پیامدهای مالی مدل بازاریابی بر بهبود فروش (مطالعه موردی: شرکت های دارویی گیاهی)
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
ذکیه عاشوری
1
,
سیدمحمود شبگو منصف
2
,
کامبیز شاهرودی
3
,
علی قلی پور سلیمانی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی ،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ،رشت ، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
تاریخ دریافت : 1401/10/08
تاریخ پذیرش : 1401/12/11
تاریخ انتشار : 1402/01/01
کلید واژه:
M21,
تجاری سازی,
بازاریابی دارویی,
I11,
واژههای کلیدی: داروهای گیاهی,
توسعه اقتصادی. طبقه بندی JEL : O10,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از این مطالعه بررسی نقش سازنده داروهای گیاهی در اقتصاد مقاومتی کشور ما از طریق کسب بازارهای داخلی و حفظ سرمایه های ارزی و همچنین پتانسیل ارزآوری این داروها بوده است. رویکرد این پژوهش ترکیبی بود که در مرحله اول با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و ابزار مصاحبه، داده ها جمع آوری شدند. محققان با 12 نفر از پزشکان و داروسازان و مدیران فروش داروهای گیاهی به شیوه هدفمند مصاحبه کردند. پیامدهای مالی استخراج شده شامل: بهبود فروش داروهای گیاهی، افزایش توان صادراتی، تجاری سازی داروهای گیاهی و جذب سرمایه جهت تولید و توسعه داروهای گیاهی بودند که در مرحله کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد و با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 420 نمونه با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دسترس جمع آوری و با استفاده از نرم افزار AMOS تحلیل شدند
چکیده انگلیسی:
AbstractThe purpose of this study was to investigate the constructive role of herbal medicines in the resistance economy of our country through acquiring domestic markets and maintaining foreign exchange capital, as well as the currency earning potential of these medicines. The approach of this research was a combination, in the first stage, the data were collected using the foundational data theory method and the interview tool. The researchers interviewed 12 doctors, pharmacists, and herbal medicine sales managers in a targeted manner. The extracted financial consequences included: improving the sale of herbal medicines, increasing the export capacity, commercializing herbal medicines and attracting capital for the production and development of herbal medicines, which was used in the quantitative stage of the descriptive-survey method and using first-order factor analysis techniques. and the second were examined. 420 samples were collected using available random sampling and analyzed using AMOS software.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع:
امیری عقدایی، سید فتح اله، زارع(1393) بررسی عوامل موثر بر بهبود و توسعه بازار گیاهان دارویی در ایران (مطالعه موردی: شهر اصفهان) فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ، فصل بهار ، سال چهارم، شماره اول، شماره پیاپی، صص 195-214.
ابراهیمی ورکیانی، علی(1395) توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی به عنوان پیشران در اقتصاد مقاومتی، مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورد ههای طبیعی و طب سنتی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جهمهوری، انتشارات دانش بنیان فناور، تهران،صص22.
بازرگان،عباس (1387) مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته- رویکردهای متداول در علوم رفتاری.تهران: نشر دیدار.
برخورداری، سجاد، ابریشمی ، ذوالفغاری(1398) تاثیر توسعه مالی بر توسعه انسانی در کشورهای در حال توسعه با تمرکز بر ویژگی های نهادی، اجتماعی و اقتصادی، فصلنامه اقتصاد مالی، سال13/ شماره 48، فصل پاییز،صص 217 تا 237.
پورفتحی، نغمه، کفایی(1399) بررسی اثرگذاری نحوه تعیین نرخ ارز بر رفاه اقتصادی، فصلنامه اقتصاد مالی، سال چهاردهم، شماره 53، زمستان99، صص 97-132.
دنیای اقتصاد، شماره روزنامه 5057 ،تاریخ چاپ 23/09/1399 ،شماره خبر 3720244.
عبادی،محمدتقی، عباسیان (1395)، معرفی برخی از شرکت های مهم تولیدکننده داروهای گیاهی و فراورده های طبیعی، مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورد ههای طبیعی و طب سنتی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. انتشارات دانش بنیان فناور، تهران،صص211.
کرسول،جان دبلیو(2007) "طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی" کیامنش، علیرضا و دانای طوسی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی (1391).
ستاری، سورنا (1395) برداشت از داشته های شایان، مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراوردههای طبیعی و طب سنتی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. انتشارات دانش بنیان فناور، تهران ص8.
شرج شریفی، آزیتا. بازایی(1395) بخش بندی مشتریان داروهای گیاهی و شناسایی ویژگی های هر بخش در ایران مبتنی بر الگوی خوشه بندی، فصلنامه سیاست گذاری پیشرفت اقتصادی دانشگاه الزهرا(س)، سال چهارم، شماره 10، فصل بهار،صص141-174.
عصاره، محمدحسن (1395) توجه به ظرفیت های گیاهان دارویی و طب سنتی جهت توسعه دانش محور و اشتغال آفرینی در کشورمستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. انتشارات دانش بنیان فناور، تهران ص16.
قلی پور سلیمانی، علی(1397)" پژوهش های بازاریابی"دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، نوبت چاپ اول.
