بررسی رابطه بین میزان مهارتهای مدیریتی مدیران و اثربخشی آنان در سازمانها و ادارات کل دولتی شهرستان بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهناز روغنی 1 , حسینعلی بهرامزاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی- بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد
کلید واژه: اثر بخشی, سازمان, مدیران, مهارتهای مدیریتی, مهارت,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و اثر بخشی آنان در سازمانها وادارات کل دولتی شهرستان بجنورد در سال 87 میباشد. روش تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. مسأله اصلی تحقیق این است که، آیا رابطهای بین میزان برخورداری از مهارتهای مدیریتی مدیران و اثربخشی مدیران وجود دارد؟ که در قالب فرضیه اصلی با عنوان، بین مهارتهای مدیریتی مدیران و میزان اثربخشی آنها رابطه وجود دارد، بیان شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 1400 نفر از کارکنان ادارات کل مستقر در شهرستان بجنورد میباشند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، نمونه مناسب با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به حجم 302 نفر انتخاب گردید و دو پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای مدیریتی و اثربخشی در اختیار آنان قرار گرفت. در این پژوهش برای برآورد اعتبار پرسشنامه پژوهش از روش آلفای کرونباخ بر روی افراد نمونه استفاده شده است. بر اساس نتایج نرم افزار آماری spss، ضریب همبستگی 97 درصد محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای آماری (رسم جدول فراوانی، درصد فراوانی، نمودارها) وهمچنین از آمار استنباطی (جداول افقی، آزمون پیرسون، اسپیرمن، رگرسیون ساده و گام به گام) و نتایج بدست آمده نشان میدهد که با توجه به مقدار کمترین سطح معناداری آزمون F که کوچکتر از 05/0 است بین مهارتهای مدیریتی مدیران و میزان اثربخشی آنها رابطه وجود دارد.
The purpose of this study is to explore the relationship between management skills of managers and their efficiency in the state agencies and head offices in Bojnord in 2008. One major hypothesis and five minor ones are offered. The major one is:"There is a relationship between management skills of managers and their efficiency." The minor hypotheses are as follows: There is a direct relationship between technical skills and human skills and comprehension skills of managers with their efficiency. There is a direct relationship between education level and previous management experiences of managers with their management skills. The population in this study includes 1400 employees of head offices in Bojnord. Sample group includes 302 employees, who were chosen using relative stratified sampling employing Kergesy-Morgan Table. Two questionnaires of management skills and efficacy were given. Therefore, inferential and descriptive study is of correlational type. For data analysis, descriptive data including statistical indexes (distribution table, distribution percentage, graphs and plots) as well as inferential data (horizontal table, step wise and simple regression , Pearson,Spearman were used. For reliability test , Cronbach Alpha Formula was used. The findings show that there is a significant relationship between management skills of managers and their efficiency with the least meaningful value in F-test, smaller than 0.05. The four hypotheses out of five were supported in this study. The fifth one was not supported, i.e., there is no relationship between the previous management experiences of managers and their skills of management.