تاثیر اقدامات بازاریابی پایدار بر وفاداری برند در محصولات لبنی با توجه به نقش تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریتناصر آزاد 1 , مهتاب السادات موسوی فرد 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
کلید واژه: تصویر برند, بازاریابی پایدار, اعتماد, رضایت مشتریان, وفاداری برند,
چکیده مقاله :
امروزه کسب و کارها با انواعی از فعالیتها برای پایداری، بر روی تحقق نیازهای اجتماعی و اخلاقی مشتریان، جامعه و محیطزیست و ایجاد تمایز، استفاده میکنند. در واقع شرکتها، پایداری را برای حفظ رشد مداوم در کسب و کار خود در نظر میگیرند. پایداری شامل مسئولیتپذیری اقتصادی، اجتماعی و محیطی شرکتها بوده و این سوال مطرح میشود که نحوه اجرای موثر آنها به چه صورت است. پژوهش حاضر نیز بر روی فعالیتهای بازاریابی پایدار و عملکرد آن در تصویر برند، اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان در محصولات لبنی متمرکز است. مؤلفههای فعالیتهای بازاریابی پایدار شامل؛ عوامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی؛ متغیرهای میانجی تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان و در نهایت متغیر وفاداری برند براساس پژوهش جانگ و همکاران (2020) در نظر گرفته شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردید. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ بدست آمد. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد. یافتههای پژوهش ضمن برازش مناسب مدل مفهومی، حاکی از تائید تأثیر فعالیتهای پایدار بر تصویر برند و همچنین تاثیر تصویر برند بر اعتماد، رضایت مشتریان و وفاداری به برند بهصورت مثبت و معنادار بوده است. علاوه بر این، اعتماد و رضایت مشتریان نیز دارای تاثیر مثبتی بر وفاداری به برند میباشند؛ و ایجاد ارزش برند کسب وکارها فراهم میکند. نتایج ارائهدهنده پیامدهای معنیداری برای مقامات اجرائی شرکت و بازاریابها به منظور ایجاد استراتژیهای مدیریت پایدار موثرتر و ایجاد ارزش برند کسب وکارها فراهم میکند.
Today, businesses use a variety of activities for sustainability, to meet the social and moral needs of customers, society and the environment and to differentiate. In fact, companies consider sustainability to maintain continuous growth in their business. Sustainability includes the economic, social and environmental responsibility of companies, and the question arises as to how they are effectively implemented.Bjective: The present study also focuses on sustainable marketing activities and its performance in brand image, trust, satisfaction and customer loyalty in dairy products. Components of sustainable marketing activities include; Economic, social, environmental and cultural factors; The mediating variables of brand image, customer trust and satisfaction and finally the brand loyalty variable are considered based on the research of Jang et al. (2020)Method: The collected data were analyzed using structural equation modeling and SmartPLS software and the final model was presented. The reliability of this questionnaire was obtained using Cronbach's alpha method. Structural validity was used to calculate the validity.Results: The research findings, while fitting the conceptual model, confirmed the effect of sustainable activities on the brand image and also the effect of brand image on trust, customer satisfaction and brand loyalty in a positive and significant way. In addition, customer trust and satisfaction have a positive effect on brand loyalty; And provides brand value to businesses.Conclusion: The results provide significant implications for corporate executives and marketers in order to develop more effective sustainable management strategies and create brand value for businesses.
_||_
تاثیر اقدامات بازاریابی پایدار بر وفاداری برند در محصولات لبنی با توجه به نقش تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان
ناصر آزاد "مسئول مکاتبات"*
مهتاب السادات موسوی فرد**
چکيده
زمینه: امروزه کسب و کارها با انواعی از فعالیتها برای پایداری، بر روی تحقق نیازهای اجتماعی و اخلاقی مشتریان، جامعه و محیط زیست و ایجاد تمایز، استفاده میکنند. در واقع شرکتها، پایداری را برای حفظ رشد مداوم در کسب و کار خود در نظر میگیرند. پایداری شامل مسئولیتپذیری اقتصادی، اجتماعی و محیطی شرکتها بوده و این سوال مطرح میشود که نحوه اجرای موثر آنها به چه صورت است.
هدف: پژوهش حاضر نیز بر روی فعالیتهای بازاریابی پایدار و عملکرد آن در تصویر برند، اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان در محصولات لبنی متمرکز است. مؤلفههای فعالیتهای بازاریابی پایدار شامل؛ عوامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی؛ متغیرهای میانجی تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان و در نهایت متغیر وفاداری برند براساس پژوهش جانگ و همکاران (2020) در نظر گرفته شده است.
روش: دادههای گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردیده است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ بدست آمد. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش ضمن برازش مناسب مدل مفهومی، حاکی از تائید تأثیر فعالیتهای پایدار بر تصویر برند و همچنین تاثیر تصویر برند بر اعتماد، رضایت مشتریان و وفاداری به برند بهصورت مثبت و معنادار بوده است. علاوه بر این، اعتماد و رضایت مشتریان نیز دارای تاثیر مثبتی بر وفاداری به برند میباشند؛ و ایجاد ارزش برند کسب وکارها فراهم میکند.
نتیجهگیری: نتایج ارائهدهنده پیامدهای معنیداری برای مقامات اجرائی شرکت و بازاریابها به منظور ایجاد استراتژیهای مدیریت پایدار موثرتر و ایجاد ارزش برند کسب وکارها فراهم میکند.
