مطالعه پدیدارشناسانه چالشها و راهکارهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در دوران کرونایی
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - علوم تربیتی ،ادبیات علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه
کلید واژه: معلمان, دانش آموزان, ارزشیابی, کرونا,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و راهکارهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در دوران کرونایی از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 1400-99 می باشد. پژوهش حاضر از از نوع روش کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است و داده ها به شکل مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مرد و زن آموزش و پرورش شاغل در سه تاحیه شهرستان کرمانشاه بوده و انتخاب نمونه نیز به شکل هدف مند به تعداد 70 نفر و جمع آوری داده ها تا مرحله اشباع نظری انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که، مهمترین شیوه ارزشیابی آموزش غیر حضوری دانش آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا را می توان به امتحان حضوری (در صورت مجوز ستاد کرونا) با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امتحان کتبی مجازی از طریق گوگل فرم، آداب کانکت، امتحان شفاهی مجازی و پرسش و پاسخ شفاهی در حین تدریس از طریق آداب کانکت و نرم افزارهای مرتبط، ارائه های کلاسی در بستر سامانه های مجازی، پوشه الکترونیکی(مجموعه تکالیف ترم شامل کار عملی، حل تمرین، مقاله، و غیره) و ارزشیابی چندگانه (تلفیقی) دسته بندی کرد و مهم ترین جالش مرتبط به آن نیز امکان تقلب و ارسال پاسخ ها از طریق شبکه مجازی برای یک یا چند نفر از دوستان و یا حتی کل کلاس بوده است. از دیدگاه مصاحبه کنندگان به طور کامل مشخص و مورد بررسی قرار گرفت.
- حسنی، محمد؛ احمدی، غلامعلی(1386)زمینه یابی اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران، نشریه فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 23 ،سال ششم، زمستان 13. 122-86..
- حمزه لو، زهره؛ رحیمی، سعدا(1399). بررسی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای مجازی شاد از نظر دانش آموزان دوره ابتدایی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 3 (29)،آبان 1399 .14-1.
- رضایی، علی محمد (1399). ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا: چالش ها و راهکارها. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 16(55)، 179-214.
- عباس کسانی، حامد؛ شمس مورگانی، غلامرضا؛ سراجی، فرهاد؛ رضایی زاده، مرتضی(1398)، ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی، رشد فناوری.16(61)،33-23.
- فضل علی زاده، شهرام؛ محمدپور، آرزو (1396) بررسی طرح ارزشیابی توصیفی در اجرا از نظر معلمان، والدین و کارشناسان آموزش و پرورش شهرستان کبودرآهنگ، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 18، 238-227.
- مصیبی اردکانی، ملیحه؛ رضاپور، میرصالح یاسر؛ بهجتی اردکانی، فاطمه(1400) مشکلات و چالش های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی، نشریه آموزشی پژوهی دانشگاه فرهنگیان. 7(27)،80-64
- مولائی قولنجی، یعقوب(1399)بررسی چالش ها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان،اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت،میناب https://civilica.com/doc/1116579