تحلیل ذهنیت مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به دورکاری کارکنان در سازمان با کاربست روش کیو
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمحمد قاسمی 1 , اسماعیل کمالی فر 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایران
کلید واژه: روش کیو, ذهنیت مدیران دستگاههای اجرایی, دورکاری کارکنان, executive device managers mentality, employee telecommuting, Q method,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ذهنیت مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به دورکاری کارکنان در سازمان با کاربست روش کیو انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از حیث گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی است که با استفاده از روش کیو (کیفی- کمی) الگوهای ذهنی مختلف مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به دورکاری کارکنان در سازمان احصاء شد. از بین مدیران دستگاههای اجرایی استان قم به شیوه نمونه گیری هدفمند و غیر احتمالی به تعداد 32نفر مدیر به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتنی به روش کیو (Q) انجام شد و کارت های مربوط به گزاره های کیو در بین آنها توزیع شد. بر اساس کارتهای توزیع شده، از میان 40 گزاره، 23 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شدند. درنهایت، بر اساس یافته ها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد که سه الگوی ذهنی مختلف (الگوی ذهنی مدیران وضعیت محور، سازمان محور و کارمند محور) نسبت به دورکاری کارکنان وجود دارد. بر اساس نتیجه گیری نهایی می توان چنین تفسیر کرد که درصد زیادی از گزاره ها و الگوهای ذهنی شناسایی شده مدیران، وضعیت محور بوده و معتقد بودند با توجه به وضعیت و شرایط موجود مثل بحران کرونا دورکاری الزامی است اما برخی دیگر از مدیران دیدگاه سازمان محور داشتند و دورکاری را در کل به ضرر سازمان می پنداشتند در مقابل الگوی ذهنی سوم بر مفید بودن دور کاری برای کارمندان و سازمان تاکید داشتند.
The aim of this study was to analyze the mentality of executives towards telecommuting employees in the organization using the Q method. The research method in terms of applied purpose, in terms of exploratory nature and in terms of data collection, is a descriptive survey that was calculated using the Q method (qualitative-quantitative) different mental patterns of executives to telecommuting employees in the organization. Among the managers of Qom executive bodies, 32 managers were selected as the target community by purposeful and non-probabilistic sampling method and interviewed with Q-based method and cards related to Q propositions were distributed among them. . Based on the distributed cards, out of 40 statements, 23 final statements were identified and then prioritized by the participants. Finally, based on the findings and results of Q factor analysis, it was found that there are three different mental models (mind model of status-oriented managers, organization-oriented and employee-centered) to telecommuting employees. Based on the final conclusion, it can be interpreted that a large percentage of the statements and mental patterns identified by managers are situation-oriented and believed that telecommuting is necessary due to the current situation such as the Corona crisis, but some other managers have an organization-oriented perspective. They considered teleworking to be to the detriment of the organization as a whole. In contrast to the third mental model, they emphasized the usefulness of teleworking for employees and the organization.
_||_