واژههاي كليدي: بازاریابی پایدار، تصویر برند، اعتماد، رضایت مشتریان، وفاداری برند
1- مقدمه
با رقابتیتر شدن فضای اقتصادی در سطح دنیا، بنگاههای اقتصادی به دنبال خلق ارزشهای نوینی برای مشتری میگردند که میتواند بهعنوان مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت موجب افزایش سودآوری آنها شود. امروزه هنگام انتخاب یک محصول یا خدمت، کیفیت تنها عامل مهم در استفاده یا خرید مشتری نیست بلکه مشتریان بیشتر علاقهمند به پیدا کردن کسب و کارهایی هستند که نقش آفرینی در اجتماع و عواملی مانند مسائل اجتماعی، پایداری، محیط زیست و... را در نظر میگیرند(لی و جانسون1، 2019). زیرا مصرفکنندگان امروزی به مفاهیمی چون نگرش سبز و حساسيت و نگراني نسبت به تأثيرات اجتماعي و زيست محيطي، توجه به جامعه و مسئولیت اجتماعی سازمانها2 و شرکتها اهمیت زیادي میدهند. اينگونه دغدغهها موجبات ظهور يك پارادايم جديد، تحت عنوان پارادايم پايداري در عرصههاي مختلف شده است. حتی بازاریابی سبز تحت این فلسفه و مصرف و تولید پایدار قرار دارد، و به شرکتها آموزش میدهد طراحی، ترویج، قیمت و توزیع محصولات و خدمات را با کمترین میزان آسیبی که به محیط زیست وارد میشود، را انجام دهند(لیو و همکاران3، 2019).
توسعه و همهگير شدن اين پارادایم تا بدان جا بوده است كه در دو دهه اخير بسياري از شاخههاي كسب و كار و بخصوص مباحث بازاریابی نیز با اين مفهوم درگير شده و به نوعي اثرات پايداري را در شاخه تخصصي فعاليت خود احساس نمودهاند. بنابراین از آنجاکه احترام به مولفههاي توسعه پايدار و تأمين آنها يكي از نيازهاي ضمني مشتريان عصر حاضر گرديد، لذا مفهومي تحت عنوان بازاريابي پايدار4 و فعالیتهای آن تبديل به ضرورتي براي تمامي شركتهاي هزاره جديد شد(شفیعی رودپشتی و همکاران، 1394). درحقيقت وقوع پايداري، مسير بازاريابي هزاره جديد را تغيير نداده است و كماكان در نگاه خود به دنبال خلق ارزش و بهبود توليد و كسب و كار براي شركتهاست، ليكن اين پارادايم تنها درصدد آمده است تا در كنار توسعه كسب و كار شركت ها، دغدغه هاي اجتماعي و زيست محيطي جامعه را نيز پوشش دهد تا به نوعي ارتباطات تجاري امروز را به صورت برنده به ازاي كسب و كارها و شهروندان توسعه دهد (روت لینگر5، 2012). به واقع بازاريابي پايدار برآن است تا پيچيدگيهاي اجتماعي و زمينههاي فرهنگي كه تجارت و ساير فعاليتهاي اجتماعي توليد يا بازتولید، نگهداري، مذاكره و تغيير دادهاند را در راستاي پايدار شدن تبيين نمايد(سان و کو6، 2016).
فعالیتهای بازاریابی اقتصادی نشاندهنده اشتراک منافع اقتصادی از طریق حمایت اقتصادی در یک منطقه یا دیگر ذینفعان مانند جوامع، مردم و کسب و کارها است. این فعالیت باید منافع اقتصادی را با مشتریان، کارکنان، شرکا و ذینفعان در جامعه به اشتراک بگذارد. همچنین پاسخگویی اقتصادی نیز تأثیر مثبتی بر رشد درآمد دارد بنابراین، فعالیتهای بازاریابی اقتصادی باید براساس کارایی مدیریت از طریق از طریق محصولات و خدمات جدید، بهبود محیط فروشگاه و ... سود را به حداکثر برساند(جانگ و همکاران، 2020). فعالیتهای بازاریابی اجتماعی، فعالیتهای مشارکت اجتماعی هستند که به اهداف دیگر یک شرکت، علاوه بر وظایف تجاری با هدف دنبال کردن سود، دست مییابند (مین کنگ و کو7، 2017). فعالیتهای اجتماعی نیز بر باورهای مصرفکنندگان در مورد یک شرکت تأثیر مثبت دارد. فعالیتهای اجتماعی یک شرکت به مشتریان کمک میکند تا با نیات رفتاریشان، مانند واکنشها و نگرشهایشان نسبت به محصولات شرکت، مرتبط باقی بمانند (پارک و همکاران8، 2017؛ لی و سانگ9، 2016). به عنوان عضوی از جامعه، شرکتها از نقش خودآگاه هستند و مسئولیتهای اجتماعی خود را در قبال جامعه محلی انجام میدهند. سپس، شرکتها میتوانند از دیدگاه بلندمدت به شرکتهای اجتماعی تبدیل شوند(جانگ و همکاران10، 2020). به عنوان مثال، فعالیتهای مشارکت اجتماعی شامل توزیع محصولات لبنی در هنگام وقع سیل و زلزله، بستههای حمایتی در شرایط کرونا، و سایر فعالیتهای داوطلبانه جامعه است. فعالیتهای بازاریابی محیطی به معنای «کلیه فعالیتهایی است که برای ایجاد و تسهیل هرگونه مبادلهای که برای ارضای نیازها یا خواستههای انسان طراحی شدهاند، به گونهای که ارضای این نیازها و خواستهها با حداقل تأثیر مخرب بر محیط طبیعی اتفاق بیفتد». این فعالیتها مهم هستند، زیرا مصرفکنندگان بهطور فزایندهای به مصرف سازگار با محیطزیست علاقهمند میشوند. فعالیتهای بازاریابی پایدار باید جنبههای فرهنگی را نیز پوشش دهد. فعالیتهای بازاریابی فرهنگی عبارتنداز؛ در نظر گرفتن، حفظ و ارائه میراث و فرهنگ ملموس و ناملموس، سرمایههای اجتماعی، و همچنین دانش و مهارتهای گروههای اجتماعی، جوامع و ملل مختلف. مانند ترویج فرهنگ مصرف موادغذایی مفید مانند شیر و لبنیات در جامعه و مدارس(لی و همکاران11، 2013؛ کنگو همکاران12، 2016).
