الگوی توسعه حرفه ای اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تحلیل زمینه ای
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمهشید سردارآبادی 1 , حسین مؤمنی مهموئی 2 , اسدالله زنگویی 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار دانشگاه بیرجند و استادیار مدعو علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: توسعه حرفه ای, اساتید, دانشگاه آزاد اسلامی, تحلیل زمینه ای,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی وضع مموجود توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده¬ بنیاد انجام گرفت. جامعه¬ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. داده¬ها از طریق مصاحبه¬ی نیمهساختاریافته با هفده نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نه نفر از مدیران گروه¬های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده¬ی پانزده مفهوم محوری و پنج مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه حرفه¬ای فرد گرا مبتنی بر توتالیتاریسم به عنوان پدیده مرکزی وضع موجود توسعه حرفه¬ای اساتید، چالش¬های توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر مؤلفه¬هایی چون عدم همراهی عوامل توسعه حرفه¬ای، عملکرد سلیقه¬ای و کمیت¬گرایی در برنامه¬های توسعه حرفه¬ای)، رویه¬ها و فرآیندهای توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر محورهایی چون مدیریت دانش استراتژیک، توجه به شایستگی¬های دانشی و ایجاد شبکه¬های تعاملی)، بسترهای شکل¬گیری وضع موجود (مشتمل بر محورهایی چون عوامل فراسازمانی، سازمانی و فردی) و پیامدهای وضع موجود ( مشتمل بر مؤلفه¬های پیامدهای فرهنگی، آموزشی و مدیریتی) مورد سازماندهی قرار گرفت.
The purpose of the current research is to investigate the current situation of professional development of Islamic Azad University professors. This research was conducted with a qualitative approach and a data-based method. The statistical population includes all agents involved in the professional development of Islamic Azad University professors, who were selected through purposeful criterion-based sampling. Data were collected through semi-structured interviews with seventeen professors of Islamic Azad University and nine directors of educational departments of Islamic Azad University. In order to analyze the data, the coding method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The results of the research show fifteen core concepts and five selected categories, which in the form of a paradigm model include individualistic professional development based on totalitarianism as the central phenomenon of the current situation of professors' professional development, professional development challenges (including Components such as lack of professional development factors, tasteful performance and quantification in professional development programs), professional development procedures and processes (including axes such as strategic knowledge management, attention to Knowledge competences and creation of interactive networks), platforms for the formation of the existing situation (including axes such as extra-organizational, organizational and individual factors) and the consequences of the existing situation (including the components of cultural, educational and managerial consequences) are organized. took
پورکریمی، جواد و رمضانپور، انسیه (1398). الگوی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی آموزش الکترونیکی کشور: پژوهشی کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(21)، 125-146.
خواجهای، سعید؛ درودی، هما؛ مرادی، شهلا و حسنی، داوود (1393). بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دیدگاه مدیران و کارکنان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي; ۷ (۱۵): ۳۸-۳۰
رحیمی کینچا، داود؛ عباس پور، عباس؛ طاهری، مرتضی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و خورسندی طاسکوه، علی (1400). چالشهای توسعه حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس برخط، فصلنامه فناوری آموزش، 15(3)، 479-490.
سعادت طلب، آیت؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت. (1393). بررسی موانع آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران (مطالعه کیفی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(6), 29-56.
صادقی¬تبار، میترا، قورچیان، نادرقلی، جعفری، پریوش، محمدداوودی، امیرحسین، محمدداودی، امیرحسین (1400). طراحی مدل خودتوسعه¬ای حرفه¬ای اعضای هیات علمی دانشگاه¬ها. پایش، 22(1)، 95-104.
عطافر، علی و بهرامی سامانی، مژگان (1388). میزان استفاده از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرکرد، مجله آموزش عالی ایران، 2(1)، 161-181.
کرمی¬نژاد، ندا، قاسمی¬زاده، علیرضا و معتمد، حمیدرضا (1400). تجارب زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه از توسعه حرفه ای مبتنی بر مهارت های نرم آموزشی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 15(4)، 31-45.
کیانی، ندا و رادفر، رضا (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل. مدیریت بهرهوری، 94(35)، 111-130.
