بررسی ارتباط عوامل محیط فیزیکی و استرس شغلی کارمندان نمونه موردی: کارمندان دانشکده پرستاری پلدختر
محورهای موضوعی : معماریافسانه نرگسی خرم آباد 1 * , نرگس نرگسی خرم آباد 2
1 - گروه مهندسی معماری، دانشکده مهندسی ساختمان و معماری، دانشگاه فنی و حرفه ای، لرستان، ایران
2 - مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری پلدختر، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران .
کلید واژه: :استرس شغلی, عوامل محیطی, محیط فیزیکی, اضطراب شغلی.,
چکیده مقاله :
بیان مسئله: استرس شغلی یکی از چالشهای عمده زندگی انسان امروزی است. استرس شغلی در واقع تنشهای مربوط به محیط کار است که منجر به علائم واکنشهای فیزیولوژیکی و هیجانی میشود. این علائم در نهایت باعث بروز رفتارهای غیرعادی کاری، فقدان انگیزه کاری و کاهش بهرهوری در افراد میگردد. پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است و از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل ۲۰ نفر از کارکنان بخش اداری دانشکده پرستاری شهر پلدختر است. دلیل انتخاب این اداره، سابقه آشنایی با یکی از کارکنان این دانشکده بوده است. این پژوهش در تاریخ ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، روش پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها، تهیه و طراحی پرسشنامه محققساخته بر اساس پرسشنامههای استاندارد سنجش استرس، از جمله DASS-21 میباشد. در این مطالعه، همسانی درونی از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد که مقدار آن برای استرس ۰.۸۵، برای استرس کاری ۰.۸۷، برای محیط فیزیکی ۰.۸۳ و برای کل پرسشنامه ۰.۸۹۴ به دست آمد که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که نور و تهویه هوا با استرس کارکنان در ارتباط هستند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که عوامل محیط فیزیکی با ضریب همبستگی ۰.۵۷۷ بر استرس کارکنان اداری تأثیر دارند. بنابراین، هنگام طراحی یک ساختمان اداری، باید تأثیر عوامل فیزیکی نظیر نور مطلوب، تهویه طبیعی و صدا مورد توجه قرار گیرد. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که ارتقای کیفیت محیط فیزیکی رابطه مستقیمی با سلامت روان و کارایی کارکنان دارد. لذا پیشنهاد میشود طراحان با خلق فضاهای پویا و خوشایند و اولویتدهی به کنترل آلودگی صوتی و استفاده حداکثری از نور طبیعی، بستری مناسب برای کاهش افسردگی شغلی و افزایش بهرهوری سازمان فراهم آورند.
Statement of the problem: Job stress is one of the major challenges of human life today. Occupational stress is actually the stress related to the work environment, which leads to physiological and emotional reaction symptoms. These symptoms eventually cause unusual work behaviors, lack of work motivation and reduced productivity in people. The current research is a correlational research and in terms of its purpose, it is an applied research. The statistical population of the research includes 20 employees of the administrative department of the Faculty of Nursing in Poldakhter city. The reason for choosing this office was the background of familiarity with one of the employees of this faculty. This research was done on January 20, 1400.
Method: Research method, survey method and data collection tool, preparation and design of self-written questionnaire are based on standard stress measurement questionnaires, including DASS 21. In this study, internal consistency was determined through Cronbach’s alpha, which was 0.85 for stress, 0.87 for work stress, 0.83 for physical environment, and 0.894 for the entire questionnaire, which indicates the high reliability of the questionnaire.
Conclusion: The results of this research indicate that light and air conditioning are related to employee stress. The findings of this research show that the factors of the physical environment have an effect on the stress of office workers with a correlation coefficient of 0.577. Therefore, when designing an office building, the effect of physical factors such as: favorable light, natural ventilation and sound should be considered. Moreover, the study emphasizes that architects play a pivotal role in mitigating occupational burnout by implementing user-centric design strategies that prioritize psychological well-being. If environmental stress is not managed effectively, it can lead to increased absenteeism and significantly reduced organizational productivity. Consequently, it is recommended that future design patterns for administrative spaces specifically integrate acoustic solutions and daylight optimization to foster a healthier work atmosphere. Finally, other researchers are suggested to use these findings to formulate a comprehensive model for designing spaces that minimize work-related anxiety.