مفهوم جدید بازاریابی پایدار، قدرت موجود در بازاریابی سنتی را با چشماندازهای پایدارند به بازاریابی اخلاقی، اجتماعی و بوم شناختی ترکیب کرده و بینشهایی را در حوزه بازاريابي رابطهای ارایه میکند تا بر مبنای پایداری و روابط مبتنی بر ارزش با مشتریان، رفتارهای خرید آنها را تحت تاثیر قرار دهد. علی رغم اینکه این حوزه در مقایسه با قدمت بازاریابی سنتی نوپاست، اما نقش و اهمیت آن در توسعه اجتماعی موجب شده است تا شدیداً مورد توجه و اقبال عمومی شرکتها و صنایع قرار گیرد (پارتس و همکاران13، 2015). یکی از صنایعی که میتواند از این شیوه بازاریابی، در کنار تنوع تولیدات و شرکتها و کسب و کارهای فعال در آن بهخوبی استفاده کند، صنعت موادغذایی است. در سالهای اخیر، صنعت موادغذایی شاهد رقابت شدیدی با توجه به حجم انبوه شرکتهای صنایع غذایی در ایران و بالا بودن تنوع و تقاضای مواد غذایی بوده است. شرکتهای صنایع مواد غذایی میتوانند با متفاوتسازی برند خود استراتژیهایی را پیش بگیرند که به یک جایگاه رقابتی مناسب دست یابند(آهنگر سله بنی و همکاران، 1400). در این زمینه، بازاريابي پايدار یکی از مهمترین فعالیتها و استراتژیها در زمینه ساخت و متمایزسازی برند شرکتها محسوب میشود. براساس مفهوم بازاریابی پايدار، مدیران بازاریابی شرکتها ناگریزند در تعیین راهبردها و خط مشهای بازاریابی خود، عوامل مهمی مانند خواستههای مصرفکنندگان و حفظ روابط پایدار با مشتریان، منافع جامعه درکوتاه و بلندمدت و حفظ منابع و شرایط زیست محیطی را بصورت متعهدانه و بشردوستانه درنظر بگیرند. چراکه امروزه تغییرات ریشه ای در ترجیحات مصرفکنندگان در خریدهایشان رخ داده است و مصرفکنندگان بیشتر از گذشته به دنبال محصولات شرکتهایی هستند که به وظایف مسئولیت اجتماعی عمل میکنند. تا جایی که این آمادگی را دارند که برای حمایت واقعی از این اقدامات، برای محصولات این شرکتها، باوجود تنوع، شباهت و نزدیکی کیفیت و قیمت محصولاتشان، مبلغ بیشتری را پرداخت و وفادار به آنها باقی بمانند.
از طرفی تولیدکنندگان محصولات نیز به دنبال ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندهای خود میباشند، تا رفتار خرید مشتریان را به رفتار عادتی نسبت به برند خود تبدیل نمایند. وفاداری در رفتارهای خریدی که پس از گذر از پردازشهای ذهنی مشتریان در عواملی متعددی مانند برند، اعتماد و رضایت آنها حاصل می شود. بازاریابی پایدار نقش آشکاری در بالا بردن آگاهی و تصویر مثبت مصرفکنندگان از نامهای تجاری و اعتماد به آنها ایفا میکند. هنگامی که مصرفکنندگان نگرش و نظر متفاوتی در مورد یک برند دارند، این مسئله روی طرز فکر و علاقه آنان نیز تاثیر میگذارد(حسینی، 1395). سود نهایی برند در ایجاد تصویر ذهنی مثبتی از جانب خود در ذهن مشتری برای فروش محصولات میباشد. تصویر ذهنی14 که باورهای ذهنی پیرامون نشان تجاری ناشی از شهرت سازمانی و تجربه برند نزد مشتریان شکل میگیرد و برای یک شرکت به صورت یک امتیاز طولانی مدت عمل میکند، به گونهای که باعث ایجاد ارتباط با مشتری، ایجاد اعتماد و رضایتمندی آنان میشود. رضایتمندی مشتری میتواند باعث وفاداری وی و تبلیغ این رضایتمندی به دیگران نیز گردد(جانگ و همکاران15، 2020).
بنابراین، با توجه تعداد عظیمی از مصرف کنندگان محصولات لبنی و تنوع محصولات و برندهای مختلف در بازار، افزایش درک مدیران و متخصصان و کارشناسان بازاریابی از نحوه ارزیابی و نگرش مصرفکنندگان از تاثیر اقدامات بازاریابی پایدار بر وفاداری برند و فرآیندهای تصمیمگیری مرتبط با آن، میتواند به دستیابی به این هدف مهم به شرکتهای لبنی فعال در صنعت مواد غذایی کمک شایانی نماید. از اینرو پژوهش حاضر بدنیال بررسی تأثیر تاثیر اقدامات بازاریابی پایدار بر وفاداری برند با توجه به نقش میانجی تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان در محصولات لبنی میباشد.
در این زمینه پژوهشهای مختلفی صورت گرفته است.
تانور و همکاران16 (2021) در پژوهشی با موضوع؛ نقش بازاریابی اخلاقی در ایجاد روابط برند مصرفکننده و وفاداری به برند: یک رویکرد بازاریابی پایدار؛ به بررسی بیشتر اثرات متعاقب پایداری محصول ارزشافزا و پایداری ارتباط برند مشتری بر وفاداری به برند پرداختند. دادههای از یک نمونه 1500 مشتری در کسب و کارهای خردهفروشی در پاکستان با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تجزیه و تحلیل داده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد، روشهای آمیخته بازاریابی اخلاقی تأثیر قابلتوجهی بر پایداری محصول با ارزش افزوده و پایداری رابطه برند-ارزش مشتری دارند. این یافتهها همچنین از تأثیرات مثبت پایداری محصول ارزش افزوده و پایداری رابطه برند-ارزش مشتری بر وفاداری به برند پشتیبانی میکند.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش تانور و همکاران(2021)
جانگ و همکاران(2020) در پژوهشی با موضوع؛ اقدامات بازاریابی پایدار در بازار مد سنتی و وفاداری به برند، بدنبال پاسخ به این سوال بودند که نحوه اجرای موثر بازاریابی بر روی تحقق نیازهای اجتماعی و اخلاقی مشتریان، مسئولیتپذیری اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی به چه صورت است. نتایج نشان داد که فعالیتهای پایدار بازارهای سنتی دارای تاثیر مثبتی بر تصویر برند، اعتماد و رضایت از برند است. علاوه بر این، این فعالیتها دارای تاثیر مثبتی بر وفاداری به برند نیز میباشند.
