تحلیل حکایت "عاشق شدن پادشاه بر کنیزک" از دیدگاه مبانی حکومت داری
محورهای موضوعی : شعرهادی جوادی حصار 1 , رضا اشرف زاده 2
1 - دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
2 - استاد تمام و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، گروه زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حقیقت نقد، یا همان زنجیره احوال ما آدمیان مهمترین شاخصه شناخت چگونه زیستن است. تأثیر دقیق و اندیشه ژرف و عمیقِ کسانی همچون مولوی، در راستای نشاندن اهداف صحیح چه در محوریت فردی و چه در محوریت اجتماعی، پخته کردن دقیقترین داستانهاست در قالب مثنوی. یکی از مرکزهای ثقل مثنوی معنوی داستان پادشاه و کنیزک است که نقد حقیقت آن باعث بوجود آمدن شاهراههایی میشود که هرچه بیشتر به عمق آن پی میبریم عجز ما را در برابر آن بیشتر میکند و تاریکیها را در برابر دیدگانمان افزونتر. شرحهای بسیار بر این داستان، نمایانگر قدرت معانی و رستاخیز کلماتی است که در قالب نظم ریخته شده، و هر اندیشمند بر اساس ذوق و قریحه نقاد خود آن را به گونهای شکل میدهد و چه هنرمندانه گمانها یار و همراه مولوی میشوند. در این پژوهش نگاه متفاوت ما، مبانی اصیل حکومت داری را هدف قرار داده است و اگر به دیده انصاف بنگریم به بدیع بودن و متفاوت بودن آن پی خواهیم برد.
The truth of criticism, or the chain of our condition, is the most important characteristic of knowing how to live. The precise influence and deep thought of people like Movlavi, in order to set the right goals, both in individual and social focus causes the most accurate stories in the form of "Masnavi". One of the centers of gravity of "Masnavi Manavi" is the story of the king and the maid, whose critique of the truth creates highways that the more we understand its depth, the more our inability to face it and the darkness in front of our eyes. Many descriptions of this story show the power of meanings and the resurrection of words that are poured in the form of order, and each thinker shapes it in a way based on the taste and talent of his critics and how artistically the ideas become Movlavi's companions. In this research, our different view targets the original principles of governance, and if we look at it fairly, we will realize that it is novel and different.
کتابنامه
مولوی، جلال الدین محمد. 1389ش، مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، به کوشش کریم زمانی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات نامک.
نصرالله منشی، ابوالمعالی. 1391ش، کلیله و دمنه، چاپ اول، تهران: انتشارات آدینه سبز.
_||_Bibliography
Movlavi, Jalaluddin Mohammad. 2010, Masnavi Manavi, edited by Nicholson, by Karim Zamani, fifth edition, Tehran: Namak Publications.
Nasrullah Monshi, Abu al-Ma'ali. 2012, Kelileh and Demneh, first edition, Tehran: Adineh Sabz Publications.