فهرست مقالات برحسب موضوع آموزش پیش دبستانی و دبستانی


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - مطالعه پدیدارشناسانه چالشها و راهکارهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در دوران کرونایی
      فرانک موسوی بهجت نجاری
      هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و راهکارهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در دوران کرونایی از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 1400-99 می باشد. پژوهش حاضر از از نوع روش کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است و داده ها به شکل مصاحبه نیمه ساختار چکیده کامل
      هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و راهکارهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در دوران کرونایی از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 1400-99 می باشد. پژوهش حاضر از از نوع روش کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است و داده ها به شکل مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مرد و زن آموزش و پرورش شاغل در سه تاحیه شهرستان کرمانشاه بوده و انتخاب نمونه نیز به شکل هدف مند به تعداد 70 نفر و جمع آوری داده ها تا مرحله اشباع نظری انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که، مهمترین شیوه ارزشیابی آموزش غیر حضوری دانش آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا را می توان به امتحان حضوری (در صورت مجوز ستاد کرونا) با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امتحان کتبی مجازی از طریق گوگل فرم، آداب کانکت، امتحان شفاهی مجازی و پرسش و پاسخ شفاهی در حین تدریس از طریق آداب کانکت و نرم افزارهای مرتبط، ارائه های کلاسی در بستر سامانه های مجازی، پوشه الکترونیکی(مجموعه تکالیف ترم شامل کار عملی، حل تمرین، مقاله، و غیره) و ارزشیابی چندگانه (تلفیقی) دسته بندی کرد و مهم ترین جالش مرتبط به آن نیز امکان تقلب و ارسال پاسخ ها از طریق شبکه مجازی برای یک یا چند نفر از دوستان و یا حتی کل کلاس بوده است. از دیدگاه مصاحبه کنندگان به طور کامل مشخص و مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوه‌های نوین آموزش در فضای مجازی
      فرانک موسوی کبری اویس
      هدف این پژوهش بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوه‌های نوین آموزش درفضای مجازی آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان کرمانشاه است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی انجام گرفت. در این تحقیق از 12 نفر ازمعلمان و اساتید و خبرگان مسلط به شیوه‌های ن چکیده کامل
      هدف این پژوهش بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوه‌های نوین آموزش درفضای مجازی آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان کرمانشاه است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی انجام گرفت. در این تحقیق از 12 نفر ازمعلمان و اساتید و خبرگان مسلط به شیوه‌های نوین تدریس ناحیه سه آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه به عنوان نمونه استفاده شده است. به منظور شناسایی راهکارهای موثر بر ایجاد انگیزش معلمان از روش تحلیل مضمون استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه گیری از جامعه پژوهش اقدام شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی به روش پیشنهادی لینکن و کوبا استناد شد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت داده‌ها از روش درگیری دائمی و مستمر بهره گرفته شد. 16 مؤلفه شامل (وظیفه ‌شناسی، تعهد حرفه‌ای، خودکارآمدی، اثربخشی، اعتماد به ‌نفس، رضایت مندی شغلی، خود مختاری، مسئولیت ‌پذیری، ابتکار در تدریس، خلاقیت، تعامل با همکاران، به‌ روز نمودن مهارت‌ها، تنوع‌گرایی، پیشرفت شغلی، دل‌بستگی شغلی و شایستگی حرفه‌ای) بر انگیزش معلمان مؤثر بودند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی نقش طرح تابستانه ی کتابخوانی در ایجاد تعمیق فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه ۴ کرج مطالعه موردی : رسانه ی آموزش دانش آموزی شاد
      سمیه صفرپور فاطمه پرسته قمبوانی
      چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش طرح تابستانه کتابخوانی در ایجاد تعمیق فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدائی ناحیه ۴ کرج(مطالعه موردی: رسانه ی آموزش دانش آموزی ( شاد ) بوده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با پس آز چکیده کامل
      چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش طرح تابستانه کتابخوانی در ایجاد تعمیق فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدائی ناحیه ۴ کرج(مطالعه موردی: رسانه ی آموزش دانش آموزی ( شاد ) بوده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با پس آزمون با دو گروه آزمایشی و کنترل می باشد. جامعه آماری شامل ۲۰۰۰ دانش آموز مدارس غیرانتفاعی ناحیه ۴ کرج مشغول به تحصیل بود . همچنین دو گروه 40 نفره دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و بصورت تصادفی ساده به گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند.گروه آزمایشی پکیج آموزشی طرح کتابخوانی ( نمونه ی کوچک شده ی طرح تابستانه ی کتابخوانی آموزش و پرورش ) را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پکیج آموزشی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته بود. که روایی ان بر اساس ضریب CVRبالاتر از 8/0 بدست آمده و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۸۱/0 بدست آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد ، طرح تابستانه کتابخوانی باعث مطالعه دقیق ، یادگیری عمیق ، ارتقاء سرانه مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی ، دسترسی آسان به تازه های نشر در دانش آموزان می شود. بنابراین توصیه می شود با اجرای برنامه های کتابخوانی در میان دانش آموزان آنها را در مسیر افزایش سرانه مطالعه و استفاده از فواید آن هدایت نمود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - تحلیل محتوای الکترونیکی درس ریاضی ( پایه چهارم) ابتدایی در بستر شاد
      اعظم اکبری فاطمه پرسته قمبوانی حامد حجر گشت
      هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای الکترونیکی درس ریاضی (پایه چهارم) ابتدایی در بستر شاد می باشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل محتواهای الکترونیکی (فیلم آموزشی) درس ریاضی به تعداد 456 عدد فیلم می باشد که توسط معلم چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای الکترونیکی درس ریاضی (پایه چهارم) ابتدایی در بستر شاد می باشد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل محتواهای الکترونیکی (فیلم آموزشی) درس ریاضی به تعداد 456 عدد فیلم می باشد که توسط معلمان مقطع ابتدایی در زمان همه گیری کووید-19تولید و در بستر شاد قرار داده شده است. حجم نمونه، تعداد (145) فیلم آموزشی درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی مربوط به فصل های 1 تا 7 می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته مبتنی بر بسته استاندارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش سال (1399) در سه شاخص "ویژگی های مشترک طراحی فنی و هنری"، "ویژگی های مشترک طراحی آموزشی" و "ویژگی های اختصاصی"است که روایی با استفاده از محاسبه ضریب توافق و پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شده است. تحلیل داده های به دست آمده از بررسی فیلم های آموزشی نشان داد کیفیت فیلم های آموزشی درس ریاضی ازنظر"ویژگی های مشترک طراحی فنی و هنری "، "ویژگی های مشترک طراحی آموزشی"،" آموزشی و ویژگی های اختصاصی" در بستر شاد به صورت معناداری بیشتر ازمتوسط مورد انتظار است. بنابراین هرچقدر رابط کاربری یک نرم افزار، جذاب و دلنشین باشد، موجب آسانی و تسریع تعامل کاربران با خدمات و محتوا ها می شود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
      فاطمه معدن کن اعظم اینانلو
      هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر هشتگرد که تعدا چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر هشتگرد که تعداد آنها 800 نفر می باشند.نمونه آماری دو کلاس 20 نفره دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی که از نظر هوش و جنسیت و محیط کنترل شده اند و به روش خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل بسته آموزش هوش موفق بابایی(1395) بوده که در 24 جلسه 75 دقیقه ای آموزش داده شد . پرسشنامه استاندارد خود شکوفایی جونز و کرندال (1986)که پایایی آن 805/0 گزارش شده و پرسشنامه تمرکز یادگیری سواری و اورکی (1395) که پایایی آن 80/0 گزارش شده است . داده ها با استفاده از نرم افزار spss21و آزمون های آماری Tدوگره مستقل و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد آموزش هوش موفق موجب افزایش خود شکوفایی و تمرکز یادگیری در دانش آموزان می شود که این تاثیر در خود شکوفایی دانش آموزان به میزان 77 درصد و در تمرکز یادگیری به میزان 94 درصد می باشد. بنابراین توصیه می شود با طرح ریزی برنامه های درسی مبتنی بر هوش موفق به دانش آموزان مهارت های جدید تری در زمینه برخورد با مسائل زندگی آموزش داده شود تا خلاقانه تر و با توان بالاتر در درک و تحلیل مسائل را بیاموزند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - نقش رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش ‌آموزان در مدارس کیفی
      احترام هدایتیان شیرازی فاطمه پرسته قمبوانی مژگان عبدالهی
      پژوهش حاضر به بررسی نقش رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در مدارس کیفی می پردازد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است..جامعه آماری پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی کیفی استان البرز و استان تهران می باشد که نمونه آ چکیده کامل
      پژوهش حاضر به بررسی نقش رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در مدارس کیفی می پردازد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است..جامعه آماری پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی کیفی استان البرز و استان تهران می باشد که نمونه آماری شامل 51 نفر از معلمان مدارس کیفی و تعداد 100 نفر از دانش آموزان می باشد که به روش در دسترس انتخاب شده اند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق است . پرسشنامه از 44 سوال در 4 بعد زمان دادن و حمایت از ایده‌ها – بعد سرزندگی پویایی- شادمانی و شوخ طبعی، بعد چالش، تضاد و خطر پذیری و در نهایت بعد مباحثه، آزادی- اعتماد و اطمینان به بررسی مولفه های تدریس خلاقی که در مدارس کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازد که در مقیاس 5 سطحی لیکرت تنظیم شده است .برای بررسی روایی، سئوالات در اختیار اساتید و متخصصان قرار گرفته و با توجه به تایید روایی صوری ضریب بارتلت-کایزر آن 86/0 محاسبه گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 806/0 گزارش شده است. . پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار spss24 داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون( همچنین رگرسیون خطی مورد محاسبه قرار گرفت ،نتایج نشان داد رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در ابعاد چهارگانه آن به ترتیب به میران 23 درصد، 64 درصد، 14 درصد و 15 درصد موثراست. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی
      ودود شوشتری گوگ تپه محمد علی مجلل چوبقلو جهانگیر یاری حاج عطالو زرین دانشور هریس
      پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه صاحب نظران برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و مربیان پیش دبستانی که به ترتیب در دانشگاه های استان آذربایجان غربی یا در مدارس و مراکز پیش دبستانی تدریس می کنند، می باشد. نمونه آماری شامل 20 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و روانشناسان تربیتی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و پنج مقاله علمی و پژوهشی و 10نفر از مربیان پیش دبستانی که دارای 5 سال تجربه آموزش داشته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاه های جامعه آماری استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخ های مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص شد و نتایج پژوهش نشان می دهد: راهنمایی، تسهیل گری، ایجاد شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم و تهیه امکانات و وسایل بازی از مهمترین مولفه‌های نقش معلم است. پرونده مقاله