وانگ و همکاران17 (2021) در پژوهشی با موضوع؛ فعالیتهای بازاریابی سایتهای شبکههای اجتماعی18 به عنوان یک مزیت بازاریابی رقابتی پایدار و ارزش ویژه بازار سنتی، بررسی کردند که آیا فعالیتهای بازاریابی در بهبود فروش و وفاداری در بازارهای سنتی مفید است یا خیر. برای این منظور، تاثیر این فعالیتهای بر محرکهای ارزش ویژه مشتری (ارزش ویژه، ارزش ویژه برند و ارزش ویژه رابطه) بررسی شده است. تأثیر محرکهای ارزش ویژه مشتری بر قصد وفاداری مشتری و عملکرد آتی بازار سنتی مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که فعالیتهای بازاریابی به بهبود ارزش ویژه مشتری و قصد وفاداری کمک کرده و فروش آینده را بهبود میبخشد.
سان و همکاران19 (2016) در پژوهشی با موضوع؛ آیا اصول بازاریابی پایدار و ارزش ویژه مشتری را تقویت میکند؟ در ادراک مصرفکنندگان جوان چینی بررسی نمودند. نتایج نشان داده شده است که پایبندی به آیین و اصول فرهنگی معتقد به مسئولیتهای اجتماعی به طور قابل توجهی و مثبت بر بازاریابی پایدار تأثیر میگذارد، اما تأثیر مستقیمی بر محرکهای ارزش ویژه مشتری ندارد. تصورات مربوط به فعالیتهای بازاریابی پایدار نشان داده شده است که به طور مثبت بر محرکهای ارزش ویژه مشتری تأثیر میگذارد، اما بر ارزش طول عمر مشتری20 (CLV) تأثیر ندارند. همچنین محرکهای ارزش ویژه مشتری بر ارزش طول عمر مشتری تأثیر مثبتی دارند.
عاشقی(1400) نیز در پژوهشی با تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند فعالیتهای بازاریابی پایدار و تصویر برند بر وفاداری مشتریان برندهای ورزشی تاثیر معناداری دارند. حسینی (1395) در پژوهشی با موضوع؛ بررسی رابطه بین بازاریابی پایدار با ارزش ویژه برند و رفتار مصرفکننده با مطالعه موردی در فروشگاههای زنجیرهای شهروند تهران، تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند رابطه معناداری بین بازاریابی پایدار و ارزش ویژه برند در فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران وجود دارد. همچنین رابطه معناداری بین ارزش ویژه برند و رفتار مصرفکننده در فروشگاههای زنجیرهای شهروند در شهر تهران وجود دارد. مومنی مفرد و همکاران(1395) در پژوهشی با موضوع؛ تاثیر بازاریابی درونی بر بازاریابی پایدار با توجه به نقش متغیرهای میانجی بازاریابی سبز و بازاریابی اجتماعی در شرکتهای داروسازی استان لرستان با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند که بازاریابی درونی تاثیر معناداری بر بازاریابی سبز و بازاریابی اجتماعی دارد، همچنین بازاریابی سبز بر بازاریابی پایدار تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر بازاریابی درونی بر بازاریابی پایدار تاثیر معناداری ندارد، همچنین تاثیر بازاریابی اجتماعی بر بازاریابی پایدار مورد تایید قرار نگرفت. در فرضیات ششم و هفتم نیز تاثیراتی که بازاریابی درونی از طریق متغیرهای میانجی بازاریابی سبز و بازاریابی اجتماعی بر بازاریابی پایدار اعمال میکنند، تایید نشد.
شکل 2: مدل مفهومی پژوهش مومنی مفرد و همکاران(1395)
شفيعي رودپشتي و همکاران(1393) در پژوهشی با موضوع؛ طراحي مدل تحقق بازاريابي پايدار صنعت خودرو ايران؛ با استفاده از برخی از ابزارهای روششناسی کیفی از جمله پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق با خبرگان مدلی مفهومی ارایه دادند. نتایج نشان میدهند که بازاریابی درونی، بازاریابی فرهنگی یکپارچه، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی نوآورانه، بازاریابی ناب، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی سبز، بازاریابی اخلاقگرا و بازاریابی نوع دوستانه مدلهای بازاریابی اثرگذار بر تحقق بازاریابی پایدار در صنعت خودرو ایران هستند.
شکل 3: مدل مفهومی پژوهش شفيعي رودپشتي و همکاران(1393)
2- روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی و ازنظر نوع دادههای جمعآوری شده از نوع کمی میباشد. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری21 با رویکرد روش حداقلمربعاتجزئی22 (PLS-SEM) و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی مصرفکنندگان محصولات لبنی در فروشگاه زنجیرهای شهروند و رفاه در شهر همدان در سال1400 تشکیل دادند. تعداد نمونه نیز حداقل تعداد نمونه حداقل 384 نفر در نظر گرفته شده است. برای احتیاط430 پرسشنامه بصورت لینک آنلاین بصورت تصادفی ساده برای پاسخدهندگان ارسال شده و درنهایت 386 پرسشنامه برگشتی و قابل استفاده بوده است.
در پژوهش حاضر، مؤلفههای اقدامات بازاریابی پایدار به عنوان متغیرهای مستقل شامل؛ عوامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی (با 12 پرسش)؛ متغیرهای میانجی تصویر برند (با 4 پرسش)، اعتماد (با 3 پرسش) و رضایت مشتریان (با 4 پرسش) و در نهایت متغیر وفاداری برند (با 4 پرسش) براساس پژوهش جانگ و همکاران23 (2020) در نظر گرفته و مدل مفهومی پژوهش و فرضیات آن بصورت زیر ارایه و تنظیم شده است.
شکل 4: مدل مفهومی پژوهش
در پژوهش حاضر، از باریابی پایدار به فرآیند تصمیمگیری و فعالیت های تجاری توسط جامعه محلی و مصرف کنندگان، مانند تولید و فروش، محیط اجتماعی و اخلاق دوستدار محیطزیست آنها اشاره دارد. فعالیتهای بازاریابی پایدار اخیرا به مدیریت ارزش مشترک برای نزدیک شدن به مشتریان استفاده میکنند و حتی فراتر از مسئولیتهای اجتماعی شرکتها24 (CSR) تبدیل شده است(چوی و همکاران25، 2019). علاوه بر این، فعالیتهای بازاریابی پایدار رشد و هماهنگی متقابل را بین عواملی مانند اقتصاد، محیط زیست، جامعه و فرهنگ دنبال میکند(جانگ و همکاران، 2020).
