• معرفی نشریه

    یکی از جلوه های مناسبات انسانی، تعامل انسان ها با یکدیگر است و این تعامل از شکل ساده آن تا پیچیده ترین در مناسبات انسانی بروز می کند. شکل پیچیده تعامل انسان با ورود ابزارهای ارتباطات در چند دهه اخیر همراه شده است. استفاده و تجربه رسانه های مختلف توسط انسان ها، همچنین تاثیر رسانه ها بر شناخت ها، احساسات و رفتار انسان ها تاثیر دارد و با توجه به گسترش روز افزون روانشناسی، اهمیت رسانه های جمعی و تکنولوژی های جدید ارتباطی در زندگی بشر و مطالعات روانشناختی در زمینه رسانه های جمعی و ارتباطات می تواند هم به فهم و تجزیه و تحلیل تاثیرات رسانه ها، تعاملات اجتماعی و ارتباطات یاری رساند. یعنی زندگی بدون ارتباط از طریق کانال های دیجیتال و چشم انداز رسانه ای قابل تصور نیست. در صنعت رسانه، موفقیت در طراحی و ساختن استراتژی حرفه ای صحیح است که با روانشناسی ارتباط نزدیکی داشته باشد. از سوی دیگر، با عنایت به دستاوردهای حاصل از پژوهش های روانشناختی و ارتباطات می توان برای تولید و انتقال مفاهیم و معنا از طریق تکنولوژی های جدید ارتباطی و رسانه ها، راه حل ها و راهکارهای مناسبی یافت. به این ترتیب، تسلط بر وجوه روانشناختی ارتباطات می تواند در حیطه های گوناگون تولید، انتقال و دریافت محتوای رسانه های جمعی، تعاملات اجتماعی، کاربرد آزمون های روانشناختی ارتباطات، فنون مذاکرات در محیط بین الملل و شخصیت سیاستمداران، فهم فرهنگ، خانواده در جامعه از دید روانشناسی ارتباطات و رسانه موثر باشد.

        در اینجا منظور از روانشناسی، دانش های استوار بر کشف و فهم توانایی های روانشناختی انسان در ادراک و تعامل با محیط طبیعی و انسانی است که از جمله دانش هایی همچون روانشناسی رسانه، رفتاری، یادگیری، شناختی، تعاملات اجتماعی، هنر، ادبیات، آسیب شناسی روانی - اجتماعی، کاربرد آزمون های روانی و شناخت اجتماعی را دربرمی گیرد.

         منظور از ارتباطات، همه رسانه های جمعی، رسانه های آموزشی، هوش مصنوعی، تکنولوژی های جدید ارتباطی، روابط عمومی، و تعاملات اجتماعی و فرهنگی است که در تولید، انتقال، دریافت محتوا و پیام دخیل اند؛ مانند روزنامه، رادیو، تلویزیون، سینما، اینترنت، روابط عمومی، ادبیات، هنر، فرهنگ و حتی گوشی های هوشمند. این حوزه نه تنها بر خود انسان، انسان با رسانه های جمعی یا محتوای رسانه ها نمی پردازد. بلکه هر نوعی از رسانه ها و روابط عمومی ها را مورد مطالعه قرار می دهد. همچنین به تحلیل انتقادی پیشرفت های فناوری و اثر آنها بر زندگی مردم هم توجه دارد تا طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها را درک کنند، تحلیل‌های متفاوتی از استفاده رسانه ایجاد کنند قالب‌ها و محتوای رسانه‌ای جدیدی طراحی کنند که از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تأثیر مشخصی را بر روی مشتری ایجاد کند. نگاه انتقادی به تأثیر رسانه ها بر مردم و فرهنگ داشته باشند. و در زمینه چگونگی، چرایی و تولید انتقال و دریافت معنی از محتوای رسانه های قدیم، جدید و گستردگی نفوذ شبکه های اجتماعی و تعاملات اجتماعی است. یعنی روانشناسی ارتباطات امروزه به حوزه حیاتی برای تحقیق تبدیل شده است و از رشته هایی از جمله ارتباطات و مطالعات رسانه ای، روانشناسی و انسان شناسی هم بهره می برد. بنابراین با توجه به مطالب مطروحه، محورهای موضوعی فصلنامه دو زبانه (فارسی و انگلیسی) روانشناسی ارتباطات برای انتشار:

     روانشناسی و ارتباطات، سلامت روانی و ارتباطات، تاثیر رسانه ها، روانشناسی ارتباطات سیاسی، آسیب های اجتماعی و ارتباطات، روانشناسی فضای مجازی، روانشناسی جرم و ارتباطات، روانشناسی ارتباطات بحران،  زبان، هویت و ارتباطات، روانشناسی بین فرهنگی، خانواده و ارتباطات، روانشناسی هنر و ادبیات، روانشناسی دیپلماسی رسانه ای، روانشناسی ارتباطات معنوی، روانشناسی ارتباطات فناوری، روانشناسی ارتباطات محیط زیست، روانشناسی ارتباطات ورزشی