بررسی تطبیقی دریافت در رمان «دوبلینیها» اثر جویس و «زنده بگور» صادق هدایت
محورهای موضوعی : شعر
1 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
2 - دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نظریه دریافت، بر این فرض استوار است که مخاطب، خود، تولید معنا می کند. در این نظریه هر مخاطب بر اساس موقعیت اجتماعی، تاریخی و تجربه ذهنی اش، از متن درک و برداشتی دارد که این برداشت، ادراک و توقع او را از آنچه هست، بالاتر می برد و او دیگر مخاطب قبل از خواندن آن متن نیست. یکی از روش های نویسندگی جیمز جویس(1882-1941م) و صادق هدایت(1281-1330ش)، استفاده از عناصر نظریه دریافت است. آن ها به خوبی توانسته اند، خوانندگان را با متن همراه سازند. هدف اصلی این مقاله، یافتن نمونه های از عناصر نظریه دریافت(فضای باز، فرجام باز، پایان دور از انتظار، زنجیره های نامطمئن، اشاره به بخش هایی از متنی دیگر، نوشتن بر اساس بافت فرهنگی و طرح پرسش) می باشد که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه تحقیق کتابخانه ای انجام شده است. نگارندگان مقاله بر آناند تا با ارائه مثال هایی از داستان های کتاب دوبلینی ها و مجموعه داستان زنده بگور شیوه های استفاده جویس و هدایت را از نظریه دریافت، بررسی و تبیین نمایند.
The theory of perception is based on the assumption that the audience, itself, produces meaning. In this theory, each audience, based on their social, historical situation and mental experience, has an understanding of the text, which raises his perception, understanding and expectation of what is, and he is no longer the audience before reading the text. One of the writing methods of James Joyce (1882-1941) and Sadegh Hedayat (1902-1951) is to use the elements of the theory of perception. They have been able to engage readers well with the text. The main purpose of this article is to find examples of elements of perception theory (open space, open end, unexpected end, uncertain chains, reference to parts of another text, writing based on cultural context and question design) that has been conducted using descriptive-analytical method and library research method. The authors of the article intend to investigate and explain methods of Hedayat and Joyce's use of the theory of perception by providing examples from the stories of the book "Dublinians" and the collection of stories "Zandeh Begour".
انجیل متی.
احمدی، بابک. 1380ش، ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک. 1384ش، حقیقت و زیبایی، تهران: نشر مرکز.
جویس، جیمز. 1372ش، دوبلینیها، ترجمه محمدعلی صفریان و صالح حسینی، تهران: انتشارات نیلوفر.
ریکور، پل. 1373ش، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، تهران: نشر مرکز.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. 1377ش، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات طرح نو.
واعظی، احمد. 1380ش، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
هدایت، صادق. 1342ش، زنده بگور، تهران: انتشارات امیرکبیر.
کتب لاتین
Bennett, Susan. (1990). Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London: Routledge.
Harold Brodbar, (1961). A religious allegory: Joyce's "A Little Cloud", Midwest Quarterly. Vol.2. no.3. Pp.221-7.
Iser, Wolfgang. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic response.
Baltimore: Johns Hopkins UP.
Nash, John. (2010). James Joyce and the Act of Reception: Reading, Ireland, Modernism. England: Cambridge Publication.
Stein, William B. (1963). The Effects of Eden in Joyce’s Eveline. Renascence, XV.
Schleiermachers,Sh.(1993). The Problems of Language in Schleiermacher’s Hermeneutics. Baltimore: Johns Hopkins UP.
مقالات
نوبخت، فرشته. 1388ش، «جیمز جویس و جادوی ادبیات»، مجله ادبی هیچستان، شماره 97، صص 47- 55.
یاس و ایزر. 1387ش، «نظریه دریافت»، بهمن نامور مطلق، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 11، صص 93-111.
_||_Matthew Gospel.
Ahmadi, Babak 2001, Text Structure and Interpretation, Tehran: Markaz Publishing.
Ahmadi, Babak 2005, Truth and Beauty, Tehran: Markaz Publishing.
Joyce, James. 1993, Dublinians, translated by Mohammad Ali Safarian and Saleh Hosseini, Tehran: Niloufar Publications.
Ricoeur, Paul. 1994, Life in the World of Text, translated by Babak Ahmadi, Tehran: Markaz Publishing.
Selden, Raman and Peter Widowson. 1998, Guidance of Contemporary Literary Theory, translated by Abbas Mokhber, Tehran: No Design Publications.
Waezi, Ahmad 2001, Introduction to Hermeneutics, Tehran: Research Institute of Islamic Culture and Thought.
Hedayat, Sadegh. 1963, Zande Begour, Tehran: Amirkabir Publications.
Bennett, Susan. (1990). Theatre Audiences: A Theory of Production and Reception. London: Routledge.
Harold Brodbar, (1961). A religious allegory: Joyce's "A Little Cloud", Midwest Quarterly. Vol.2. no.3. Pp.221-7.
Iser, Wolfgang. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic response.
Baltimore: Johns Hopkins UP.
Nash, John. (2010). James Joyce and the Act of Reception: Reading, Ireland, Modernism. England: Cambridge Publication.
Stein, William B. (1963). The Effects of Eden in Joyce’s Eveline. Renascence, XV.
Schleiermachers,Sh.(1993). The Problems of Language in Schleiermacher’s Hermeneutics. Baltimore: Johns Hopkins UP.
Articles
Nobakht, Fereshteh. 2009, "James Joyce and the Magic of Literature", Hitchistan Literary Magazine, No. 97, pp. 47-55.
Yas and Izer. 2008, "Theory of perception", Bahman Namvar Motlagh, Research Journal of the Academy of Arts, No. 11, pp. 93-111.