تصویر برند، همان ادراک مصرفکنندگان در ارتباط با یک برند است که در قالب تداعیهای برند در ذهن مشتری انعکاس مییابد. لازمهی ایجاد یک تصویر برند مطلوب، برنامههای بازاریابی خاص است که تداعیهای منحصر به فرد، جذاب و قوی از برند در ذهن مصرفکنندگان ایجاد کند. اعتماد نیز تمايل مشتریان براي اعتماد به توانايي، سخاوت، درستي و قابل پيشبيني بودن فروشنده براساس اين باور كه فروشنده بااحتیاط كارش را در قبال مشتريان انجام ميدهد بدون اينكه نيازي به كنترل فروشنده باشد (كيم و پارك26، 2013).
رضایت نیز یک پاسخ عاطفی مثبت در دستیابی به هدف مصرف تجربه شده توسط مصرفکننده میباشد در مقایسه با برندهای موجود است. رضایت نشان میدهد آیا خدمات، تقاضا و انتظارات مشتری را برآورده میکند یا خیر؟(اورل و کارا27، 2014). درنهایت وفاداری به برند را تعهد عمیق مشتری برای خرید مجدد یک برند در آینده تعریف میکند، به طوری که علیرغم تأثیرات موقعیتی و اقدامات بازاریابی که باعث تغییر رفتار میگردد، بازهم منجر به خرید مجدد شود. بنابراین وفاداری مشتریان نسبت به برند به طور حتم میتواند سهم فروش و بازار کسب و کارها را افزایش دهد، به خصوص درجایی که استفاده از برند توسط مشتریان، به وسیله مجموعهای از عوامل تحت تأثیر قرار میگیرد.
3- فرضیههای پژوهش
- اقدامات بازاریابی پایدار بر تصویر برند محصولات لبنی تأثیر دارد.
- تصویر برند بر اعتماد مشتریان محصولات لبنی تأثیر دارد.
- تصویر برند بر رضایت مشتریان محصولات لبنی تأثیر دارد.
- تصویر برند بر وفاداری مشتریان محصولات لبنی تأثیر دارد.
- رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان محصولات لبنی تأثیر دارد.
- اعتماد مشتریان بر وفاداری مشتریان محصولات لبنی تأثیر دارد.
4- تجزیه و تحلیل دادهها
قبل از هر تجزیه و تحلیل بر روی دادهها، بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش یعنی پرسشامه ضروری است. برای روایی از روایی صوری و پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. بعلاوه پس از تحلیل دادهها، باز هم روایی توسط معیار روایی همگرا با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی بررسی گردید. روایی همگرا نشاندهندة میزان توانایی شاخصهای یک بُعد در تبیین آن بُعد بوده و جهت روایی واگرای قابل قبول نیز سازههای مدل پژوهش بایستی همبستگی بیشتری با سوالات خود داشته باشند تا با سازههای دیگر. روایی همگرا از طریق معیار AVE28 (میانگین واریانس استخراجشده) بررسی میشود که در صورت بیشتر شدن این معیار از 0.5، روایی همگرای ابزار اندازهگیری تأیید میشود(هایر و همکاران29، 2016).
همچنین میزان پایایی پرسشنامه علاوه بر آلفای کرونباخ، پس از تحلیل دادهها، توسط معیار پایایی ترکیبی (CR)30 در روش حداقل مربعات جزئی نیز بررسی شده است. نتایج مربوط به پایایی پرسشنامه پژوهش توسط دو معیار مذکور در جدول (1) نشان داده شده و پایایی قابل قبول ابعاد مشهود میباشد. مطابق با جدول1، تمامی مقادیر از روایی همگرای مناسب پرسشنامه حکایت دارند.
جدول 1: پایایی و روایی ابزار اندازهگیری پژوهش
مولفهها | تعداد سوال | AVE | CR | آلفا کرونباخ | |
بازاریابی پایدار | اقتصادی | 3 | 0.6295 | 0.7745 | 0.6995 |
اجتماعی | 3 | 0.5133 | 0.7844 | 0.7122 | |
محیطی | 3 | 0.5870 | 0.8344 | 0.8347 | |
فرهنگی | 3 | 0.5776 | 0.7238 | 0.713 | |
تصویر برند | 4 | 0.5362 | 0.7771 | 0.817 | |
اعتماد مشتریان | 3 | 0.585 | 0.8055 | 0.762 | |
رضایت مشتریان | 4 | 0.611 | 0.8256 | 0.814 | |
وفاداری به برند | 4 | 0.509 | 0.797 | 0.800 |
5- یافتهها
الگوریتم تحلیل دادهها در روش PLS نشان میدهد که پس از بررسی برازش مدلهای اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی، میتوان به بررسی و آزمون فرضیههای پژوهش پرداخت و به یافتههای پژوهش رسید. خروجی حاصل از اجرای مدل حاوی ضرایب استانداردشده و ضرایب معناداری t میباشد. ضرایب معناداری و ضرایب استانداردشده مسیرهای مربوط به فرضیههای پژوهش در شکلهای 5 و 6 آمده است.
شکل 5. ضرایب معناداری فرضیات پژوهش
همانگونه که از شکل 5 مشخص است، تمامی ضرایب در سطح اطمینان 99 درصد معنادار شدهاند(مقدار t مربوط به یک مسیر در بازه بیشتر از 58/2+ باشد) و در اندازهگیری سازههای خود سهم معناداری را ایفا کردهاند. همچنین ضرایب استاندارد شده نیز نشاندهنده میزان تبیین تغییرات سازهها توسط یکدیگر است.
شکل 6. ضرایب استاندارد فرضیههای فرعی پژوهش
با توجه به شکل 6 و ضرایب استاندارد می توان به میزان تاثیرگذاری روابط پی برد. اقدامات بازاریابی پایدار به میزان 0.698 بر تصویر برند محصولات لبنی تاثیر دارد. به همین ترتیب میزان تاثیرگذاری تصویر برند بر رضایت مشتری به میزان 0.543، بر اعتماد به میزان 0.454 و بر وفاداری مشتری0.568 میباشد. در جدول (2)، دیگر روابط آماره t و نتیجه فرضیههای پژوهش براساس تجزیه و تحلیل داده بصورت خلاصه آورده شده است.
