تاریخچه ی پوشاک در دوره ی پش ضحاکی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین،قزوین ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پوشاک از ابتدایی ترین احتیاجاتِ بشر است. اهمیت عمده ی پوشاک برای انسان، از نمود آن در کهن ترین اساطیرِ ملل دریافتنی است. در این مقاله به پیداییِ پوشاک در میان اقوام ایرانی و تحول و دگرگونی آن خواهیم پرداخت. در ابتدا با نگره ای تاریخی، نخستین نمودهای پوشیدنی ها در اساطیر ایرانی باز جست میشود و سپس تنوع و گونه گونیِ کاربردِ آن در ساحت های مختلف زندگی قوم ایرانی نشان داده می شود. اساسِ این پژوهش بر دوره ی اساطیری اقوام ایرانی، از آغاز پیشدادیان تا به قدرت رسیدن ضحاک استوار است و بازتابِ جنبه های آیینی و اجتماعی استفاده از پوشاک را در متون ادبی و تاریخی و اساطیری که به این دوره پرداخته اند، نمایان می کند. در همین راستا، ابتدا گاهان به عنوان کهن ترین متنِ ایرانی بررسی و سپس به متون اوستایی متأخر و روایات دوره ی میانه و اسلامی پرداخته می شود.
Apparel is among human beings’ primary essentials. The representation of apparel in the oldest myths of nations reveals how significant it had been for man. This paper studies the origination and evolution of apparel among Iranian tribes. First, the early representations of clothing in Iranian myths are searched historically, and then, its different forms and functions in the varying lives of Iranians are uncovered. The search is based on the mythological phase of Iranian tribes, from the Pishdadian dynasty coming to power to Pre-Zahhak era, and displays the socio-ritual impressions of using apparel in the literary, historical and mythological texts related to those eras. Accordingly, the Ghats, as the oldest Iranian text, is examined first, and the later Avestan and other medieval and Islamic narrations are studied after.
17-Boyce, M., Zoroastrians. Their Religious Beliefs and Practices, London, etc., 1979.
18-Kellens, J., Le panthéon de l’Avesta, Wiesbaden, 1994.
19-Molé, M., Culte, mythe et cosmologie dans l’Iran ancien, Paris: Presses Universitaires de France, 1963.
20-Widengren, G., Die Religionen Irans, Stuttgart, 1965.
_||_