تحلیل عوامل سه گانه توسعه ایده پردازی بر پیامدهای توسعه کیفی مراکز رشد با رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمجتبی ملااحمدی 1 , احمد علی فروغی ابری 2
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. foroughia20@gmail.com
کلید واژه: مراکز رشد, پیامدها, رویکرد آمیخته, توسعه کیفی, ایده پردازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر تحت عنوان تحلیل عوامل سه گانه توسعه ایده پردازی بر پیامدهای توسعه کیفی مراکز رشد با رویکرد آمیخته به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات در دو سطح کیفی، رویکرد اشتراوس وکوربین(1998) و کمی(توصیفی از نوع پیمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاههای استان تهران و اصفهان در سال 1398 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته بود که تحلیل اطلاعات آن به شیوه کُد گذاری(باز، محوری و انتخابی) روی نمونه ای مشتمل بر15 نفر صورت گرفت و در بخش کمی ابزار اصلی سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. بر مبنای حداقلی نرم افزار کمترین مربعات جزئی هوشمند حجم نمونه در بخش کمی پژوهش 50 نفر در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که عوامل سه گانه توسعه ایده پردازی شامل شرایط علّی با6 مؤلفه(بستر سازمانی،عوامل آموزشی، عوامل مالی، الگوهای ارتباطی، کار تیمی اثربخش، تحقیقات بازار)، شرایط زمینه ای با 3 مقوله اصلی(کارکرد، اقتصاد، قوانین) و شرایط مداخله گر با4 مقوله(حمایت، توانمندسازی، نگرش،تحلیل رفتار متقابل) برپیامدهای توسعه کیفی مراکز رشد در 5 مقوله اصلی(اشتغال غنی و تقویت شده، رشد کارآفرینی، مدیریت استعداد، بازاریابی علمی و هم افزایی ملی) تاثیر داشته و نظریه اولیه مدل توسعه کیفی مراکز رشد دانشگاه های کشور بر اساس مقوله های یاد شده به صورت الگوی مفهومی تدوین و تفسیر گردید.
The present study was conducted under the title of analysis of the three factors of ideation development on the consequences of qualitative development of growth centers with a mixed approach. The research method was fundamental in terms of purpose and in terms of how to collect information at two levels of quality, the approach of Strauss and Corbin (1998) and quantitative. The statistical population of the study included all managers of knowledge-based companies located in the universities of Tehran and Isfahan in 1398. The data collection tool was structured in the qualitative part of the interview, which was analyzed by coding on a sample of 15 people, and in the quantitative part of the main assessment tool, a researcher-made questionnaire. Based on the software minimum, the smallest partial intelligent squares of the sample size in the quantitative part of the research was considered to be 50 people. The results showed that the three factors of ideation development include causal conditions with 6 components (organizational context, educational factors, financial factors, communication patterns, effective teamwork, market research), contextual conditions with 3 main categories (function, economy, rules). And intervention conditions with 4 categories (support, empowerment, attitude, analysis of interaction behavior) affect the quality development outcomes of growth centers in 5 main categories (rich and enhanced employment, entrepreneurial growth, talent management, scientific marketing and national synergy) and theory The initial model of qualitative development of the growth centers of the country's universities was developed as a conceptual model based on the mentioned categories.
_||_