جدول2: اثرات مستقیم، آماره t و نتیجه فرضیههای پژوهش
فرضیههای پژوهش | ضریب مسیر(β) | آماره t | sig | نتیجه |
اقدامات بازاریابی پایدار← تصویر برند | 0.698 | 11.42** | 01/0> | تایید |
تصویر برند ← اعتماد | 0.454 | 5.38** | 01/0> | تایید |
تصویر برند ← رضایت مشتریان | 0.534 | 8.14** | 01/0> | تایید |
تصویر برند ← وفاداری مشتریان | 0.568 | 9.76** | 01/0> | تایید |
رضایت مشتریان← وفاداری مشتریان | 0.601 | 9.82** | 01/0> | تایید |
اعتماد مشتریان← وفاداری مشتریان | 0.547 | 8.84** | 01/0> | تایید |
** معناداری در سطح اطمینان 99 درصد و * معناداری در سطح اطمینان 95 درصد
در مورد برازش مناسب مدل زمانی محقق میشود که ضریب مسیر معنادار بوده، واریانس تبیین شده قابل قبول باشد و همسانی درونی بالای 0.05 برای هر یک از سازهها برقرار باشد. علاوه بر این شاخص GOF نیز شاخصی برای بررسی برازش مدل جهت پیش بینی متغیرهای درون زا میباشد. که محاسبه آن در زیر آمده است:
(1)
بهطوریکه نشانه میانگین مقادیر اشتراکی هر سازه بوده و نیز مقدار میانگین مقادیر ضریب تعیینهای سازه درونزای مدل همراه ابعاد را نشان ميدهد. سه مقدار 0.01، 0.25 و 0.36 به ترتیب به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شدهاند(داوری و رضازاده، 1396). با توجه به بیشتر شدن مقدار GOF از 0.36 برازش کلی مدل پژوهش تأیید ميشود.
پژوهش حاضر سعی بر آنست تا ضمن بررسی بازاریابی پایدار، کارکرد فعالیتهای بازاریابی پایدار بر وفاداری برند در محصولات لبنی با توجه به نقش میانجی تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان از طریق توسعه یک الگو ارزیابی کند. پایداری یک مسئله مهم در جامعه امروز است. سازمانها بدون همکاری نمیتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند. بنابراین، مدیران بازاریابی باید بر روی تحقق نیازهای اجتماعی و اخلاقی مشتریان از طریق ارائه ارتقاء فرهنگی، حفاظت زیست محیطی و فعالیتهای کاهش مخرب متمرکز شوند. پایداری شامل مسئولیتپذیری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است و این سوال مطرح میشود که نحوه اجرای موثر آنها به چه صورت است. بنابراین فعالیتهای بازاریابی پایدار رشد و هماهنگی متقابل را بین عواملی مانند اقتصاد، محیط زیست، جامعه و فرهنگ دنبال میکند.
پژوهش حاضر نیز بر روی فعالیتهای بازاریابی پایدار(اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی) بازار و عملکرد آنها متمرکز است. نتایج حاصل از فرضیه اول نشان از تایید تأثیر فعالیتهای بازاریابی پایدار بر تصویر برند محصولات لبنی به میزان 0.698 بوده است. یک تصویر مثبت از برند به ایجاد موقعیت برند کمک میکند، عملکرد برند را افزایش میدهد و از برندها در رقابت محافظت میکند. علاوه بر این، تصویر برند واسطهای است که تعیین میکند آیا مشتریان باید یک نام تجاری را انتخاب کنند یا نه، بنابراین بر خرید آنها تأثیر میگذارد. یک تصویر مثبت از برند احتمالاً وفاداری مصرفکننده را از طریق مشارکت مشتری افزایش میدهد (اسلام و رحمان31، 2016). بنابراین، فعالیتهای مسئولیتپذیرانه شرکت میتواند با ایجاد تصویر مثبت از برند و ایجاد نگرش مثبت مصرفکننده، منبعی اساسی از مزیت رقابتی باشد. تصویر شرکتی که برای انجام مسئولیت اجتماعی عالی ارزیابی میشود، مطلوبتر از شرکتی است که این کار را نمیکند. بنابراین، نگرش برند مطلوب مصرفکنندگان را شکل میدهد. اگر شرکتی در بهبود توانایی و تمایل خود برای انجام مسئولیتهای اجتماعی خود سرمایهگذاری کند، مصرفکنندگان از این فعالیتها منتفع میشوند، از شرکت قدردانی میکنند و آگاهی شرکت را ایجاد میکنند.
نتایج حاصل از فرضیه دوم نشان از تایید تأثیر تصویر برند بر اعتماد مشتریان به میزان 0.454 بوده است. اعتماد انتظاری است برای انجام وظایف، تعهدات و مسئولیتهای طرف مقابل در یک رابطه پایدار است. همچنین، مصرفکنندگان براساس انتظارات از فعالیتهای بازاریابی یک برند و محصولاتی که آن را نشان میدهد، اعتماد به برند را ایجاد میکنند. اعتبار فعالیتهای بازاریابی پایدار و وظایف مسئولیتپذیرانه شرکت میتواند یک تصویر مثبت از شرکت ایجاد میکند و منجر به ارزیابی مثبت شرکت میشود. بنابراین، تصویر برند میتواند اعتماد را براساس باور و ارزیابی مثبت از برند ایجاد کند. نتایج حاصل از فرضیه سوم نشان از تایید تأثیر تصویر برند بر رضایت مشتریان به میزان 0.534 در محصولات لبنی بوده است. رضایت مصرفکننده را میتوان به عنوان دستیابی به هدف مصرف تجربه شده توسط مصرفکننده دید، که نشان میدهد آیا خدمات، تقاضا و انتظارات مشتری را برآورده میکند یا خیر (اورل و کارا، 2014). محققان استدلال میکنند که رضایت مشتری واسطه بین تصویر فروشگاه و وفاداری مشتری است. به عنوان مثال ریو و همکاران 32 (2008) تأیید میکنند که تصویر برند میتواند شاخصی از رضایت مشتری و قصد رفتاری باشد. بنابراین، شرکتها فعالیتهای مختلفی را برای بهبود تصویر برند خود انجام میدهند. تصویر مثبتی که از این طریق شکل میگیرد رضایت مصرفکننده را نیز افزایش میدهد. بنابراین، تصویر برند میتواند رضایت کلی مشتری را با رضایت مشتری و انتظارات و تقاضای پایدار افزایش دهد.
