بررسی تأثیر بازار گرایی و ثبات مدیریتی برعملکردمالی شرکتها
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی.ایران
کلید واژه: بورس اوراق بهادار تهران, بازارگرایی, عملکردمالی شرکتها, ثبات مدیریتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسیتأثیربازار گرایی و ثبات مدیریتیبرعملکردمالیدر بین شرکتهایفعالدربورساوراقبهادارتهران انجام شده است. نمونه مورد بررسی متشکل از 81 شرکت است که به روش حذفی سیستماتیک انتخاب و دادههای میدانی در خصوص بازارگراییاز طریق پرسشنامهها جمع آوری و به شکل توصیفی- همبستگی برآورد شده است. به منظور سنجش ثبات مدیریتی و عملکرد مالی از اطلاعات مالی شرکتها استفاده و در تجزیه و تحلیل مدل از آزمون های رگرسیون چندگانه تحت نرمافزارهای SPSS و Eviews استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بازارگرایی و ابعاد هماهنگی بین بخشی، رقابت گرایی و مشتری مداری در عملکرد مالی شرکتها تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت ها اثر مثبت و معنادار دارد.
1) ابزری، مهدی. رنجبریان، بهرام (1388). تأثیر بازاریابی داخلی بر بازار گرایی و عملکردسازمانی در صنعت هتلداری. چشمانداز مدیریت،شماره 31، 42-25.
2) اعرابی، سید محمد؛ سلطان محمدی، مهدی. (1391)، تأثیر بازار گرایی بر عملکرد شرکتهای ایرانی فعال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، مطالعات مدیریت، شماره 25، 20-1.
3) باقری، سید محمد و افضلی، شیما (1393). بررسی تأثیر گرایش به بازار مدیران بر کسب مزیت رقابتی در چارچوب ابعاد هوشمندی رقابتی و عوامل انسانی. کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 11،52-27.
4) پور زمانی، زهرا و قاسمی،کاظم (1395). تأثیر رشد و عینی بودن داراییها بر کارایی عملکرد بانکها در ایران. فصلنامـه اقتصاد مالی و توسعه. شماره 13،165-153
5) رجوعی، مرتضی (1390). تحلیل پیششرطها و پیامدهای بازار گرایی در صنعت بیمه ایران: توسعه یک مدل مفهومی. پایاننامه دکتری، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
6) روشندل اربطانی، طاهر و شیروانی ناغانی، مسلم (1394). ارائه مدلی برای بهبود عملکرد مالی سازمان، با تأکید بر نقش ترکیب منابع انسانی و ثبات مدیریت. تحقیقات مالی دور 17،شماره 2، 218-199.
7) رمضانی نژاد، رحیم و همکاران (1395). تأثیر تغییرات مدیریتی بر عملکرد باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. شماره 21،10-1.
8) سیفاللهی، ناصر(1396). اصول مدیریت، انتشارات آراد کتاب، تهران.267-266.
9) سرمد سعیدی، سهیل و جمشیدیان، محمدامین. (1392)، بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازار گرایی و عملکرد سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی شعب بانک رفاه شهر اراک)، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 18، 106-92.
10) بختیاری، صادق و شایسته، افسانه (1391). بررسی تأثیر بهبود فضای کسبوکار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تأکید بر ایران، فصلنامـه اقتصاد مالی دوره 6، شماره 19، 204-175
11) کاتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ (1385) اصول بازاریابی، دکتر علی پارسائیان، نشر ادبستان، تهران، چاپ اول، جلد اول،152.
12) فرمان آرا، وحید (1397). بررسی رابطه بین اطلاعات نامتقارن و اختیارات مدیریتی با تأمین مالی و سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامـه اقتصاد مالی، سال دوازدهم/ شماره 34، 232-209.
13) Banafa, A. S, Muturi, W. & Ngugi, K. (2015). The liquidity factor in the financial performance of non-listed financial firms in Kenya.Journal of Finance and Accounting ,4 (7). 1112-118.
