بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابوطالب سعادتی شامیر 1 , دکتر مهرناز شهر آرای 2 , دکتر ولی اﷲ فرزاد 3
1 - دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
3 - 3 استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سبکهای هویت (اطلاعاتی ،هنجاری، سر در گمی/ اجتنابی) ومسؤولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران پرداخته است.بدین منظور 380 نفر ازدانشجویان دختر و پسر دانشگاههای تربیت معلم ،تهران ،علامه طباطبائی،علم و صنعت و شهید بهشتی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه های سبک هویت (ISI)، برزونسکی(1989) و پرسشنامه مسؤولیت پذیری(SCI-R)، گاف ( 1987)استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از دو روش آمارتوصیفی(فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که بین سبک هویت اطلاعاتی و مسؤلیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد. بین سبک هویت هنجاری و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد. بین سبک هویت سردرگمی/اجتنابی و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار منفی وجود دارد. بین سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) و جنسیت رابطه همبستگی معنی دار وجود ندارد.
The present research studies the relationship between the identity( information, norm,confusion / evading) and self-responsibility styles among the students of Tehran university. 380 boy and girl students of Tarbiat moallem, Tehran, Allameh Tabatabaee, Shahid Beheshti and Elm o sanat universities were selected through the random staging cluster Sampling method. For collecting the necessary information, the identity questionair(Berzonski) and GAF self-responsibility questionair(SCI-R ) have been used. For analyzing the results, two methods of descriptive ( frequency,average,standard deviation) and deductive(T test, variation and regration analysis) statistics were used. The results show that: 1) There is a positive, meaningful coherent relationship between the informational identity method and self-responsibility. 2) There is a positive, meaningful coherent relationship between the normal identity method and self-responsibility. 3) There is a negative, meaningful coherent relationship between confusion/evading method and self-responsibility. 4) There is no meaningful coherent relationship between the identity ( information,norm, confusion/evading) methods and sex .