تاثیر سواد مالی و نگرش نسبت به پول بر رفاه مالی با نقش میانجی اخلاق مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
متین پیرایش راد
1
,
مژگان صفا
2
*
,
زهره حاجیها
3
,
رضا غلامی جمکرانی
4
1 - گروه حسابداری ،واحدقم ،دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی ،قم،ایران
2 - گروه حسابداری،واحد قم ،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم ،ایران
3 - گروه حسابداری ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی ؛تهران؛ایران
4 - گروه حسابداری، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ايران
کلید واژه: سواد مالی, نگرش نسبت به پول, اخلاق مالی, رفاه مالی,
چکیده مقاله :
آموزش مالی، دانش مالی را افزایش داده و به افراد کمک کند تا رفتارهای متفاوتی داشته تا تصمیمات مالی بهتری را برای خود یا خانواده هایشان بگیرند. همچنین سواد مالی و نگرش نسبت به پول تأثیر زیادی بر رفاه مالی دارد و این مفهومی است که به ویژه برای افرادی که شروع به توسعه عادات مالی خود می کنند بسیار مهم است. بنابراین هدف از این مقاله بررسی تاثیر سواد مالی و نگرش نسبت به پول با نقش میانجی اخلاق مالی بر رفاه مالی می باشد. این مطالعه از یک رویکرد ترکیبی(کیفی و کمی) و توسعه ابزار (دلفی) استفاده میکند. تعداد اعضای نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده و دادهها 398 نفر از طریق پرسشنامه در بین مدیران، کارشناسان، دانشجویان و افراد عادی ساکن شهر تهران و در قلمرو زمانی سال 1400 جمعآوری شد. برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده گردید. نتایج نشان داد سواد مالی و نگرش نسبت به پول تأثیر مثبتی بر رفاه مالی دارد. همچنین سواد مالی و نگرش نسبت به پول با نقش میانجی اخلاق مالی بر رفاه مالی تاثیر دارد. نگاه مثبت به رفاه مالی ممکن است استرس را کاهش و این امر میتواند بر رشد تحصیلی، شخصی و اجتماعی افراد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ایجاد نگرش مثبت نسبت به پول که شامل ایجاد عادت پسانداز، پیگیری هزینهها است، پیشبینیکننده قوی رفاه مالی می باشد و افرادی با سطح سوادمالی تمایل به نشان دادن اخلاق و رفتارهای مالی مطلوب تری دارند.
Financial education increases financial knowledge and helps people behave differently to make better financial decisions for themselves or their families. Also, financial literacy and attitudes toward money have a huge impact on financial well-being, and this is a concept that is especially important for people who are starting to develop their own financial habits. Therefore, the purpose of this article is to investigate the effect of financial literacy and attitude towards money with the mediating role of financial ethics on financial well-being. This study uses a mixed approach (qualitative and quantitative) and tool development (Delphi). The number of sample members of Cochran's formula for unlimited society was used and the data was 398 people through a questionnaire among managers, experts, students and ordinary people living in Tehran and in the time period of 1400. Structural equation modeling method and PLS software were used to test the hypotheses. The results showed that financial literacy and attitude towards money have a positive effect on financial well-being. Also, financial literacy and attitude towards money with the mediating role of financial ethics have an effect on financial well-being. A positive view of financial well-being may reduce stress and this can affect people's academic, personal, and social growth. In addition, creating a positive attitude towards money, which includes creating a habit of saving, tracking expenses, is a strong predictor of financial well-being, and people with a level of financial literacy tend to show more favorable financial ethics and behaviors.
فهرست منابع
احمدزاده, زاهد, یعقوب نژاد, احمد. (1401). تأثیر درک حسابرسان از فرهنگ اخلاقی حاکم در مؤسسات بر ارزشهای حرفهای در موسسات حسابرسی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی, 14(55), 23-40.
طوطیان اصفهانی, صدیقه, اسلامی مفیدآبادی, حسین, برخورداری, الهه. (1400). بررسی رابطه بین راهبردهای خود کنترلی، سواد مالی مدیران وکیفیت تصمیمگیری در مسائل مالی فرایند زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران). مدیریت عملیات، دوره 1، شماره 1، ص ص 91 – 131.
عارف منش, زهره, رامشه, منیژه, شکوهی, حامد. (1401). رابطه بین مدیریت ریسک سازمانی و عملکرد شرکت با نقش مزیت رقابتی و سواد مالی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی, 14(54), 79-100.
فاضلی, نقی, نیاکان, رعنا. (1400). بررسی رابطه بین حضورمدیران زن و سواد مالی آنها در پیشگیری از مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات حسابداری و حسابرسی، دوره 10، شماره 37، ص ص 59 – 72.
