تبیین الگوی عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیگلناز مهدی عصری 1 , حسین صفرزاده 2 , محمدرضا ربیعی مندجین 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول)
3 - گروه مدیریت دولتی ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عدالت توزیعی گروهی, عدالت تعاملی گروهی, عدالت رویه ای گروهی, عدالت اطلاعاتی گروهی,
چکیده مقاله :
عنوان پژوهش تبیین الگوی عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری برای صنعت بانکداری می باشد .هدف پژوهش حاضراعتباریابی الگوی عدالت سازمانی با توجه به رویکرد گروههای کاری (بررسی وضعیت موجود) ضمن شناسایی، مقایسه و رتبه بندی ابعاد و مولفه های عدالت با رویکرد گروهی می باشد. از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در سه بانک شامل بانک دولتی، بانک نیمه دولتی و بانک خصوصی است. تعداد افراد در سه جامعه پژوهش 5076 نفر است و تعداد نمونه 360 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.نوآوری پژوهش این است که تا به حال پژوهشی به بررسی اثرات ترکیبی اجزاء مختلف عدالت آن هم با رویکرد گروهی نپرداخته است . برای پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 0.85 می باشد که حاکی از مقدار مناسب این شاخص برای سئوالات پرسشنامه می باشد..نتایج حاکی از این است که به صورت کلی هم مدیران و هم کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها عدالت اطلاعاتی و تعاملی بیشتر از دو بعد دیگر عدالت رویهای و توزیعی مورد توجه قرار میگیرد. نتایج در رابطه با مقایسه مؤلفههای عدالت سازمانی به تفکیک گروههای کاری حاکی از این است که به صورت کلی کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها ارتباطات سازنده و مدیران بیشتر معتقدند که رویه انجام امور بیش از سایر مؤلفههای دیگر مورد توجه قرار میگیرد.
The title of research is “explanation the Organizational Justice Pattern by emphasizing on working group in banking industry.” The current project aims to validation the organizational justice considering the working group approaches (examination the existing state) in addition to identification, comparing and grading the dimensions and components of justice using group approach in terms of view, it is practical and regarding nature of data, it is descriptive survey. The statistical population consists of all the managers and experts working in three banks, including governmental, semi-governmental and private banks. The number of participants in three groups of the research is 5076 andthe number of samples are 360 and sampling method is classified random. The innovation of the research is that, there is not any investigations examining the compound effects of diverse components of justice using group approach. In case of reliability, the Cronbach Alpha is used, the amount of which is 0.85, suggesting the proper amount of this factor for the questionnaire. Results suggest that both manager and experts generally believe that, “information & interactional” justice are more focused comparing two other dimensions, namely “Procedural and Distribution” justice
_||_