کاربست الگوی تحلیل اهمیت – عملکرد جهت ارزیابی صلاحیتهای حرفهای اساتید
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید محمد موسوی جد 1 , خلیل زندی 2 , افشین قاسمی 3
1 - استادیار گروه مدیریت دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشجویان, صلاحیتهای حرفهای, تحلیل اهمیت &ndash, عملکرد, اساتید,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی صلاحیتهای حرفهای اساتید دانشگاه کردستان و راهکارهای ارتقای آن بود. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. در بخش کمی پژوهش، نمونهای به حجم 374 نفر از دانشجویان، به شیوه نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش، پرسشنامهی محققساختهای بود که صلاحیتهای اساتید را در دو سطح ادراکات و انتظارات و در قالب سه مؤلفهی صلاحیتهای شناختی، روانی حرکتی، و عاطفی اندازهگیری مینمود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی پژوهش از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و الگوی تحلیل اهمیت – عملکرد استفاده شد. مهمترین نتایج این بخش نشان داد که در مقایسه با صلاحیتهای روانی – حرکتی و عاطفی، عملکرد اساتید در زمینه صلاحیتهای شناختی در سطح پایینتری بوده است. در ادامه جهت شناسایی راهکارهای ارتقای صلاحیتهای حرفهای اساتید، نمونهای به حجم 16 نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت به شیوه نمونهگیری هدفمند، انتخاب و از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته بررسی شدند. تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که مهمترین راهکارهای شناسایی شده در این بخش، عبارت از تجهیز تمام کلاسهای درس به سیستم هوشمند، اهمیت دادن به فعالیتهای عملی دانشجویان، و توجه به تخصص اساتید در ارائه واحدهای درسی بود.
The purpose of this study was to examine the professional qualifications of professors and procedures of its promotion in University of Kurdistan. Research was mixed method. In the quantitative survey, a sample size of 374 students, were selected by random sampling. Data collection tools in this section was researcher made questionnaire that measured professors' qualifications in both perceptions and expectations and in the form of three components: cognitive, psychomotor, and affective. In quantitative survey, data analyzed using Confirmatory Factor Analysis and Importance-Performance Analysis. The results indicated that Compared with psychomotor and affective qualifications, professors' performance has been lower in the cognitive qualifications. Furthermore in order to identify procedures improve professional qualifications of professors, a group of 16 experts were selected through purposive sampling method and were studied by Semi-structured interviewing. Content analysis of the interviews showed that the solutions identified in this section, were including: Equipping all classes to intelligent system, Attention to practical activities of students, Attention to professors specializing in offering courses.