اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشایسته اشرف زاده 1 , فاطمه پورابراهیمی 2 , صادق باران اولادی 3 , وجیهه السادات هاشمی زاده 4 , وحید منظری توکلی* 5
1 - کرمان
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
3 - گروه مشاوره، مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 - گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رفسنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران(نویسنده مسئول) v.manzari@ut.ac.ir
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, اضطراب اجتماعی, آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان که توسط مشاوران مدارس به دفتر مشاوره اداره آموزش و پرورش ارجاع داده شدند، تشکیل می دهد که تعداد آنها 110 نفر بود. نمونه مورد بررسی عبارتند از 30 دانش آموز مقطع متوسطه دوره دوم که به صورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (n=15) و گروه کنترل (n=15) تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2003) و مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1989) پاسخ دادند. تعداد جلسات آموزشی برای گروه آزمایشی 8 جلسه و هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه تشکیل شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان در سطح P<0/01 تأثیر دارد. کلیدواژه ها: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش، اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی.
Abstract This study aimed to examine the effectiveness of training based on commitment and acceptance on social anxiety and social adjustment in male high school students in Kerman. Research design was quasi-experimental pretest-posttest design with random assignment. The population of this study consisted of male students in secondary schools in Kerman second period by school counselors were referred to counseling Education Department; the number of 110 was formed. The sample included 30 high school students in the second cycle randomly through the community and divided to experimental group (15) and control group (15). Both before and after the intervention to social anxiety questionnaire Connor et al. (2003) and California social adjustment scale (1989) responded. Number of training sessions for groups of 8 sessions per week, each session 90 minutes was formed a control group did not receive any training. The results showed training based on commitment and acceptance effects on social anxiety and social adjustment male high school students in Kerman. Keywords: training based on commitment and acceptance, social anxiety, social adjustment.
_||_