14) Deshpande, R., Farley, J. and Webster, E. F. (1993) corporate culture,
15) customer orientation and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of marketing. 57,23-37.
16) Deshpande, R., and J. Farley (1998). Measuring Market Orientation:
17) Generalization and Synthesis, Journal of Market Focused Management 2, 213– 232
18) Didin, Fatihudin & Mochklas, Mochamad. (2018 )How Measuring Financial Performance. International Journal of Civil Engineering and Technology,9(6),553–557.
19) Greenly, G.E. (1995), Market orientation and company performance: empirical evidence from UK companies . British Journal of Management 6, 1-13.
20) Gray B., Matcar S., Bashoff C., Matheson P.(1998) "Developing a better measure of market orientation"; European Journal of Marketing, No. 32,
21) Han J. K., Kim. N., Srivastava. R. K., (1998). Market orientation and
22) organizational performance: is innovation a missing link. Journal of
23) marketing. 62, 30-45.
24) Hausknecht, J.P. & Trevor, C.O. (2011). Collective turnover at the group, unit, and organizational levels: Evidence, issues, and implications. Journal of Management, 37 (7): 152-168.
25) Heaney, R., Naughton, T., Truong, T., Davidson, S. & Mckenzie, M. (2007). The link between performance and changes in the size and stability of a firm’s officers and directors. Journal of Multinational Financial Management, 17(1): 16-29.
26) 585-598.
27) Holman, D., Sorensen, O. & Wood, S. (2009). Work design variation and outcomes, in call centers: strategic choice and institutional explanations. Industrial and Labor Relations Review, 62 (5): 110-132.
28) Kohli, K.A., Jarworski, J.B. and Kumar, A. (1993) MARKOR: A measure of market orientation. Journal of Marketing Research, Vol. 30, No. 4, PP. 467-477..
29) Kohli, A and Jaworski, B. (1993).Market orientation: antecedents and consequences, Journal of Marketing, 57(3), 53-70.
30) Kara, A., Spillan, J. E. and DeShields, O. (2005) The effects of a market orientation on business performance: a study of small-sized service retailers using MARKOR scale. Journal of small business management. 43, 2, 105-118.
31) Langerak, F., Hultink, E.J. and Robben, H.S.J. (2004). The impact of market orientation, product advantage, and launch proficiency on new product performance and organizational performance”, Journal of Product Innovation Management, 21(2) ,79-94.
32) Matsumo K., Mentzer J. T., (2000). The effects of strategy type on the market orientation performance relationship. Journal of marketing 64, 1-16.
33) Morgan, R.E. and Strong, C.A. (1998) Market orientation and dimensions of strategic orientation European Journal of Marketing Vol. 32 1051-1073.
34) Narver, J.C. and Slater, S.R. (1990). The effect of a market orientation on
35) business profitability”, Journal of Marketing. 54(4) , 20-35.
36) Peterson, J.D. (2008). The effect of personnel stability on organizational performance, submitted as a dissertation in fulfillment of the requirements of the doctoral degree in public policy analysis, Newyork: pardee RAND graduate school.
37) Shieh, Hwai-Shuh., & Lai, Wei-Hsun .(2017). The relationships among brand experience, brand resonance and brand loyalty in experiential marketing: Evidence from smart phone in Taiwan. Journal of Economics and Management, 28 (2), 57-73
38) Ruekert, R. W. (1992) Developing a market orientation: An organizational strategy perspective, International Journal of Research in Marketing, 9, 225-245.
39) Slater, S. and Narver, J.C. (1994). Does competitive environment moderate the market-orientation-performance relationship? Journal of Marketing, 58, 46-55.
40) Sargent, T. & Hannam, E. (2005). Keeping teachers happy: Job satisfaction among primary school teachers in rural northwest china. Camparative Education Review, 49(8): 173-204.
41) Shaw, J.D., Kim, Y. & Park, T.W. (2011). Voluntary turnover and organizational performance: Theoretical extension, tests, a constructive replication. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24 (3): 103-115.
یادداشتها