بررسی امکان جایگزینی گاز طبیعی به جای فرآورده های نفتی در بخش حمل و نقل (مطالعه موردی تاکسی های شهر تهران )
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمرجان دامن کشیده 1 , املیا اخلاقی 2
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: گاز طبیعی, فرآوردهای نفتی, نرخ نظری سرمایه گذاری, دوره برگشت سرمایه, ارزش فعلی خاص,
چکیده مقاله :
رشد سریع و صعودی قیمت بنزین در سالهای اخیر با توجه به محدودیتهای موجود برای پاسخگویی به روند رو به افزایش تقاضا ها از محل تولید داخلی و یا واردات موجب شده نهادهای اجرایی و مسئول در کشور از جمله وزارت نفت نسبت به روند موجود هشدار داده و استمرار وضعیت موجود را منتهی به بحران اعلام کنند.عدم امکان تامین این میزان تقاضا هم از نظر فنی و هم مالی در آیندهدای نه چندان دور مارا با بن بست مواجه می کند ،ضمن اینکه بار مالی این واردات به بودجه کشور هر ساله افزایش قابل توجهی دارد .از سئی دیگر،وجود ذخایر غنی گاز طبیعی و امکان جایگزینی ان به جای بنزین در بخش حمل و نقل این مهم را به یکی از الویتهای بخش انرژی در کشور تبدیل کرده است.در این راستا،فرضیه ای را که این پژوهش ،درستی ان را مورد بررسی قرار می دهد،بررسی سودآوری (یا عدم سودآوری) اقتصادی گاز سوز نمودن تاکسی های شهر تهران است.نتایج مدل در سناریوی اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر اساس یافته های این پژوهش ،بررسی امکان جایگزینی گاز طبیعی به جای فراوردهای نفتی در بخش حمل و نقل(مطالعه موردی تاکسی های تهران) از سودآوری قابل ملاحظه ای برخوردار خواهد بود و می توان از دیدگاه سودآوری آن را طرحی توجیه پذیر دانست.
The rapid increase in petrol consumption in years, as well as the current restrictions regarding meeting the increasing demand for petrol with production or via import, has made executive officials, including the Ministry of Oil, warn about the current trend. They have announced that if the current situation goes on, we will be faced with a crisis. Meeting such a demand is not possible both technically and financially, and we will soon encounter a dead lock situation while the increasing import of petrol is a burden to the annual budget. The availability of rich resources of natural gas in the country as an alternative to petrol to be used in public transport has made this issue one of the priorities of the energy sector. The were five scenarios assumed for the plan and the plan was studied in terms of whether or not implementing the plan would be economically beneficial in either of those scenarios. The current study analyzed the scenario in which the modification the taxis of Tehran(into running on natural gas) has been taken into consideration. Model results were analyzed according to the main scenario and the results showed that replacing natural gas with petrochemical products in the public transport is considerably beneficial, and that such a plan is economically justifiable.