مفهوم هویت اجتماعی در آثار ناتالیا گینزبورگ و فریبا وفی
محورهای موضوعی : شعرعفت السادات منیری 1 , مریم حسینی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، گروه زبان و ادبیات فارسی(استاد).
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ناتالیا گینزبورگNatalia Ginsburg (1916- 1991) از برجستهترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم است. محور داستانهای گینزبورگ زنان و مسائل آنان است. شخصیتهای زن آثار گینزبورگ با شخصیتهای زن در رمانهای داستاننویسان ایرانی قابل مقایسهاند. هدف از نگارش این مقاله مقایسه تطبیقی مفهوم هویت در آثار گینزبورگ با یکی از نویسندگان وطنی فریبا وفی است. در این پژوهش برای بررسی زیرساختهای رمان (روایت از زندگی افراد)، هویت اجتماعیای را که قهرمان داستان در طی کنش ارتباطی با شخصیتهای دیگر داستان، در طی زندگی روزمره نمایان میکند بررسی خواهیم کرد.
Natalia Ginsburg (1916-1991) is one of the most famous Italian authors in 20th century. Women and their problems is the main subject of Ginsburg stories. Women character of Ginsburg works were compared with women in Iranian novels. The main goal of this article is comparative comparison of identity concept in Mrs. Ginsburg works and Iranian author, Fariba Vafi. In this study we will be examined social identity of the protagonist during Communicative Action by other characters in the story, which appeared in the daily life. In this study, Social identity is Defined by Jürgen Habermas and it’s Subset of world life cuncept . Fariba Vafi novels "Trlan", "Dream Tibet" and "my bird” who speaks about women that clearly have recognized self and others Gynzbvrg three novels, "ABC Family", "our yesterdays" and "night whispers" In addition to portraying the lives of women Pays to the political situation in Italy during World War II and the actions of the characters is Approach of this study is feminist. so that Political identity characters are more important than other aspects of social identity.
آبوت، پاملا و والاس کلر. 1380، جامعه شناسی زنان، ترجمه منیژه عراقی، تهران: نشر نی.
ابراهیم، محسن. 1376، ادبیات و نویسندگان ایتالیا، ج 1، چاپ اول، انتشارات فکر روز.
براهنی، رضا. 1343، تاریخ مذکر(رسالهای پیرامون تشتت فرهنگ در ایران)، تهران: نشر اول.
جنکینز، ریچارد. 1381، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
گینزبورگ، ناتالیا. 1364، الفبای خانواده، ترجمه فیروزه مهاجر، ویراستاری هوشنگ گلشیری، تهران: انتشارات پاپیروس.
گینزبورگ، ناتالیا. 1388، دیروزهای ما، ترجمه منوچهر افسری، تهران: کتاب خورشید.
گینزبورگ، ناتالیا. 1368، نجواهای شبانه، ترجمه فریده لاشایی، چاپ دوم، تهران: انتشارات اسپرک.
عزیززاده، گیتی. 1387، زن و هویتیابی در ایران امروز، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
مهاجر، فیروزه و شیردل، کامران. 1368، گزیده داستانهای کوتاه از نویسندگان معاصر ایتالیا، چاپ اول، تهران: پاپیروس- پیشبرد.
نوذری، حسینعلی. 1381، بازخوانی هابرماس، تهران: نشر مرکز.
وفی، فریبا. 1391، الف، پرنده من، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.
وفی، فریبا. 1391، ب، ترلان، چاپ سیزدهم، تهران: نشر مرکز.
وفی، فریبا. 1391، پ، رؤیای تبت، چاپ هشتم، تهران: نشر مرکز.
مقالات
برزگر خالقی، محمدرضا و نیساری تبریزی، رقیه. 1390، «سیمای زن و عشق در «دده قورد» و «ایلیاد و ادیسه»»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، دانشگاه آزاد جیرفت، شماره20: 41-31.
بی نیاز، فتح الله. 1384، «سکوت، حاشیه و دیگر هیچ(نگاهی به رمان نجواهای شبانه)»، گلستانه، شماره 65: 94-91.
خسرویشکیب، محمد. 1389، «بررسی اندیشه فمنیسم در آثار شهرنوش و مارگریت دوراس»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال چهارم، شماره 15: 95-81