فرخ, سعید, جهانشاد, آزیتا. (1401). خود شیفتگی مدیران، انتخاب سبکهای رهبری در حسابداری. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی, 14(56), 221-242.
قادری رهقی, مجید, خندان علمداری, صابر. (1399). ارائه چارچوبی برای استقرار و توسعه نظام پیوسته سواد مالی از طریق سنجش سواد مالی در مدارس متوسطه تهران. فصلنامه علمی کارافن، دوره 17، شماره 3، ص ص 255 – 271.
معین الدین, محمود, کاظمی علی آباد, مصطفی, حیرانی, فروغ. (1399). خود کنترلی، سواد مالی، و بیش بدهی مصرف کنندگان (مطالعه موردی کارکنان مجتمع صنایع لاستیک یزد. دانش سرمایهگذاری. دوره 9، شماره 33، ص ص 351 – 371.
معین الدین, محمود, ابوسعیدی, مینا, حیرانی, فروغ. (1400). شناسایی مؤلفه های مؤثر در شکل گیری سواد مالی مدیران شرکت ها با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی. دانش سرمایهگذاری. دوره 10، شماره 37، ص ص 255 – 272.
میرمحمدی صدرآبادی, محمد, شاکریان, حامد. (1398). بررسی نقش سواد مالی و دانش مالی در تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری. مدیریت کسب و کار، دوره 11، شماره 43، ص ص 311 – 335.
Altug, S. and Firat, M.C. (2018), “Borrowing constraints and saving in Turkey”, Central Bank Review, Vol. 18 No. 1, pp. 1-11.
Ajzen, I. and Fishbein, M. (1977), “Attitude–behavior relations: a theoretical analysis and review of empirical research”, Psychological Bulletin, Vol. 84 No. 5, pp. 888-918.
Aragon, George A. 2014. Financial Ethics: A Positivist Analysis. New York: Oxford University Press.
Atkinson, A. and Messy, F. (2012), “Measuring financial literacy: results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions No. 15, OECD Publishing, Paris, available at: http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en (accessed August 15, 2018).
Aydin, A.E. and Akben Selcuk, E. (2019), "An investigation of financial literacy, money ethics and time preferences among college students: A structural equation model", International Journal of Bank Marketing, Vol. 37 No. 3, pp. 880-900. https://doi.org/10.1108/IJBM-05-2018-0120
Dowling, N.A., Corney, T. and Hoiles, L. (2009), “Financial management practices and money attitudes as determinants of financial problems and dissatisfaction in young male Australian workers”, Journal of Financial Counseling and Planning, Vol. 20 No. 2, pp. 5-13.
Duh, H. I. (2016). Childhood family experiences and young Generation Y money attitudes and materialism. Personality and Individual Differences, 95, 134–139. https ://doi.org/10.1016/j. paid.2016.02.027.
Edwards, R., Allen, M. W., & Hayhoe, C. R. (2007). Financial attitudes and family communication about students’ finances: The role of sex differences. Communication Reports, 20(2), 90–100. https :// doi.org/10.1080/08934 21070 16437 19.
Elliott William and Lewis Melinda (2015) Student Debt Effects on Financial Well-Being: Research and Policy Implications, Journal of Economic Surveys,29(4) 614–636.
Fan, L., Chatterjee, S. & Kim, J. (2021). An Integrated Framework of Young Adults’ Subjective Well-Being: The Roles of Personality Traits, Financial Responsibility, Perceived Financial Capability, and Race. J Fam Econ Iss (2021). https://doi.org/10.1007/s10834-021-09764-6.
Gale, William G. and Ruth Levine, "Financial Literacy: What Works? How could it be More Effective?" First Annual Conference of the Financial Literacy Research Consortium Washington, DC, October 2010), Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2316933 (accessed Febuary 7, 2014).
Gutter, M., Copur, Z., 2011. Financial behaviors and financial well-being of college students: Evidence from a national survey. Journal of Family and Economic Issues, 32, 699-714.
Hastings, J.S. and Mitchell, O.S. (2011), “How financial literacy and impatience shape retirement wealth and investment behaviors”, No. w16740, National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA.
Herawati, N., Candiasa, I., Yadnyana, I. and Suharsono, N. (2020), "Factors that influence financial self-efficacy among accounting students in Bali", Journal of International Education in Business, Vol. 13 No. 1, pp. 21-36. https://doi.org/10.1108/JIEB-02-2019-0010.
Iannello, P., Sorgente, A., Lanz, M. et al. Financial Well-Being and Its Relationship with Subjective and Psychological Well-Being Among Emerging Adults: Testing the Moderating Effect of Individual Differences. J Happiness Stud 22, 1385–1411 (2021). https://doi.org/10.1007/s10902-020-00277-x.
