بررسی تطبیقی دیدگاه سعدی و اندیشمندان غربی (مدیریت دربارة ظاهر و باطن افراد)
محورهای موضوعی : شعر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
انسان ها همیشه تلاش می کنند تصویر مطلوبی از خود در ذهن دیگران ایجاد کنند. تصورو قضاوت دیگران برای فرد اهمیت دارد. در افراد تمایلی وجود دارد که حتی ب ی هیچ نفع خاصی، تصور مثبتی از خود ارائه دهند و سعی کنند که دیگران آنان را بپذیرند ودرموردشان خوب فکر کنند. زندگی سرشار از موقعیت هایی است که فرد بدون استفاده از هنر مدیریت برداشت در تعاملات و ارتباطات خود با دیگران دچار مشکل م یشود. برایبرقراری ارتباطات مؤثر، لازم است افراد در انتخاب کلمات، لحن صدا، حرکات بدن و ظاهر خود تغییراتی ب هوجود آورند تا تصویر مطلو بتری از خود به نمایش گذارند. افرادبدون آنکه متوجه باشند، ازطریق طرز لباس پوشیدن، صحب ت کردن، ... تصویری در ذهنفرد مقابل ایجاد م یکنند که گاهی این تصویر، مثبت و گاهی منفی است.شاید تصور شود که خوب مطر ح کردن، بیشتر به خوش اقبالی فرد بستگی دارد؛ اما چنین نیست. اندیشمندان غربی مدیریت اعتقاد دارند مدیریت برداشت یک مهارت است و مانندهر مهارت دیگری می توان آن را آموخت و به کار بست. اما در دیدگاه سعدی که برای باطن اهمیت بیشتری قایل است اعتقاد بر آن است که هر فردی باید به باطن خودتوجه کند و ظاهر خود را برای دیگران نیاراید. اگر فرد شایستگی های لازم را داشته باشد، آن شایستگ یها خودبه خود با مرور زمان برای دیگران آشکار خواهد شد.
Human beings have always been trying to draw a pleasing picture of themselves to others. Others’ judgments and ideas are important for the individuals. There are many opportunities in life that people encounter problems in their interactions and relations because of not applying the art of understanding management. From Sa’di’s point of view conscience is of more importance and believes that individuals must consider their conscience and should not adorn their appearance for others. The main goal of the present article is to survey the Western thinkers and Sa’di’s point of view in this regard.
برکو، ری . ام. 1384 . مدیریت ارتباطات. ترجمة محمد اعرابی و داود ایزدی. چاپ چهارم. انتشارات دفتر
پژوه شهای فرهنگی.
بنتون، دبرا. 1382 . چگونه چون یک مدیر عالی بیندیشیم. ترجمة ایرج پاد. چاپ دوم. شرکت سهامی
انتشار.
دایر، وین. 1382 . وجود متعالی انسان. ترجمة محمدرضا آل یاسین. چاپ دوم. انتشارات هامون.
رزمجو، حسین. 1366 . شعر کهن فارسی در ترازوی نقد اخلاق اسلامی. چاپ اول. انتشارات آستان قدس
رضوی.
سعدی، مصلح بن عبدالله. 1384 . گلستان سعدی. ب هاهتمام محمدعلی فروغی. چاپ هفتم. انتشارات
خوارزمی.
+کاوی، استفان. 1384 . عادت هشتم. مهدی قراچه داغی. چاپ اول. نشر پیکان.
کوئن، بروس. 1385 . مبانی جامعه شناسی. ترجمة غلامعباس توسلی. چاپ دهم. انتشارات سمت.
ماکسول، جان. 1384 . صفت های بایستة یک رهبر. ترجمة عزیز کیاوند. چاپ هفتم. انتشارات فرا.
معین، محمد. 1375 . فرهنگ فارسی. چاپ نهم. انتشارات امیرکبیر.
مهرنگ، منصور. 1385 . بوستان سعدی. چاپ اول. انتشارات دستان.
Fincham, Robin, and Rhodes, Peter. 2005. Organizational Behavior. Fourth
Edition. Oxford University Press.
Kreitner, Robert and Kinicki, Angelo. 2004. Organizational Behavior. Sixth
Edition. McGraw-Hill.
Lussier, Robert. 2002. Human Relations in Organizations. 5th Edition.
McGraw-Hill.
Luthans, Fred. 2005. Organizational Behavior . Tenth Edition. McGraw-Hill.
McKenna, Eugene. 2006. Business Psychology and Organizational Behavior.
Fourth Edition. Psychology Press.
Robbins, Stephen. 1997. Managing Today. First Edition. Prentice-Hall.
______________ . 1992. Organizational Behavior. Fifth Edition.
McGraw-Hill.
Schermerhorn, James. 2004. Organizational Behavior. First Edition. John
Wiley and Sons.
Wiess, Joseph. 1996. Organizational Behavior and Change. First Edition. West
Publishing Company.
Yukl, Gary. 2006. Leadership in Organizations . Sixth Edition. Prentice-Hall.
Zenger, John and Folkman, Joseph. 2004. The Handbook for Leaders. First
Edition. McGraw-Hill.