نقش پیش بینی کنندگی مولفه های ارتباطی مادر- کودک در اضطراب کودک با تأکید بر استحکام من، فراهیجانات و روابط موضوعی مادران
مهناز احمدزاده
1
(
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
)
علی خادمی
2
(
گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
)
فرناز فرشباف مانی صفت
3
(
استادیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
)
کلید واژه: استحکام من, روابط موضوعی, اضطراب, فراهیجانات, ارتباط مادر- کودک,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش پیش بینی کنندگی مولفه های ارتباطی مادر- کودک در اضطراب کودک با تأکید بر استحکام من، فراهیجانات و روابط موضوعی مادران است. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل مادران دارای کودک با علامت اضطرابی شهر تهران در تابستان سال 1402 بود. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه¬گیری داوطلبانه استفاده و نمونه ای به تعداد 267 نفر انتخاب شد. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه های اضطراب کودک اسپنس فرم والدین (2001)، استحکام من بشارت (1395)، روابط موضوعی بل و همکاران (1986)، فراهیجان میتمانسگروبر و همکاران(2009) استفاده شد. داده ها با روش همبستگی و رگرسیون با استفاده از SPSS نسخه 24 تحليل و نتایج نشان داد که استحکام من و فراهیجانات مثبت مادران با اضطراب کودک رابطه منفی و معني دار و روابط موضوعی و فراهیجانات منفی مادران با اضطراب کودک رابطه مثبت و معنی¬دار دارند. هم چنین مطابق مدل رگرسیون، متغیرهای پژوهش در مجموع 80/36 درصد از تغییرات اضطراب کودک را پیش بینی می کنند. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل پیش بینی اضطراب کودک بر اساس این ویژگی های مادران، حائز اهمیت است و این گام مهمی در جهت تبیین و مداخله اضطراب کودکان می باشد که لازم است در طراحی و به کارگیری مداخلات به آن ها توجه کرد.
چکیده انگلیسی :
The present study aimed to determine the predictive role of mother-child communication components in child anxiety with emphasis on mothers' ego strength, metaemotions, and thematic relationships. The research method was correlational and the statistical population included mothers with children with anxiety symptoms in Tehran in the summer of 2023. Voluntary sampling was used to select the samples and a sample of 267 people was selected. The variables used to measure the child anxiety questionnaires were Spence Form Parents (2001), Besharat ego strength (2016), Bell et al.'s thematic relationships (1986), and Mittmansgruber et al.'s metaemotions (2009). The data were analyzed using correlation and regression methods using SPSS version 24 and the results showed that mothers' ego strength and positive metaemotions have a negative and significant relationship with child anxiety, and mothers' thematic relationships and negative metaemotions have a positive and significant relationship with child anxiety. Also, according to the regression model, the research variables predict a total of 36.80 percent of the changes in child anxiety. Based on the findings of this study, a model for predicting child anxiety based on these characteristics of mothers is important, and this is an important step towards explaining and intervening in children's anxiety,which must be taken into account when designing and implementing interventions.