Jorgensen, Bryce L. and Jyoti Savla. 2010. Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations, 59 (4): 465–478. DOI: 10.1111/j.1741-3729. 2010.00616.
Kim, K. (2003), “Money attitudes and personal finance of college students”, Journal of Consumption Culture, Vol. 6 No. 3, pp. 33-50.
Kuntze, R., Wu, C., Wooldridge, B. and Whang, Y. (2019), "Improving financial literacy in college of business students: modernizing delivery tools", International Journal of Bank Marketing, Vol. 37 No. 4, pp. 976-990. https://doi.org/10.1108/IJBM-03-2018-0080.
Lehman G. (2014). Moral will, accounting and the phonemes. Critical Perspectives on Accounting; 25(3): 210-216.
Lone, U.M., Bhat, S.A. (2022). Impact of financial literacy on financial well-being: a mediational role of financial self-efficacy. J Financ Serv Mark. https://doi.org/10.1057/s41264-022-00183-8.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of economic literature, 52(1), 5-44.
Lusardi, Annamaria, Olivia S. Mitchell, and Vilsa Curto. 2010. Financial Literacy among the Young. Journal of Consumer Affairs, 44 (2): 358–380.
Lusardi, A., & Tufano, P. (2015). Debt literacy, financial experiences, and overindebtedness. Journal of Pension Economics and Finance, 14(04), 332–368. https ://doi.org/10.1017/S1474 74721 50002 32.
Meier, S. and Sprenger, C.D. (2008), “Discounting financial literacy: time preferences and participation in financial education programs”, Federal Reserve Bank of Boston, Public Policy Discussion Papers No. 07-5:1-25, Boston, MA.
Mitchell, T.R. and Mickel, A.E. (1999), “The meaning of money: an individual-difference perspective”, Academy of Management Review, Vol. 24 No. 3, pp. 568-578.
Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (1998–2010). Mplus User’s Guide. Sixth Edition. Los Angeles, CA: Muthén & Muthén
Netemeyer, R. G., Warmath, D., Fernandes, D., & Lynch Jr, J. G. (2017). How Am I Doing? Perceived Financial Well-Being, Its Potential Antecedents, and Its Relation to Overall Well-Being. Journal of Consumer Research, 45(1), 68-89.
Norvilitis, J.M., Merwin, M.M., Osberg, T.M., Roehling, P.V., Young, P. and Kamas, M.M. (2006), “Personality factors, money attitudes, financial knowledge, and credit-card debt in college students”, Journal of Applied Social Psychology, Vol. 36 No. 6, pp. 1395-1413.
38. Remund, David L. 2010. Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs 44 (2): 276-95.
39. Roberts, J. A., & Jones, E. (2001). Money attitudes, credit card use, and compulsive buying among American college students. Journal of Consumer Affairs, 35(2), 213–240. https ://doi. org/10.1111/j.1745-6606.2001.tb001 11.x.
40. Robb, C.A. and Woodyard, A. (2011), “Financial knowledge and best practice behavior”, Journal of Financial Counseling and Planning, Vol. 22 No. 1, pp. 60-70.
Shim, S., Xiao, J. J., Barber, B. L., & Lyons, A. C. (2009). Pathways to life success: A conceptual model of financial well-being for young adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(6), 708-723.
Sohn, S.H., Joo, S.H., Grable, J.E., Lee, S. and Kim, M. (2012), “Adolescents’ financial literacy: the role of financial socialization agents, financial experiences, and money attitudes in shaping financial literacy among South Korean youth”, Journal of Adolescence, Vol. 35 No. 4, pp. 969-980.
Sundarasen, S. D., & Rahman, M. S. (2017). Attitude towards money: mediation to money management. Academy of Accounting & Financial Studies Journal, 21 (1), 1–17.
Tang, T.L.P. (1995), “The development of a short money ethic scale: attitudes toward money and pay satisfaction revisited”, Personality and Individual Differences, Vol. 19 No. 6, pp. 809-816.
Utkarsh, , Pandey, A, Ashta, A, Spiegelman, E, Sutan, A. Catch them young: Impact of financial socialization, financial literacy and attitude towards money on financial well-being of young adults. Int J Consum Stud. 2020; 44: 531– 541. https://doi.org/10.1111/ijcs.12583
Wann, C. R. (2017). The impact of teaching financial literacy to college students. Journal of economics and finance education, 16(2), 98–109.
Xiao, J. J., Tang C., and Shim S. (2009) "Acting for happiness: Financial behavior and life satisfaction of college students." Social indicators research 92, (1) 53-68.
Yamauchi Kent T. & Donald J. Templer (1982) The Development of a Money Attitude Scale, Journal of Personality Assessment, 46:5, 522-528, DOI: 10.1207/s15327752jpa4605_14