ارائه یک چهارچوب مفهومی برای سنجش کیفیت در دانشگاه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر محمد عطایی 1 , دکتر مرتضی موسی خانی 2 , داود حق خواه 3 , رقیه حسن زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی واحد علوم وتحقیقات وعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2 - دانشیار دانشکده مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، عضو هیأت علمی دانشاه میانه
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، عضو هیأت علمی دانشاه میانه.
کلید واژه: دانشجویان, دانشگاه, کیفیت آموزش, مدل SERVQUAL,
چکیده مقاله :
مطالعه صورت گرفته با هدف کلی شناخت مشکلات خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با رویکرد به مدلهای مشتری مدار انجام گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تغییر یافته servqual که بر شش بعد اصلی کیفیت خدمات آموزشی و امکانات رفاهی دانشجویی ارائه شده، استوار است. در این پژوهش شش فرضیه مطرح گردید، که سه فرضیه صحیح رد گردید و فرضیات مخالف مبتنی بر وجود شکاف و معنیدار بودن مورد توجه قرار گرفت. روش تحقیق این پژوهش از نوع پیمایشی و مدل مورد بررسی مدل ترکیبی بوده است. تعداد نمونه این پژوهش دویست و نود و شش نفر بود که از فرمول مورگان به تعیین حجم نمونه پرداخته و به صورت طبقهای و تصادفی در چهار دانشکده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین توزیع گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه ومصاحبه میباشد که بر اساس طیف هفت گزینهای در شناخت وضع موجود و ادراکات مورد توجه قرار گرفته است و از روشهای آمار استنباطی شامل: آزمون فریدمن، آزمون کروسکال - والیس، آزمون ویل کاکسون، برحسب ضرورت با توجه به فرضیات و مسائل تحقیق به کار گرفته شده است.
This study aims to shed light on the educational and welfare problems faced by students at Islamic Azad University, Qazvin Branch, drawing on customer-oriented approach. The study is based on modified Servqual paradigm which covers 6 dimensions involving the quality of educational services and students' welfare services. Out of 6 hypotheses proposed by the study, 3 hypotheses were rejected . Those hypotheses indicating the significant difference were considered. The study uses surveying method and draws on an integrated model. Morgan formula was used to determine the sample size. As a result, 296 subjects were distributed in four colleges both randomly and in classified manner. To collect data, the study used questionnaire and interview which incorporated 7-option questions and inquiries regarding the perception and knowledge of current situation . The following inferential statistical methods were used: Freedman Test, Kruskal-Wallis Test, Wilcoxon Test.