نقش ارتباطات گرافیکی در جذب مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - کارشنس ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
کلید واژه: مخاطبان, ارتباطات گرافیکی(تصویری), روابط عمومی,
چکیده مقاله :
ارتباطات گرافیکی با تکیه بر درک بالاتر داده های فراهم آمده به کاربران کمک می کند تا میزان بهرهوری در دریافت و ارزیابی اطلاعات را افزایش دهند و نقش مؤثری را در روابط عمومی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت نقش ارتباطات گرافیکی در انتقال پیام و جذب آن توسط مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان انجام شده است. روش تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 256 نفر از کارمندان فرمانداری شهرستان بهارستان، اعضای شورای هماهنگی روابط عمومیهای ادارات شهرستان بهارستان و ارباب رجوع مراجعه کننده به فرمانداری بوده است. با توجه به جدول مورگان نمونه آماری تحقیق، 154 نفر می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و بوسیله پرسشنامه 21 گویه ای مورد سنجش قرار گرفتد. ضریب آلفای کرنباخ برای پرسشنامه برابر با 0.843 بوده است. داده های تحقیق بوسیله نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد مقدار آمار خی دو برای سوالات تحقیق در سطح (0.05p<) معنادار بوده و طرح های گرافیکی در ترغیب مخاطبان روابط عمومی، در تشویق مخاطبان روابط عمومی و در اقناع پیام های روابط عمومی به طور معناداری تأثیرگذار بوده است. به نظر می رسد ارتباطات گرافیکی به جزئی جداییناپذیر از راهبرد روابطعمومیها تبدیل شده که در انجام وظایف روابط عمومی، بخشی را به این نوع ارتباط اختصاص داده اند، بخشی که در حوزههای اطلاعرسانی، آموزش، تبلیغ، انتشار نتایج نظرسنجی و...، روابطعمومیها و سازمانها را یاری میرساند.