تحلیلی بر عوامل مؤثر بر صادرات پسته در ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمنوچهر جفره 1 , گلناز فرج الهی 2
1 - عضو هئیت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد مدیریت
کلید واژه: صادرات پسته, تجارت جهانی,
چکیده مقاله :
عدم شناخت شرایط تجارت جهانی و عوامل موثر بر صادرات کالا و خدمات از موضوعات اساسی در صادرات پسته می باشد.بر اساس بیماری هلندی اتکا به صادرات نفت موجب شده تا صادرات پسته در دهه های اخیر کاهش یابد.برای رشد صادرات پسته توجه به دو دسته از عوامل ضروری است:دسته اول متغیرهای اقتصادی مانند نرخ ارز واقعی،درآمد خارجیان و میزان تولید پسته هستند که تاثیر مثبتی در گسترش صادرات این محصول دارند.برای این منظور از الگوی اقتصاد سنجی و داده آماری سری زمانی استفاده کرده ایم.دسته دوم،متغیرهای بازرگانی و بازار یابی می باشد که عوامل موثر بر ان را با استفاده از یک مطالعه میدانی به دست آورده ایم.عواملی مانند قوانین و مقررات دولتی،بازار یابی،هزینه های تبلیغات،کیفیت محصول،حمایتهای گمرکی،عدم ثبات قوانین و وضعیت کلان اقتصادی که بر صادرات پسته موثر هستند.
In recent years in Iran, the emphases on oil exports have caused low level exports of agriculture and industrial goods and services. The existing pistachio exports quantity is lower than its potential capacity. To increase pistachio exports we belive two factors category are very important. The first variables are such as real exchange rate, per-capita income of import countries and level of pistachio production.we estimated these factors based on an econometric model and statistica data. The second variables are government regulation, marketing, advertising cost, product quality, coustoms protections, laws, instability and macroeconomic conditions that we examined based on survey.