1. Rashidi K, Pirzad Sh, Korzebor A, Moradi R, Kalhor M,Saatchi M. Prevalence occupational stress and its association with occupational and personal characteristics in nurses of government hospitals in Borujerd city in 2017. Journal of Nurse and Physician in war. 2017; 6(19):14-25[Persian[
2. Pouraboli B, Esfandiari S, Ramezani T, Miri S, Jahani Y, Sohraby N. effectiveness of their teaching skills to reduce stress job psychological empowerment of nursing staff in intensive care units in the center of Shiraz Shahid Rajaee. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5(1):23-35. [Persian[
3. Butcher JN, Mineka S, Hooley JM. Abnormal psychology. Pearson Education India; 2017.
4. Zarei S, Arshdhosseini A. The Effectiveness of Mindfulness-Based Therapy on Job Stress and Job Self-efficacy of Physical Education Instructors; Journal of Sports psychology studies. 2018;7(26):45-60[Persian]
5. Badeleh Shamooshaki M, Salehi Yansari Z, Bagherzade S. The relationship between Mindfulness and job stress in nurses .Occupational Medicine Quarterly Journal, 2021؛13(1): 53- 61. [Persian[
6. Bokti NLM, Abu Talib M. A preliminary study on occupational stress and job satisfaction among male navy personnel at a naval base in Lumut. The Journal of International Social Research, 2009; 2(9):299-307.
7. Fornell C, Mithas S, Morgenson F, Krishnan M. Customer satisfaction and stock prices: High risks, low returns. Journal of Marketing ,2006;70 (1): 3-14.
8. Karasek R. Stress, productivity, and the reconstruction of working life. Health work. 1990
9. Robertson, I.T., Birch, A.J., Cooper, C.L.Job and work attitudes, engagement and employee performance: Where does psychological well-being fit in?. Leadership & Organization Development Journal, . 2011;, 33(3), 224-232
10. Hersey H, Goldsmith M. A situational approach to performance planning, Train Develop J. 1980; 34
11. Altmaier E, Ross R. Intervention in occupational stress: a handbook of counselling for stress at work.2006.
12. Heinzerling, D., Schiavon, S., Webster, T., & Arnes, E, Indoor environmental quality assessment models: a literature review and a proposed weighting and classification scheme. Center for Built Environment, UC Berkeley, Retrieved from. . 2013, September 23
13. Kerkhof GA. Lichten Prestatie. Proceedings. Amsterdam: Symposium Lichten Gezondheid..1999.
14. Melamed S, Luz J, Green MS. Noise exposure, noise annoyance and their relation to psychological distress, accident and sickness absence among blue-collar workers—the Cordis Study. Isr J Med Sci. . 1992;28(8–9):629–35.
15. Arens, E, Assessment of indoor environments. Proceedings of Roomvent, . 2007; 8-12.
16. Azuma, K., Uchiyama, I., & Ikeda, K.. The risk screening for indoor air pollution chemicals in Japan. Risk analysis, 2007; 27(6).
17. Rjabi, S., Dehghani, Y. The Prediction of NAJA's Employees Productivity on the Basis of Perceived Organizational Justice, Job Satisfaction and Organizational Citizenship Behavior. Journal of Military Medicine, 2022; 19(4): 400-409. [Persian[
18. Shahidi R, Golmohammadi R, Pirmoradi Rizevandi Z, Soltani A, Shirmohammadi Khoram N, Kazemi R. Study of Daytime Lighting at Official Rooms and Its Relation with Personnel's Cognitive Performance, Alertness, Visual Comfort and Sleep Quality. Iran J Ergon 2020; 8 (1) :32-4. [Persian[
19. Hashmi K. Daylight vs Artificial Light. Swedish Energy Agency. 2008[Persian[
20. Arab M, Mirkheshti A, Noghabaei G, Ashori A, Ghasemi T, Hosseini Zijoud SM. The effect of premenstrual syndrome and menstrual phase on postoperative pain. Anesthesiology and pain medicine. 2015; 5(2) [Persian[
21. Park WY, Yoon SH. The mediating role of OCB between organizational justice and organizational effectiveness in nursing organizations. J Korean Acad Nurs. 2009; 39 (2): 229–230.
22. Johnson Ariel, Noise Pollution forum, Search the Pollution Issues. 2007.
23. Yegane SA, Shahrami A, Hatamabadi HR, Hosseini Zijoud SM. Clinical information transfer between EMS staff and Emergency Medicine Assistants during handover of trauma patients. Prehospital and Disaster Medicine. 2017:1-7. [Persian[
24. Sarmili A, Investigating the impact of architectural factors on the productivity of Naja employees (case study: Kermanshah province),2018;01(06). [Persian[