تحلیل جهان مطلوب بوستان سعدی بر اساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر
محورهای موضوعی : شعر
1 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوای کیفی, جهان مطلوب, بوستان سعدی, نظریه انتخاب, ویلیام گلاسر,
چکیده مقاله :
از دیرباز، جهان مطلوب، بهعنوان تصویری از جامعه مورد تأکید فلاسفه و دانشمندان قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل جهان مطلوب از دیدگاه گلاسر و بررسی تطبیقی آن با جهان مطلوب بوستان سعدی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کیفی بود. بر این اساس، ابتدا، از طریق روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار، آموزههای جهان مطلوب گلاسر استخراج شد. سپس، از طریق کدگذاری استقرائی و قیاسی به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد، مدیریت و رهبری، مهربانی، اختیار و آموزش و یادگیری، عوامل جهان مطلوب گلاسر هستند. این عوامل، به ترتیب معادل بابهای عدل و تدبیر و رای، احسان، رضا و در عالم تربیت بوستان سعدی هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، نتیجهگیری شد، تلفیقی از دیدگاه سعدی و گلاسر برای تربیت در ساحتهای شناختی، عاطفی، اخلاقی، جسمانی و اجتماعی به کار بسته شود.
From way back, the ideal world has been emphasized by philosophers and scientists as an image of society. The aim of the current research was to identify the factors of the ideal world from Glaser's point of view and compare it with the ideal world of Bustan Saady. This research, in terms of purpose, was applied; In terms of data collection method, was descriptive; and in terms of the nature of the data, was qualitative Accordingly, first, through the method of directed qualitative content analysis, Glasser's ideal world teachings were extracted. Then, through inductive and deductive coding, data was analyzed. The results showed, management and leadership, kindness, authority and education and learning are the factors of Glaser's ideal world. These factors are respectively equivalent to the chapters of justice, foresight and vote, Kindness, satisfaction, and in the world of education Bustan Saady. Based on this, in a general perspective, concluded, a synthesis of Saady and Glaser's point of view should be used for education in cognitive, emotional, moral, physical and social fields.