مطالعه نقش رهبری اصیل بر خودکارآمدی کارکنان شرکت های سهامی بیمه ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
مجتبی نصراله پور
1
*
,
سنجر سلاجقه
2
,
رستم پوررشیدی
3
1 - معاون فنی شرکت سهامی بیمه ایران استان تهران ، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: رهبری اصیل, خودکارآمدی, منابع انسانی, بیمه ایران,
چکیده مقاله :
چکیده نیروی انسانی در هر سازمانی، رکن اساسی رشد و پیشرفت آن است لذا توجه به خودکارآمدی آنان می تواند منجر به ارتقای عملکرد آنها و در نتیجه بهبود جایگاه سازمان شود. در این بین سبک رهبری مدیران می تواند تأثیر زیادی در خودکارآمدی کارکنان داشته باشد. رهبری اصیل با تسهیل کیفیت بالاتر روابط در سازمان، می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد لذا هدف این پژوهش مطالعه نقش رهبری اصیل بر خودکارآمدی کارکنان شرکت های سهامی بیمه ایران است. این پژوهش، یک از پژوهش کمی است. از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و علی- معلولی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کارکنان شرکت بیمه ایران در شهر کرمان که با توجه به محدود بودن جامعه از فرمول کوکران برای جامعه محدود استفاده شد و تعداد 450 نفر مشخص شد که به شیوه ی خوشه ای انتخاب می شود. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. به نظر می رسد زهبری اصیل، به طور کلی می تواند با ایجاد آگاهی در رابطه با نقاط ضعف و قوت، استفاده از مجموع نظرات افراد و بیان حقایق به صورت صریح، خودکارآمدی را در کارکنان تقویت کند و ارتقا دهد.
ABSTRACT The purpose of this study was to explain the role of the middle class of genuine leadership and its relationship with the self-efficacy model in Iran's insurance company. The research method was descriptive survey. The other statistical community in the qualitative sector includes managers or experienced professionals in the field of insurance. The statistical population in the quantitative section is the employees of Iran Insurance Joint Stock Company in Kerman. The sample size for this research is 450 people. The research tools are Asylum Oulivo Leader, Gardner and Valium and Cultural Intelligence Questionnaire Early and Pain and self-efficacy questionnaire. The findings of this study showed that there is a significant relationship between self-efficacy in Iranian insurance company with genuine leadership, self-awareness, balanced processing, transparency of relationship and cultural intelligence. Internal ethics is not affected by self-efficacy. The psychological capital (self-efficacy) can play the role of mediator between genuine leadership and the performance of managers (insurance).