بررسی میزان تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت مدیران در اثر بخش بودن عملکرد آنها از دیدگاه دبیران دبیرستانهای اسلامشهر در سال تحصیلی 83- 84
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر اثر بخشی عملکرد مدیران از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اسلامشهر م یپردازد. در این تحقیق بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت در زمینههای روابط انسانی، برقراری محیط صمیمی و دوستانه، ابتکار و نوآوری، اعتماد به نفس، رعایت شرح وظایف و اثربخش بودن عملکرد مدیران آموزش دیده و مقایسه آن با مدیران آموزش ندیده و ارائه پیشنهادهایی بر اساس نتایج تحقیق در اختیار مسئولین و دس تاندرکاران نظام آموزشی مخصوصًاً مسئولین تأمین و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش قرار خواهد داد. برای دستیابی به این اهداف از روش توصیفی، پیمایشی استفاده شده است و جامعه آماری در این تحقیق مدیران و دبیران دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اسلامشهر میباشد که به روش تصادفی ساده در دو گروه انجام شده است. 158 نفر از دبیران مدیران آموزش دیده و گروه دوم شامل 158 نفر از دبیران مدیران آموزش ندیده م یباشند که از بین 17000 نفر انتخاب شدند . ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها تحقیق از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شده است. نتایج حاصل اندازههای تحقیق نشان داد که مدیرانی که در دورههای آموزش ضمن خدمت شرکت کردهاند از لحاظ هر یک از متغیرهای (ایجاد محیط صمیمی و دوستانه، ابتکار و نوآوری و اعتماد به نفس و رعایت شرح وظایف نسبت به مدیرانی کهدر این دورههای شرکت نکردهاند اثربخشتر میباشند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش ضمن خدمت در اثر بخشی عملکرد مدیران مؤثر می باشد.
The Present research focuses on the effectiveness level of onduty-time classes for managers and the effectiveness of their function from the view Point of Islamshahr high school Teachers. This research studies the effect of on-duty-time classes on Personals relations, creation of a friendly environ met, creativity and innovation, self-confidence, observing duty specifications, effectiveness of the trend managers’ function in comparison with untrained managers’ and also offring some recommendations on the basis of the research findings to the educational system authorities, specially those in charge of prouiding and training human resourus. In order to achieve this goal descriptive- measuring method has been used. The statistical population of the research is the managers and teachers of Islamshahr boy & girl high schools. The statistical method has been done through simple random method in two groups. Out of 17000, 158 trained teachers and managers, and 158 untrained ones were selected. Information collectiong means has been questionary and descriptive- didactical method has been used for analyzing the results. The results howed that those managers who contributed in on-dutytime classes in variables such as: personals’ relations, crating a friendly environment, creativity & innovation, self-confidence…. Are more effective then untrained managers, So, we can conclude that such classes are effective in managers’ functional effectiveness.