• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش تبلیغات رسانه‌ا‌ی در الگوی مصرف مراجعه‌کنندگان فروشگاه‌های شهروند در تهران
        محمد خانباشی غلامرضا بستان منش
        امروز نقش و جایگاه رسانه‌ها در حدی است که زندگی را بدون حضور آنها نمی‌توان قابل تصور دانست. رسانه‌ها در بسیاری از جنبه‌های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. در چنین فضایی داشتن درک صحیح از مصرف‌کنندگان و فرایند مصرف، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیت‌ها چکیده کامل
        امروز نقش و جایگاه رسانه‌ها در حدی است که زندگی را بدون حضور آنها نمی‌توان قابل تصور دانست. رسانه‌ها در بسیاری از جنبه‌های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. در چنین فضایی داشتن درک صحیح از مصرف‌کنندگان و فرایند مصرف، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیت‌ها شامل کمک به مدیران در جهت تصمیم‌گیری، تهیه یک مبنای شناختی از طریق تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، کمک به قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و در نهایت به مصرف‌کنندگان در جهت تصمیم‌گیری بهتر است. این تحقیق در نظر دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که میزان تماشای تبلیغات رسانه ای تا چه اندازه بر الگوی مصرف مراجعان فروشگاه های شهروند، موثر است. تحقیق حاضر از جنبه هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع پیمایشی است. ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن به تایید خبرگان رسیده و پایایی آن نیز در حدود 80 % محاسبه شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه فروشگاه های شهروند در سطح شهر تهران بودند که بر حسب مناطق جغرافیایی شهر تهران، از هر منطقه یک فروشگاه انتخاب و پرسشنامه های تحقیق توسط مشتریان نمونه گیری شده، تکمیل گردیدند. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تبلیغات بر نحوه و میزان مصرف کالاها توسط شهروندان تاثیر می گذارد و افرادی که بیشتر در معرض تبلیغات تجاری رسانه ها هستند، بیشتر تمایل به خرید کالاهای مختلف دارند. در فرایند تبلیغ کالا نیز در مجموع رسانه های دیداری از رسانه های شنیداری و مکتوب موفق تر هستند و از سوی دیگر، تابلوها و بنرهای فضاهای شهری، از تمامی رسانه های موجود به طور نسبی موفق تر عمل کرده اند. افزون بر این نتایج پژوهش گویای نقش مهم عامل برند و نحوه بسته بندی کالاها در میزان و نحوه مصرف شهروندان هستند لذا تاثیر عامل کیفیت را در کنار بحث تبلیغات می بایست جدی تلقی نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل فرایند انعکاس اخبار مدیریت پسماند در روزنامه همشهری
        ماندانا صنیعی علی جانمحمدی
        یکی از مهمترین اهداف مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز در جامعه شهری تهران از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی جهت بالا بردن سطح دانش، با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی، مشارکت عمومی شهروندان و نهادهای مدنی تخصصی چکیده کامل
        یکی از مهمترین اهداف مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز در جامعه شهری تهران از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی جهت بالا بردن سطح دانش، با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی، مشارکت عمومی شهروندان و نهادهای مدنی تخصصی به ویژه شورایاری‌های محلات است. روزنامه همشهری بیش از دیگر رسانه ها در جهت مدیریت پسماند فعالیت دارد. هدف از پژوهش بررسی محتوای روزنامه همشهری در انعکاس اهداف مدیریت پسماند است. