تحلیل و تفسیر اسطورۀ قهرمان در کلیدر دولتآبادی بر اساس نظریۀ جوزف کمپبل
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
ریحانه فرامرزی کفاش
1
(دانشجوی دوره دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران)
علی عشقی سردهی
2
(هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار)
حسن دلبری
3
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری)
ابوالقاسم امیراحمدی
4
(استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اسطوره حاصل تفکر، اعتقاد و اندیشۀ بشر و یکی از عناصر اصلی سازندۀ فرهنگ و هویت ملل است. جوزف کمپل اسطوره شناس آمریکایی، برای تمام اساطیر جهان الگو و ساختاری یگانه ارایه میدهد. پژوهش حاضر، با روش توصیفی، تحلیلی و مروری و بر مبنای الگوی کمپبل به این نتیجه رسیده است که رمان کلیدر با زیرساخت حماسی ساختاری مشابه با الگوی جهانی اسطورۀ قهرمان دارد. الگویی که بر مبنای آن گل‎محمد قهرمان کلیدر قهرمان انسانی است که دوباره متولد میشود و با گذر از سه مرحلۀ عزیمت، آیین تشرف و بازگشت به شیوۀ خاص خود به مرتبۀ شهود، ادراک تقدس و به مرتبۀ اسطورۀ قهرمان نزدیک میشود. دولتآبادی از ظرفیت اسطورۀ قهرمان در روایتپردازی و انسجام ساختاری و همچنین خلق معانی جدید در رفتار چون ردّ دعوت استفاده کرده است. با توجه به نوع کارکرد اسطورۀ قهرمان در کلیدر میتوان گفت این اثر از رویکرد سطحی و تلمیحی به اسطورههای گذشته گذر کرده است و به بازپردازی و بازآفرینی آنها رسیده است و توانسته است یک الگوی منطبق با زمان ارایه دهد.
The myth is the result of thought and belief of mankind and one of the main elements of the construct of the culture and identity of nations. American mythologist, Joseph Campbell presents a similar pattern and structure for all myths of the world. The current paper, using a descriptive, analytical and overview based on Campbell's model, concludes that the the Great Persian novel. Kelidar has a structural epic infrastructure similar to that of the other novels heroic all around the world. A pattern based on which Gol Mohammad, the champion of Kelidar is a human hero who was born again, and departure, initiation and return the level of intuition, perception of sanctity following his own way, approaching the myth heroic status. Dowlatābādi has used myth heroic capacity in narration and structural cohesion as well as creation of new meanings in behavior such as refusal of invitation. Given the type of myth heroic function in Kelidar, it can be said that the work has gone through a superficial approach to the past myths, and has regained and rebuilt them, and has been able to present a time-consistent pattern.
مقالات:
_||_