ ﺧﻠﺪﺷﺮﻓﯽ،ﻣﻬﺪی دﻫﻘﺎﻧﯽ و علی یاسینی، (1394)، "بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولیگری مدیران در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه"، مدیریت سازمانهای دولتی، 3(3)، صص 107-128.
6) صمدی لرگانی، محمود و حامد آراد، (1391)، "نقش افشای داوطلبانه و شفافیت در گزارشگری مالی"، نشریه حسابرس، شماره 58، صص 111-113.
7) عرب مازار، علی اکبر،قدرت اله طالب نیا،حمید رضا وکیلی فرد و محمود صمدی لرگانی، (1390)،"تبیین ارتباط بین شفافیت گزارشگری مالی با گزارشگری مالیاتی در ایران"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 3 (9)، صص 37-22.
8) مهام، کیهان و صباح بک محمدی، (1394)، "رابطه مدیریت سود عملکرد جاری و عملکرد آتی با امنیتشغلی مدیرعامل"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 8 (29)، صص 38-19.
9) میرزایی، راضیه و مهدی مرادزاده فرد و بهمن بنی مهد، (1396)، "اثر معیارهای نمایندگی بر توان رقابتی شرکت"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 9 (36)، صص 26-1.
10) نمازی، محمد، علیاصغر دهقانیسعدی و سمانه قوهستانی، (1396)،"خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکتها"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(22)، صص 52-37.
11) یعقوب نژاد، احمد و محمد امیری، (1388)، "بررسی عوامل موثر بر کیفیت گزارشهای حسابرسی و تأثیر عوامل مذکور بر ضریب همبستگی تغییرات قیمت و تغییرات سود سهام"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی،1 (1)، صص 75-53.
12) یوسفی اصل، فرزانه،مهناز ملانظری و غلامرضا سلیمانی امیری، (1393)،"تبیین مدل شفافیت گزارشگری مالی"، پژوهشهای تجربی حسابداری، 2، صص 1-38.
13) Ames, D, R. Rose, P. Anderson, C, P. (2006), “The NPI-16 as a Short Measure of Narcissism”, Journal of Research in Personality, 40, PP. 440–450.
14) Barth, M. E., and K. Schipper. (2008), “Financial Reporting Transparency”, Journal of Accounting, Auditing, and Finance, 23, PP. 173-190.
15) Brown, A. D. (1997), “Narcissism, Identity, and Legitimacy”, The Academy of Management Review, 22 (3), PP. 643-668.
16) Bushman, R and Piotroski, J and Smith, A (2004), “What Determines Corporate Transparency?”, Journal of accounting Research. Vol. 42, No. 2, PP. 207-252.
17) Campbell,W. K., & Foster, J. D. (2007), “The Narcissistic Self: Background, an Extended Agency Model, and Ongoing Controversies”, Frontiers in Social Psychology: The Self (PP. 115–138). New York, NY: Psychology Press.
18) Chatterjee, A, Hambrick, D, (2007), “Narcissistic Chief Executive Officers and their Effects on Company Strategy and Perfor-mance”, Adminstrative Science Quarterly, 52, PP. 351-386.
19) Chen, S. (2010), “The Role of Ethical Leadership Versus Institutional Constraints: A Simulation Study of Financial Misreporting by CEOs”, Journal of Business Ethics, 93(1), PP. 33-52.
20) DeBoskey, D. G., & Gillett, P. R. (2013), “The Impact of Multi-Dimensional Corporate Transparency on us Firms’ Credit Ratings and Cost of Capital”, Review of Quantitative Finance and Accounting, 40(1), PP. 101-134.
21) Gernon H, Meeks GK (1997), “Accounting an International Perspective”, 5th edn. Irwin McGraw-Hill, Singapore.
22) Ham, C., Lang, M., Seybert, N., & Wang, S. (2017), “CFO Narcissism and Financial Reporting Quality”, Journal of Accounting Research, 55(5), PP. 1089-1135
23) Ham, C., Seybert, N., & Wang, S. (2018), “Narcissism is a Bad Sign: CEO Signature Size, Investment, and Performance”, Review of Accounting Studies, 23(1), PP. 234-264.