نتایج حاصل از فرضیه چهارم نشان از تایید تأثیر تصویر برند بر وفاداری مشتریان به میزان 0.568 در محصولات لبنی بوده است. تصویر عملکرد ناملموسی را نشان میدهد که تأیید اجتماعی، ابراز وجود یا عزتنفس مصرفکننده را برای یک برند منعکس میکند. به طور کلی، هر چه تصویر بهتر باشد، کیفیت محصول درک شده، رضایت مشتری و وفاداری بالاتر است. بنابراین، تصویر بر نگرشها و رفتارهای مختلف مصرفکنندگان نسبت به خرده فروش تأثیر میگذارد. تصویر مثبت برند منجر به وفاداری مشتری میشود. الحداد33 (2015) تأیید میکند که تصویر برند تأثیرات مثبتی بر اعتماد به برند و وفاداری به برند دارد. علاوه بر این، تو و چی34 (2013) گزارش کردند که تصویر برند به طور مثبت بر ارزش درک شده و وفاداری مشتری تأثیر میگذارد. به ویژه، ارزش درک شده به طور مثبت بر وفاداری مشتری تأثیر میگذارد. بنابراین، تصویر برند میتواند به طور مثبت بر وفاداری مصرفکننده به برند کلی تأثیر بگذارد.
تاثیر اعتماد مشتریان بر وفاداری مشتریان محصولات لبنی نیز تایید شده است. اعتماد یک متغیر اساسی بین مصرفکنندگان و برندها است. استدلال میکنند که افرادی که قصد اعتماد به یک برند را در یک جامعه رقابتی ندارند وفادار نخواهند بود. در این مطالعه، وفاداری به برند با ارائه ارزش پایدار، رابطه بین مصرفکنندگان و شرکتها را حفظ میکند، بنابراین به مشتریان اجازه میدهد نسبت به یک برند وفادار بمانند. وفاداری همچنین در حفظ رابطه نزدیک بین برندها و مصرفکنندگان نقش دارد، پیوندی که توسط اعتماد ایجاد میشود. بنابراین، اعتماد مصرفکننده میتواند پیش شرط وفاداری به برند باشد و تأثیر قابل توجهی داشته باشد. فرضیه ششم نیز نشان از تایید تأثیر رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان محصولات لبنی به میزان0.601 بوده است. محققان خاطرنشان میکنند که رضایت از محصولات و خدمات، نیات رفتاری مصرفکننده را تعیین میکند. رضایت مشتری بر وفاداری مصرفکننده تأثیر میگذارد که رفتار خرید مجدد را تعیین میکند. روابط مثبت با محصولات یا برندها، مانند رضایت مشتری، سطوح بالاتری از وفاداری به برند دارند (براکوس و همکاران35، 2009). همچنین در ارتباط بین مصرفکنندگان و بنگاهها، رضایت، زیربنای لازم برای ایجاد وفاداری است. بنابراین، یک رابطه مثبت بین رضایت و وفاداری بر قصد مصرفکنندگان برای خرید مجدد خدمات و تمایل آنها برای توصیه برند به دیگران تأثیر میگذارد. بنابراین، رضایت از برند منبع وفاداری است و میتواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
یادداشت
* استادیار گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، n_azad@azad.ac.ir
** دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، Mahtabmosavi.2010@yahoo.com
Lee & Johnson
2 Corporate Social Responsibility(CSR)
3 Liu et al
4 Sustainable marketing
5 Reutlinger
6 Sun & Ko
7 Min Kong & Ko
8 Park et al
9 Lee & Sung
10 Jung et al
1 Lee et al
12 Kong et al
13 Prates et al
14 Brand image
15 Jung et al
16 Tanveer et al
17 Wang et al
18 social networking site (SNS)
19 Sun et al
20 customer lifetime value
21 Structural Equation Modeling (SEM)
22 Partial Least Squares
23 Jung et al
24 Corporate social responsibility
25 Choi et al
26 Kim & Park
27 Orel & Kara
28Average Variance Extracted
29 Hair et al
30 Composite Reliability
31 Islam & Rahman
32 Ryu et al
33 Alhaddad
34 Tu and Chih
35 Brakus et al
مراجع
[1] آهنگرسله بنی، راضیه؛ نوربخش، کامران؛ میرابی، وحیدرضا. و خونساری، یحیی. (1400). «طراحی و تبیین مدل بازاريابي خيرخواهانه در صنایع غذایی لبنی»؛ پایانامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال
[2] حسینی، نداسادات. (1395). «بررسی رابطه بین بازاریابی پایدار با ارزش ویژه برند و رفتار مصرف کننده مطالعه موردی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند تهران»، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، تهران
[3] داوری، علی، رضازاده؛ و آرش. (۱۳۹۶). «مدلسازی ساختاری با نرمافزار PLS»، چاپ ششم، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
[4] شفیعی رودپشتی، میثم؛ خداداد حسینی، سید حمید، کردنائیج. و محمدیان، محمود. (1394). «طراحی مدل بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران». کاوشهای مدیریت بازرگانی. 6(11)؛ 1-26
[5] مومنی مفرد، معصومه؛ موسوی، نجم الدین. و سپهوند، رضا. (1395). «تاثیر بازاریابی درونی بر بازاریابی پایدار با توجه به نقش متغیرهای میانجی بازاریابی سبز و بازاریابی اجتماعی»؛ پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان
[6] Alhaddad, A. (2015). “A structural model of the relationships between brand image, brand trust and brand loyalty”. International Journal of Management Research and Reviews, 5(3), 137.
[7] Choi, C. S., Cho, Y. N., Ko, E., Kim, S. J., Kim, K. H., & Sarkees, M. E. (2019). “Corporate sustainability efforts and e-WOM intentions in social platforms”. International Journal of Advertising, 38(8), 1224-1239.
