« نقد نقّادان ادبی»
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
احمد ذاکری
1
(دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج،کرج،ایران.)
سامان خانی اسفندآباد
2
(دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج ،کرج،ایران.)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نقد بر پایه‎ی‎ معناشناسی و پذیرش چندگانگی معنا باعث پیوند ذهن خواننده با ابعاد مختلف زیبایی‎شناسی متن می‎گردد؛ این درک درست از متن، خواننده را ترغیب می‎کند تا بیشتر بخواند و بیشتر لذّت ببرد، خوانشِ بیشتر نیز فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده که نتیجه‎ی‎ آن جامعه‎ای‎‎ با فرهنگ بالاست که درست می‎اندیشد و نقد می‎پذیرد. در مقابل این نوع نگرش جدید، سنّت‎های ادبی در پی مطلق گرایی معنا هستند، نگاهی تک بعدی که انسان مُدرن، آن را بر نمی‎تابد و در صورت رواج این گونه نقدها و متون ادبی، خواننده دچار بی میلی شده، منفعل می‎گردد؛ لذا مخاطب در صدد آنست که با‎ یادگیری مراحل نقد و با رعایت چهارچوب های علمی ‎آن، آثار بیشتری را بخواند و از لذّت ادبی و زیباشناسانه بهره‎مند گردد. در صورتی که او با برخورد های احساسی و عدم لحن سالم نقد مواجه شود، به دنبال راهکارهای ساده‎تر و سریع تری برای‎ ایجاد لذّت و سرگرمی‎ خواهد رفت و‎ این شکستی بزرگ برای فرهنگ و هنر‎ یک ملّت است. در مکتب شالوده شکنی برای خواننده و نویسنده وظایفی تعیین شده که به پویایی تولید و خوانش آثار ادبی می‎انجامد و بی توجّهی به آنها حاصلی جز جامعه‎ی‎‎ ادبی و هنری رو به اُفول نخواهد بود. در این مقاله با روش تحلیلی سعی شده بی میلی مطالعه‎ی‎‎ آثار ادبی از منظر نقد ادبی علّت شناسی گردد.
Criticism based on semantics and admission of meaning multiplicity results in a link between the reader’s mind and diverse aspects of a text aesthetics; this correct understanding of a text induces a reader to read more and enjoy more. More reading also is a two-way process between the author and the reader whose result is a society with an elevated culture that thinks correctly and admits criticism. Contrary to this new attitude, literary traditions look for meaning absoluteness, a one-dimensional view that modern human doesn’t tolerate it, and if this kind of criticisms and literary texts become popular, a reader becomes reluctant, and passive. Then, the reader seeks, through learning criticism stages and complying with its scientific frameworks, to read more works and enjoy aesthetic and literary pleasure. As the reader encounters with emotional conflicts and lack of a healthy criticism tone, he will search for simpler and quicker ways for enjoying and entertainment and this is a major failure for a culture and art of a nation. In deconstruction school, certain tasks have been determined for reader and author that result in dynamics of literary works production and reading and inattention toward them will result in nothing but the fall of a literary and art society. This article attempts analytically to identify causes of reluctance to read literary works through a literary criticism approach.
_||_