بررسی اثربخشی دورههای آموزشی منابع انسانی و کاوش راهکارهای بهبود: کاربست مدل تبیین تعقیبی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمصطفی هادوی نژاد 1 , فریبا حیدری 2
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) ، رفسنجان، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.
کلید واژه: اثربخشی, effectiveness, آموزش, Training, شهرک صنعتی, روش آمیخته, مدل تبیین تعقیبی, Industrial Estate, Mixed Methods, Follow-up Explanations Model,
چکیده مقاله :
برخی سازمان ها با هدف ارتقای عملکرد و افزایش بهره وری، هزینه های زیادی را به آموزش کارکنان خود اختصاص می دهند که گاه چندان اثربخش نیستند؛ لذا بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و شناسایی راهکارهای بهبود آنها ضروری می نماید. پژوهش حاضر با همین هدف، با استفاده از مدل تبیین تعقیبی روش آمیخته و در قلمرو شرکت های شهرک صنعتی رفسنجان انجام شده است. برای انجام پژوهش، ابتدا پرسشنامة کرک پاتریک که از روایی محتوا و پایایی آن اطمینان حاصل شده بود، در بین نمونه 156 نفری از فراگیران توزیع شد. برای بررسی وضعیت اثربخشی دوره ها، از آزمون t یک نمونه ای و برای تحلیل های متعاقب آن، از تحلیل واریانس یک سویه در نرم افزار SPSS استفاده شد. سپس، ضمن انجام مصاحبه های عمیق و باز با نمونة 68 نفری از فراگیران تا مرحلة اشباع نظری و تحلیل آنها در نرم افزار MAXQDA، راهکارهای بهبود دوره ها کاوش شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، اثربخشی دوره ها و نیز ابعاد آن (واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج) در حد متوسط تا زیاد و به تناسب هر یک از ابعاد، بر اساس برخی متغیرهای زندگی نامه ای متغیر بوده است. همچنین، بر اساس یافته های پژوهش، راهکارهایی دربارة مکان، زمان، موضوع، مدرس و سازمان مجری دوره ارائه شد.
Some organizations invest a lot on employee’s training so that improve performance and productivity, but sometimes that is not effective. So, evaluating effectiveness of training courses and exploring their improvement instructions seems important. In this regard, our study is established in Rafsanjan Industrial Estate companies using follow-up explanations model of mixed methods. To this end, first Kirkpatrick questionnaire that it’s content validity and reliability were verified before, was distributed among a sample of 156 learners. In order to test the effectiveness of courses, one-sample t test were used. The post hoc tests were done using one-way ANOVA. All test were done in SPSS. Then, improvement instructions were explored through deep open interviews with a sample of 68 learners. Interviews were continued up to theoretical saturation and data were analyzed via MAXQDA. Results showed that effectiveness of held training courses and its aspects (reaction, learning, behavior, and results) were located on a variable domain of middle to much base on different demographic variables in a 95 percent confidence level. Moreover, some instructions about time, site, title, and executive organization of training courses were presented base on research findings.
_||_