[8] Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). “A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)”. Sage Publications.
[9] Islam, J. U., & Rahman, Z. (2016). “Examining the effects of brand love and brand image on customer engagement: An empirical study of fashion apparel brands”. Journal of Global Fashion Marketing, 7(1), 45-59.
[10] Islam, J. U., & Rahman, Z. (2016). “Examining the effects of brand love and brand image on customer engagement: An empirical study of fashion apparel brands”. Journal of Global Fashion Marketing, 7(1), 45–59.
[11] Jung, J., Kim, S. J., & Kim, K. H. (2020). “Sustainable marketing activities of traditional fashion market and brand loyalty”. Journal of Business Research, 120, 294-301.
[12] Kim, S., & Park, H. (2013). “Effects of various characteristics of social commerce (s-commerce) on consumers’ trust and trust performance”. International Journal of Information Management, 33(2), 318-332.
[13] Kong, H. M., Ko, E., Chae, H., & Mattila, P. (2016). “Understanding fashion consumers’ attitude and behavioral intention toward sustainable fashion products: Focus on sustainable knowledge sources and knowledge types”. Journal of Global Fashion Marketing, 7(2), 103-119.
[14] Lee, E. M., Park, S. Y., & Lee, H. J. (2013). “Employee perception of CSR activities: Its antecedents and consequences”. Journal of business research, 66(10), 1716-1724.
[15] Lee, J. Y., & Johnson, K. K. (2019). “Cause-related marketing strategy types: assessing their relative effectiveness”. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal.
[16] Lee, M. Y., & Sung, J. (2016). “Sustainability and management in fashion, design and culture”. Journal of Global Fashion Marketing, 7(2), 73-75.
[17] Liu, H., Kim, S. J., Wang, H., & Kim, K. H. (2019). “Corporate sustainability management under market uncertainty”. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.
[18] Min Kong, H., & Ko, E. (2017). “Why do consumers choose sustainable fashion? A cross-cultural study of South Korean, Chinese, and Japanese consumers”. Journal of Global Fashion Marketing, 8(3), 220-234.
[19] Orel, F. D., & Kara, A. (2014). “Supermarket self-checkout service quality, customer satisfaction, and loyalty: Empirical evidence from an emerging market”. Journal of Retailing and Consumer services, 21(2), 118-129.
[20] Park, H., Lee, M. Y., & Koo, W. (2017). “The four faces of apparel consumers: Identifying sustainable consumers for apparel”. Journal of Global Fashion Marketing, 8(4), 298-312.
[21] Prates, C., Pedrozo, E., & Silva, T. (2015). “Corporate social responsibility: A case study in subsidiaries from Brazil and China”. Journal of technology management & innovation, 10(3), 131-142.
[22] Prates, C., Pedrozo, E., & Silva, T. (2015). “Corporate Social Responsibility: A Case Study in Subsidiaries from Brazil and China”. Journal of technology management & innovation, 10(3), 131–142.
[23] Reutlinger, J. (2012). “Sustainable marketing: The importance of being a sustainable business”.
[24] Ryu, K., Han, H., & Kim, T. H. (2008). “The relationships among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions”. International Journal of Hospitality Management, 27(3), 459-469.
[25] Schmitt, B. H., Zarantonello, L., & Brakus, J. J. (2009). “Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?”. Journal of Marketing, 73(3), 52-68.
[26] Sun, Y., & Ko, E. (2016). “Influence of sustainable marketing activities on customer equity”. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26(3), 270-283.
[27] Sun, Y., & Ko, E. (2016). “Influence of sustainable marketing activities on customer equity”. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26(3), 270-283.
[28] Sun, Y., Garrett, T. C., & Kim, K. H. (2016). “Do Confucian principles enhance sustainable marketing and customer equity?”. Journal of Business Research, 69(9), 3772-3779.
[29] Tanveer, M., Ahmad, A. R., Mahmood, H., & Haq, I. U. (2021). “Role of Ethical Marketing in Driving Consumer Brand Relationships and Brand Loyalty: A Sustainable Marketing Approach”. Sustainability, 13(12), 6839.
[30] Tu, Y. T., & Chih, H. C. (2013). “An empirical study of corporate brand image, customer perceived value and satisfaction on loyalty in shoe industry”. Journal of Economics and Behavioral Studies, 5(7), 469-483.
[31] Wang, H., Ko, E., Woodside, A., & Yu, J. (2021). “SNS marketing activities as a sustainable competitive advantage and traditional market equity”. Journal of Business Research, 130, 378-383.
The effects of sustainable marketing activities on brand loyalty in dairy products with the intermediary effect of brand image, trust and customer satisfaction
Naser Azad “Corresponding Athour”1
Mahtab Alsadat mousavi Fard2
Abstract:
Today, businesses use a variety of activities for sustainability, to meet the social and moral needs of customers, society and the environment and to differentiate. In fact, companies consider sustainability to maintain continuous growth in their business. Sustainability includes the economic, social and environmental responsibility of companies, and the question arises as to how they are effectively implemented.
Bjective: The present study also focuses on sustainable marketing activities and its performance in brand image, trust, satisfaction and customer loyalty in dairy products. Components of sustainable marketing activities include; Economic, social, environmental and cultural factors; The mediating variables of brand image, customer trust and satisfaction and finally the brand loyalty variable are considered based on the research of Jang et al. (2020)
Method: The collected data were analyzed using structural equation modeling and SmartPLS software and the final model was presented. The reliability of this questionnaire was obtained using Cronbach's alpha method. Structural validity was used to calculate the validity.
Results: The research findings, while fitting the conceptual model, confirmed the effect of sustainable activities on the brand image and also the effect of brand image on trust, customer satisfaction and brand loyalty in a positive and significant way. In addition, customer trust and satisfaction have a positive effect on brand loyalty; And provides brand value to businesses.
Conclusion: The results provide significant implications for corporate executives and marketers in order to develop more effective sustainable management strategies and create brand value for businesses.
Keywords: Sustainable Marketing, Brand Image, Trust, Customer Satisfaction, Brand Loyalty
[1] Assistant Professor, Department of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, n_azad@azad.ac.ir
[2] PhD student in Business Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Mahtabmosavi.2010@yahoo.com