بررسی «عنوان» در سرودههای علی باباچاهی از رئالیسم تا پستمدرنیسم
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.
2 - دانش آموختۀ دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.
کلید واژه: شعر معاصر, رئالیسم, عنوان, علی باباچاهی, پستمدرنیسم,
چکیده مقاله :
شعر معاصر ایران، تحولات گوناگونی را از سرگذرانیده و جریانهای مختلفی را آزموده است. یکی از این جریانهای شعری که در دهۀ هفتاد ایجاد شد، جریان شعر پستمدرن است که در کنار سایر جریانهای نوظهور از اوایل دهۀ هفتاد تکوین و تاکنون نیز ادامه یافته است. علی باباچاهی، شاعر و منتقد معاصر، با سرودن دفترهای نم نم باران و عقل عذابم میدهد، وارد شعر پستمدرن شد. او در ابتدا، کار شاعری را با تأثیرپذیری از نیما و پیروان او آغاز کرد که واقعگرایی و عینیگرایی اساس کار آنها را تشکیل میداد؛ اما رفته رفته، رویة شعر او تحول پیدا کرد و در راستای این تحول، عنوانهای سرودههایش نیز، دستخوش آن دگرگونی واقع شد. این تحقیق میکوشد تا با روش تحلیلی _ توصیفی به بررسی عنوانهای شعری علی باباچاهی، از دورۀ مدرنیسم تا پستمدرنیسم بپردازد. اگر سیر عنوان شعرهای او را از ابتدا یعنی زمانی که پیرو نیما بود تا دورۀ دوم شاعریش، یعنی دورۀ پستمدرن بررسی کنیم، متوجه تغییرات اساسی و عمده این عنوانها میشویم. تلاش نویسندگان در این پژوهش بر آنست که به این سوالها پاسخ دهند که رابطۀ میان عنوان سرودههای علی باباچاهی و متن سرودههایش از چه کیفیتی برخوردار است و آیا میتوان از طریق عنوانهای شعری، اندیشه و ذهنیت او از مدرنیسم تا پستمدرنیسم را ردیابی و دنبال کرد؟
Iranian Contemporary poetry has undergone various developments and has undergone various currents. One of these poetic currents created in the 70th decades is the postmodern poetry that has been developing along with other new trends since the beginning 70th decades to the present day, Ali Baba chahi, a contemporary poet and critic, entered the postmodern poetry by nam nam baran, and aghl azabam midahad. At first he started the work of a poet under influenced by Nima and his followers, whose realism and objectivism formed the basis of their work. But gradually, the course of his poetry evolved, and along of this transformation, the titles of his poems also undergone a transformation. In this article, we are looking at the titles of Ali Baba Chahi's poetry from the modernism to postmodernism. If the course of the title of his poetry was examined from the beginning, when he was following Nima until his second poetry era, the postmodern period, we would notice the major changes to these titles. The writers' effort in this study is to answer these questions, what is the quality of relationship between the title of Ali Baba Chahi's lyrics and the lyrics of his poems and is it possible to track and follow his thought and mentality from modernism to postmodernism by the titles of his poetry?
کتابها
اخوت، احمد (1371) دستور زبان داستان، چاپ اول، اصفهان: نشر فردا.
اکسیر، اکبر (1382) بفرمایید بنشینید صندلی عزیز، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
انوشه، حسن (1345) فرهنگنامۀ ادب فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
باباچاهی، علی (1391) باغ انار از این طرف است، تهران: موسسة انتشارات نگاه.
باباچاهی، علی (1392) مجموعه اشعار، تهران: مؤسسة انتشارات نگاه.
باباچاهی، علی (1379) عقل عذابم میدهد (شعرهای دی ماه 75 تا فروردین 78)، تهران: نشر همراه.
باباچاهی، علی (1391) هوش و حواس گل شببو برای من کافیست: (شعرهای 1387 – 1388)، تهران: نشر ثالث.
براهنی، رضا (1374) خطاب به پروانهها (و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟)، تهران: مرکز.
تامسون، فیلیپ (1384) گروتسک در ادبیات، ترجمۀ غلامرضا امامی، چاپ اول و دوم، شیراز: انتشارات نوید شیراز.
تدینی، منصوره (1388) پسامدرنیسم در داستان معاصر فارسی، چاپ اول، تهران: نشر علم.
داد، سیما (1375) فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ دوم، تهران: مروارید.
سید حسینی، رضا (1391) مکتبهای ادبی، جلد اول، چاپ هفدهم، تهران: انتشارات نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386) موسیقی شعر، تهران: آگاه.
شمس لنگرودی (محمد تقی جواهری گیلانی) (1370) تاریخ تحلیلی شعر نو، چهار جلد، تهران: نشر مرکز.
شمیسا، سیروس (1384) نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران: فردوس.
