تحلیل تقابل طریقت و شریعت در گفتمان شناسی ِ انتقادی اسرارالتوحید ابوسعید براساس نظریة « تبیین ِ » نورمن فرکلاف ، با تکیه بر هژمونی قدرت و کرامت.
محورهای موضوعی : تفسیری (با ویژگی ادبی و هنری)شهرام ساری اصلانی 1 , سیاوش مرادی 2 , میرجلال الدین کزازی 3
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.ایران، همدان
2 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،اراک ، ایران
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ایمیل:
کلید واژه: اسرار التو حید, تحلیل گفتمان انتقادی , شریعت و طریقت, نورمن فرکلاف, هژمونی قدرت.,
چکیده مقاله :
از آنجایی که روش تحلیل ِ گفتمان ِ متنهای تاریخی و ادبی می تواند منجر به هویت یابی ِ اثر گردد، لذا این مقوله را می توان ، حاصل ظهور نظریه های پسا ساختگرایانه و پسامدرنیته در ده ۀ 60 و 70 میلادی در نقد نابسامانی ه ا و ناخشنودی های انسان مدرن دانست. تحلیل گفتمان انتقادی، روابط بین ز بان، قدرت و ایدئولوژی است. فرکلاف نیز آنرا در سه سطح توصیف، تفسیر، تبیین مورد پژوهش و تألیف قرار داده است . ابوسعید در بد و ورودش به نیشابور باعث ا یجاد دشمنی و تقابل شریعتیان ، با خود می گردد. در آن زمان سه مرکز مهم قدرت وجود داشت که عبا ر ت بودند از: 1.حکومت(قدرت رسمی و حاکمان غزنین)، 2.فقهای معروف عصر (اهل شریعت)، 3. صوفیان یا مشایخ (اهل طریقت). این سه قد رت هر کدام در تقابل با دیگری سعی بر قدرت نمایی داشتند که در پایان ، ابوسعید با قدرت کلام برخواسته از ایدئولوژی و کرامت، بر دو مرکز اصلی قدرت فائق می گردد. فرکلاف در جمع بندی سطح تبیین ِ خود، سه پرسش را مطرح می سازد: عوامل اجتماعی، ایدئولوژی و تأثیرات ، که مبنای این پژوهش قرار گرفته است، پژوهشگر سعی بر آن دارد تا را بطه زبان و قدرت و ایدئولوژی ابو سعید را در سطح تبیین فرکلاف در تقابل بین شریعت و طریقت مورد پژوهش قرار د هد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای به شیوۀ کیفی کار شده است .
Since the method of discourse analysis of historical and literary texts can lead to the identification of the work, therefore, this category can be the result of the emergence of post-structuralist and post-modern theories in the 60s and 70s in the criticism of disorders and He knew the unhappiness of modern man. Critical discourse analysis is the relationship between language, power and ideology. Farklaf has also researched and composed it in three levels "description, interpretation, explanation". Abu Saeed in Bad and his arrival in Neyshabur creates enmity and confrontation between the Shariatians. At that time, there were three important centers of power, which were: 1. The government (the official power and rulers of Ghazni), 2. The famous jurists of the age (Ahlul Shariat), 3. Sufis or elders (Ahlul Tariqat). Each of these three great powers tried to show their power in confrontation with the other, and in the end, Abu Saeed overcomes the two main centers of power with the power of words arising from ideology and dignity. In summarizing the level of his "explanation", Farklaf raises three questions: "social factors, ideology and influences", which is the basis of this research, the researcher tries to understand the language, power and ideology of Abu Saeed. researched at the level of "explanation" of Farklaf in the confrontation between Sharia and Tariqat. This research has been done in a descriptive-analytical and library method in a qualitative way