معتمدی، مرضیه و موسوی، فاطمه سادات (1398). از مدیریت دانش تا انسان توسعه منابع با نگاهی به برنامهریزی درسی در محیط کار، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن بیست و یکم، ISC
Atará-Piraquive, Á. P., Herrera-Guzmán, C. L., Hernández-Contreras, J. R., Rincón-Pinilla, M. P., Peña-Campagnoli, A. T., Florez-Lancheros, G. P., & Cantor-Cutiva, L. C. (2021). Effect of a workplace vocal health promotion program and working conditions on voice functioning of college professors. Journal of Voice, 25(15),25-41.
Baartman, L. K., Kilbrink, N., & de Bruijn, E. (2018). VET students’ integration of knowledge engaged with in school-based and workplace-based learning environments in the Netherlands. Journal of Education and work, 31(2), 204-217.
Chen, P., Clark, M., Sharma, M., Troya, Y., Cenzer, I., & Rivera, J. (2021). A longitudinal workplace-based interprofessional curriculum for graduate learners in a geriatrics patient-centered medical home. Journal of Interprofessional Education & Practice, 24, 100-129.
Chia, R. (2017). A process-philosophical understanding of organizational learning as “wayfinding” Proces, practices and sensitivity to environmental affordances. The learning organization, 24(2), 107-118/TLO-11-2016-0083.
Cockrell ML. A (2012). Comparative analysis study of professional development models impacting student achievement [dissertation]. US: East Carolina university.
Erichsen, K., & Reynolds, J. (2020). Public school accountability, workplace culture, and teacher morale. Social Science Research, 85, 102-127.
Estepp, C. M., Roberts, T. G., & Carter, H. S (2012). An Experiential Learning Model of Faculty Development to Improve Teaching. NACTA Journal, 56, 79-86 .
Goldsmith, K. (2011). Uncreative writing: managing language in the digital age. Columbia University Press.
Groves, Kevin S. (2019). Examining the impact of succession management practices on organizational performance: A national study of U.S. hospitals. Health Care Management Review, 44 (4), 356-365.
Huang, X., & Wang, C. (2021). Factors affecting teachers’ informal workplace learning: The effects of school climate and psychological capital. Teaching and Teacher Education, 103, 103-123.
Hulsbos, F. A., Evers, A. T., & Kessels, J. W. M. (2016). Learn to lead: Mapping workplace learning of school leaders. Vocations and learning, 9, 21-42.
Kamin, Y., Ahmad, A., & Cartledge, D. (2013). Student's Perceptions on the Relevance of a Diploma in an Automotive Curriculum to the Workplace. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93(7), 90-96.
Mourik, S. L., Roos, E. J., Goverde, A. J., & Wood, P. L. (2021). The new pan-European post-specialty training curriculum in Paediatric and Adolescent Gynaecology. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 258, 152-156.
Nduna, N. J. (2012). The relevance of workplace learning in guiding student and curriculum development. South African Journal of Higher Education, 26(2), 232-248.
Patidar, N., Gupta, S., Azbik, G., & Weech-Maldonado, R. (2016). Succession planning and financial performance: Does competition matter?. Journal of Healthcare Management, 61(3), 215-227.
Redmon KD (2012). Effectiveness of faculty development programs from the perceptions of faculty member at the selected Illinois community colleges [dissertation]. Illinois: Illinois State University.
Rintala, H., & Nokelainen, P. (2020). Vocational education and learners’ experienced workplace curriculum. Vocations and Learning, 13(1), 113-130.
Rothwell, W. (2010). Effective succession planning, ensuring leadership continuity and building talent from within. 4th ed, American Management Association, New York.
Veillard, L. (2015). University-corporate partnerships for designing workplace curriculum: Alternance training course in tertiary education. Francophone perspectives of learning through work: Conceptions, traditions and practices,7, 257-278.
Weller, J. M., Coomber, T., Chen, Y., & Castanelli, D. J. (2021). Key dimensions of innovations in workplace-based assessment for postgraduate medical education: a scoping review. British Journal of Anaesthesia, 127(5), 689-703.
Yunus, W. M. A. W. M., Musiat, P., & Brown, J. S. (2018). Systematic review of universal and targeted workplace interventions for depression. Occupational and environmental medicine, 75(1), 66-75.