مکاریک، ایرنا ریما (1384) دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
مقالات
باباچاهی، علی. (1378). محورها و مشخصههای شعر پسانیمایی. مجلۀ کارنامه، (4)، 2 -9.
باباچاهی، علی. (1387). گسترة نامحدود معنا. مجلۀ رودکی، (22)، 40- 34.
باباچاهی، علی. (1367). جریانهای شعری از دهۀ چهل تا امروز. مجلۀ ماه نامۀ آدینه، (25)، 33 – 30.
خواجات، بهزاد. (1384). ادعای شاعران پستمدرن ایران. (گفت و گو). نشریۀ فجر، 47 – 23.
دستغیب، عبدالعلی. (1389). پستمدرنیسم در شعرهای علی باباچاهی. جهان کتاب، (3و4)، 43 – 38.
رحیم، عبدالقادر. (2008). العنوان فی النص الإبداعی، اهمیته و أنواعه. قسم الأدب العربی، جامعه محمد خیضر، بسکره (الجزائر)، 51 – 30.
زرشناس، شهریار. (1381). پستمدرنیسم در فلسفه و ادبیات. مجلۀ ادبیات داستانی، (61)، 6 -7.
سخنور، جلال و سبزیان مرادآبادی، سعید. (1378). بینامتنیت در رمانهای پیتر اکروید. پژوهشنامۀ علوم انسانی، (58)، 78– 65.
شیرمرز، رضا. (1383). ادبیت پستمدرن ساموئل بکت. مجلۀ کلک، (149 و 150)، 17 – 12.
منابع لاتین
Genette, G. & B. Crampe .(1988). Structure and Function of the Title in the2- Literature. Critical Inquiry,14(4), 692-720.
_||_Books
Anousheh, Hassan (1967) Dictionary of Persian Literature, First Edition, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications.
Babachahi, Ali (2000) Reason torments me (poems from January 1975 to April 1978), Tehran: Hamrah Publishing.
Babachahi, Ali (2012) The intelligence and senses of nightshade are enough for me: (Poems 1387 - 1388), Tehran: Third Edition.
Babachahi, Ali (2012) The Pomegranate Garden is from this side, Tehran: Negah Publishing Institute.
Babachahi, Ali (2013) Poetry Collection, Tehran: Negah Publishing Institute.
Braheni, Reza (1996) Addressing Butterflies (and Why Am I No Longer a Nimai Poet?), Tehran: Markaz.
Dad, Sima (1997) Dictionary of Literary Terms, Second Edition, Tehran: Morvarid.
Exir, Akbar (2003) Please sit down, dear chair, first edition, Tehran: Negah Publications.
Makarik, IRNA Rima (2005) Encyclopedia of Contemporary Literary Theories, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Ad.
Okhovat, Ahmad (1992) Grammar of the story, first edition, Isfahan: Farda Publishing.
Seyed Hosseini, Reza (2012) Literary Schools, Volume One, Seventeenth Edition, Tehran: Negah Publications.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2007) Poetry Music, Tehran: Agah.
Shamisa, Sirus (2005) Literary Criticism, Fourth Edition, Tehran: Ferdows.
Shams Langroudi (Mohammad Taghi Javaheri Gilani) (1991) Analytical History of New Poetry, four volumes, Tehran: Markaz Publishing.
Tadini, Mansoureh (2009) Postmodernism in Contemporary Persian Fiction, First Edition, Tehran: Alam Publishing.
Thomson, Philip (2005) Grotesque in Literature, translated by Gholamreza Emami, first and second editions, Shiraz: Navid Shiraz Publications.
Articles
Babachahi, Ali. (1989). Poetic currents from the forties to the present day. Adineh Monthly Magazine, (25), 33-30.
Babachahi, Ali. (2000). Axes and characteristics of post-poetic poetry. Journal of Karnameh, (4), 2-9.
Babachahi, Ali. (2009). Unlimited range of meaning. Rudaki Magazine, (22), 40- 34.
Dastghib, Abdul Ali. (2011). Postmodernism in the poems of Ali Babachahi. Book World, (3 and 4), 43 - 38.
Khajat, Behzad. (2006). Claims of postmodern Iranian poets. (Conversation). Fajr Magazine, 47-23.
Rahim, Abdelkader .(2008). The title in the creative text, its importance and types. Department of Arabic Literature, University of Mohamed Khider, Biskra (Algeria), 51-30.
Sakhnour, Jalal and Sabzian Moradabadi, Saeed. (1999). Intertextuality in Peter Acroyd's novels. Journal of Humanities, (58), 78- 65.
Shirmarz, Reza (2009). Postmodern Literature Samuel Beckett. Journal of Kelk, (149 and 150), 17 - 12.
Zarshenas, Shahriar. (2003). Postmodernism in Philosophy and Literature. Journal of Fiction, (61), 6-7.
Latin References
Genette, G. & B. Crampe .(1988). Structure and Function of the Title in the2- Literature. Critical Inquiry,14(4), 692-720.