شناسایی مولفه های دخیل در فرایند عدالت آموزشی در بانک مسکن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحبوبه وهاب 1 , محمد نقی ایمانی 2 , ابوالقاسم دلخوش کسمایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی دماوند، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران(نویسنده مسئول(mohamadnaghimani@gmail.com
3 - استادیار، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی
کلید واژه: رضایت شغلی, عدالت آموزشی, اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های فرایند عدالت آموزشی در سازمان بانک مسکن بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 194نفر از خبرگان و صاحبنظران صنعت بانکداری بود که با نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند، انتخاب شدند. تعداد نمونه انتخاب شده، 23 نفر بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل اسناد و مرور کتابخانه ای و مصاحبههای نیمهساختار یافته بود. برای سنجش روایی، از روش تثلیت (مثلث سازی) برای سنجش روایی استفاده شد و برای محاسبه پایایی از روش باز آزمون استفاده شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفههای تشکیل دهنده عدالت آموزشی در بانک مسکن شامل؛ مؤلفه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، تکنولوژیکی و همچنین، مؤلفههای تاثیرگذار بر عدالت آموزشی شامل؛ اخلاقمداری، صلاحیت حرفهای، برنامهریزی و ساختار سازمانی بودند. علاوه بر این، مؤلفه های اثرپذیر از واکاوی عدالت آموزشی شامل، مؤلفههای رضایت شغلی، اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی بود.
The purpose of this study was to identify the components of educational justice process in Maskan Bank organization. The research method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data. The statistical population of the study consisted of 194 banking industry experts and experts who were selected by purposive non-random sampling. The sample size was 23. The tools used in this study included library documentation and semi-structured interviews. Validity was measured by triangulation method and validity of the test was confirmed by validation method. The method of data analysis was theoretical coding based on the theory of data base theory. The results showed that the components of educational justice in Maskan Bank include economic, social, cultural, political, moral, and technological as well as the components of educational justice including ethics, professional competence, planning and organizational structure. In addition, the influential components of the analysis of educational justice included the components of job satisfaction, job aspiration, and job performance.
_||_