محمدپور، احمد(1392) "روش تحقیق کیفی ضد روش ( منطق و طرح در روش شناسی کیفی)" تهران، انتشارات جامعه شناسان،نوبت چاپ دوم.
مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. انتشارات دانش بنیان فناور، تهران،ص 224.
مناف زاده، محمدعلی،شافعی، فاطمی (1400) ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی های توسعه صادرات در بازارهای خارجی با استفاده از روش داده بنیاد(مطالعه موردی: شرکت های پتروشیمی ایران)، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 15، شماره 4(پیاپی57)صص 39 تا 54.
_||_
Chandra, Pramod, Sharma, Vinay(2018) Strategic Marketing Prospects For Developing Sustainable Medicinal And Aromatic Plants Businesses In The Indian Himalayan Region, Small-Scale Forestry, Department Of Management Studies, Indian Instituteof Technology Roorkee, Roorkee, Uttarakhand 247667, India, Springer, Published Online: 09 February,423-441.
Charmaz, K. (2006), Grounded Theory: Objectivist And Constructivist Methods. Handbook Of Qualitative Research. Nk Denzin And Ys Lincoln, Thousand Oaks, Sage Publications.249-291.
Calixto, Jb , Efficancy, Safety, Quality Control, Marketing And Regulatory Guidelines For Herbal Medicines (Phytotherapeutic Agents). Brazilian Jurnal Of Medicine And Biological Research, 33:179-189.
Dickov, V., & Kuzman, B (2011), Specific Features Of Pharmaceuticals Marketing Mix. Journal Of Management & Marketing In Healthcare, 4(3), 160-167.
Gunjan, Manish Naing (2015), Marketing Trends & Future Prospects Of Herbal Medicine In The Treatment Of Various Disease, World Journal Of Pharmaceutical, Research volume 4, Issue 9, 132-155.
Gelayee ,Dessalegn Asmelashe. Mekonnen, Gashaw Binega, Atnafe, Seyfe Asrade, Herbal Medicines: Personal Use, Knowledge, Attitude, Dispensing Practice, And The Barriers Among Community Pharmacists In Gondar, Northwest Ethiopia Hindawi Evidence-Based Complementary And Alternative Medicine Volume 2017, Article Id 6480142, 6 Pages Https://Doi.Org/10.1155/2017/6480142
Bishop, Eardley, Cardini, Prescott, Santos-Rey, Brinkhaus, Et Al (2012). A Systematic Literature Review Of Complementary And Alternative Medicine Prevalence In Eu, Research In Complementary Medicine. 19:18–28.
Huh, J, Delorme, Reid, An (2010) Direct-To-Consumer Prescription Drug Advertising: History, Regulation, And Issues. Minnesota Medicine, 93(3), 50-52. Retrieved From Http://Www.Minnesotamedicine.Com/
Klara, K., Kim, J., & Ross, J. S. (2018). Direct-to-Consumer Broadcast Advertisements for Pharmaceuticals : Off-label Promotion and Adherence to FDA guidelines. Journal of General Internal Medicine, 33(5), 651–658.
Lio, Guo (2018) Quality Transivity And Traceability System Of Herbal Medicine Products Based On Quality Markers, Phytomedicine 1-25
Luxton, S, Reid, Mavondo (2015). Integrated marketing communication capability and brand performance. Journal of Advertising, 44(1): 37-46.
Murshid, A. Mohaidin, Z (2017) A systematic review of the influence of medical representatives and promotional tools on prescribing: a comparison between developed and developing countries, International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 14 Octobr,361-394
Patwardhan ,Avadhut Arun, Pandey (2014), Analysis Of Physicians’ Technology Acceptance Literature In Changing Indian Pharmaceutical Marketing Context: A Markus And Robey’s Causal Structure Approach,International Journal Of Marketing And Business Communication Volume 3 Issue 2 April,33-45
Pralea, Alex (2011) The Health Marketing Mix. Bulletin Of The Transilvania University Of Brasov. Series V: Economic Sciences, 4(1), 43-50.
Qu, Wang (2018) European Regulation Model For Herbal Medicine : The Assessment Of The Eu Monograph And The Safety And Efficacy Evaluation In Marketing Authorization Or Registration In Member States,vol11 NO 1- 19
Rashrash, Mohamed, Schommer, Brown (2017) Prevalence and predictors of herbal medicine use among adults in the united states, Journal Of Patient Experience, Vol. 4(3) 108-113
Rahman ,Mahabubur , Rodrguez, Lambkin, (2020) Advertising Efficiency And Profitability: Evidence From The Pharmaceutical Industry, Industrial Marketing Management, Volume 89, pp 619-629.
Welz, Alexandra, Emberger-Klein, Menrad,(2019) The Importance Of Herbal Medicine Use In The German Health-Care System: Prevalence, Usage Pattern, And Influencing Factors, Bmc Health Services Research , 19:952
Wood, M. (2013) Applying Commercial Marketing Theory To Social Marketing: A Tale Of 4ps (And A B). Social Marketing Quarterly, 14(1), 76-85
World Health Organization (Who) (2011). The World Medicines Situation 2011: Traditional Medicines, Global Cituation Issues And Challenges. Available At: Http://Apps.Who.Int/Medicinedocs/Documen Ts/S18063en/S18063en.Pdf