24) Jorgenson, D. O. (1977), “Signature Size and Dominance: A Brief Note”, The Journal of Psychology, 97(2), PP. 269-270.
25) Judd, J. S., Olsen, K. J., & Stekelberg, J. (2017), “How Do Auditors Respond to CEO Narcissism? Evidence from External Audit Fees”, Accounting Horizons, 31(4), PP. 33-52.
26) Kari Joseph Olsen and James Stekelberg (2016), “CEO Narcissism and Corporate Tax Sheltering”, The Journal of the American Taxation Association, Vol. 38, No. 1, PP. 1-22.
27) Kim, B., Lee, S., & Kang, K. H. (2018), “The Moderating Role of CEO Narcissism on the Relationship between Uncertainty Avoidance and CSR”, Tourism Management, 67, PP. 203-213.
28) Lang, M. , M. Maffett. (2011), “Transparency and Liquidity Uncertainty in Crisis Periods”, Journal of Accounting and Economics, 52, PP. 101–125.
29) Leuz, C., Nanda, D., & Wysocki, P. D. (2003), “Earnings Management and Investor Protection: an International Comparison”, Journal of Financial Economics, 69(3), PP. 505-527.
30) Malmendier, U., & Zheng, H. (2012), “Managerial Duties and Managerial Biases”, Working Paper, University of California at Berkeley.
31) Marquez-Illescas, G., Zebedee, A. A., & Zhou, L. (2018), “Hear Me Write: Does CEO Narcissism Affect Disclosure?”, Journal of Business Ethics, PP. 1-17.
32) McHoskey, J. (1995), “Narcissism and Machiavellianism”, Psychological Reports, 77, PP. 755–759.
33) Norberg, P. (2009), “I Don’t Care that People Don’t Like What I Do–Business Codes Viewed as Invisible or Visible Restrictions”, Journal of Business Ethics, 86 (2), PP. 211-225.
34) Olsen, K. J., Dworkis, K. K., & Young, S. M. (2014), “CEO Narcissism and Accounting: A Picture of Profits”, Journal of Management Accounting Research, 26 (2), PP. 243-267.
35) Olsen, K. J., & Stekelberg, J. (2016), “CEO Narcissism and Corporate Tax Sheltering”, The Journal of the American Taxation Association, 38(1), PP. 1-22.
36) O'Reilly III, C. A., Doerr, B., & Chatman, J. A. (2017), “See You in Court: How CEO Narcissism Increases Firms' Vulnerability to Lawsuits”, The Leadership Quarterly.
37) Rijsenbilt, A., & Commandeur, H. (2013), “Narcissus Enters the Courtroom: CEO Narcissism and Fraud”, Journal of Business Ethics, 117 (2), PP. 413-429.
38) Rosario, P, M. White, R, M. (2005), “The Narcissistic Personality Inventory: Test-Reteststability and Internal Consistency”, Personality and Individual Differences, 39, (10), PP. 1075-1081.
39) Rosenthal, S. A. & Pittinsky, T. L. (2006), “Narcissistic Leadership”, The Leadership Quarterly, 17, PP. 617-633.
40) Scherand,C.M. & Zechman, S.L. (2012), “Executive Overconfidence and the Slippery Slope to Financial Misreporting”, Journal of Accounting and Economics, 53(1-2), PP. 311–329.
41) Sengupta, P. (1998), “Corporate Disclosure Quality and Cost of Debt”, The Accounting Review 73 (4), PP. 459–474.
42) Zweigenhaft, R. L. (1977), “The Empirical Study of Signature Size”, Social Behavior and Personality, 5, PP. 177-185.
43) Zyglidopoulos, S. C., Fleming, P. J., & Rothenberg, S. (2009), “Rationalization, Overcompensation and the Escalation of Corruption in Organizations”, Journal of Business Ethics, 84 (1), PP. 65-73.
44) Zweigenhaft, R. L., & Marlowe, D. (1973), “Signature Size: Studies in Expressive Movement”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40(3), PP. 469-473.
یادداشتها