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل محتوا می باشد و به روش نمونه گیری تمام شمار، انتخاب و موضوعات و مسایل مرتبط با اهداف مدیریت پسماند، مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مرتبط با اهداف مدیریت پسماند روزنامه همشهری است. نتایج تحقیق بیانگر این است که روزنامه همشهری جهت انعکاس اهداف مدیریت پسماند؛ 7/43 درصد از مطالب خود را به امر فرهنگ سازی 9/9 درصد را کاهش تولید پسماند ؛9/9 درصد در جهت تفکیک پسماند در مبدا تولید،31 درصد را در امر خصوصی سازی؛ 8/2 درصد را به موضوعات مرتبط با برنامه ریزی مناسب، 8/2 درصد را به مطالب مدیریت در امر ماشین آلات اختصاص داده است. مطالب مربوط به آموزش با فراوانی22 درصد مطالب و خدمات مربوط به خصوصی سازی با فراوانی22 درصد بیشترین فراوانی را در توزیع مطالب درجه دوم اهداف مدیریت پسماند به خود اختصاص داده بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش ارتباطات گرافیکی در جذب مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان
        محمد جواد محسن زاده
        ارتباطات گرافیکی با تکیه بر درک بالاتر داده های فراهم آمده به کاربران کمک می کند تا میزان بهره‌وری در دریافت و ارزیابی اطلاعات را افزایش دهند و نقش مؤثری را در روابط عمومی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت نقش ارتباطات گرافیکی در انتقال پیام و جذب آن توسط مخاطبان ر چکیده کامل
        ارتباطات گرافیکی با تکیه بر درک بالاتر داده های فراهم آمده به کاربران کمک می کند تا میزان بهره‌وری در دریافت و ارزیابی اطلاعات را افزایش دهند و نقش مؤثری را در روابط عمومی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت نقش ارتباطات گرافیکی در انتقال پیام و جذب آن توسط مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان انجام شده است. روش تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 256 نفر از کارمندان فرمانداری شهرستان بهارستان، اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی‌های ادارات شهرستان بهارستان و ارباب رجوع مراجعه کننده به فرمانداری بوده است. با توجه به جدول مورگان نمونه آماری تحقیق، 154 نفر می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و بوسیله پرسشنامه 21 گویه ای مورد سنجش قرار گرفتد. ضریب آلفای کرنباخ برای پرسشنامه برابر با 0.843 بوده است. داده های تحقیق بوسیله نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد مقدار آمار خی دو برای سوالات تحقیق در سطح (0.05p<) معنادار بوده و طرح های گرافیکی در ترغیب مخاطبان روابط عمومی، در تشویق مخاطبان روابط عمومی و در اقناع پیام های روابط عمومی به طور معناداری تأثیرگذار بوده است. به نظر می رسد ارتباطات گرافیکی‌ به جزئی جدایی‌ناپذیر از راهبرد روابط‌عمومی‌ها تبدیل شده که در انجام وظایف روابط عمومی، بخشی را به این نوع ارتباط اختصاص داده اند، بخشی که در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغ، انتشار نتایج نظرسنجی و...، روابط‌عمومی‌ها و سازمان‌ها را یاری می‌رساند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - آینده‌پژوهی روزنامه‌نگاری در ایران: از افول روزنامه‌نگاری سنتی تا ظهور روزنامه‌نگاری شبکه‌ای
        مرضیه حاجی پور ساردویی
        ظهور رسانه‌های جدید به مثابه بدیلی شایسته رسانه‌های سنتی و جریان اصلی را به چالش فراخوانده است به گونه‌ای که با کاهش میزان تیراژ، حیات اجتماعی این رسانه‌ها را به مخاطره انداخته، بسترساز افول روزنامه‌نگاری سنتی شده‌اند. شبکه اینترنت به صورتی بی‌زمان و بی‌مکان بن‌بست‌های چکیده کامل
        ظهور رسانه‌های جدید به مثابه بدیلی شایسته رسانه‌های سنتی و جریان اصلی را به چالش فراخوانده است به گونه‌ای که با کاهش میزان تیراژ، حیات اجتماعی این رسانه‌ها را به مخاطره انداخته، بسترساز افول روزنامه‌نگاری سنتی شده‌اند. شبکه اینترنت به صورتی بی‌زمان و بی‌مکان بن‌بست‌های سنتی تحمیل شده را در هم شکسته، رسانه‌ای هیجان‌انگیز و ایده‌آل برای انتشار سریع، به‌هنگام و دوسویه اطلاعات و اخبار آفریده است. گسترش دسترسی به اینترنت، تمایل به جریان آزاد اطلاعات و انحصارزدایی از تولید و نشر اطلاعات و اخبار بدون تحمیل دیدگاه‌های نخبگان حرفه‌ای نسل جدیدی از روزنامه‌نگاری را رقم زده که برخی از آن به عنوان الگوی جانشین دیدگاه روزنامه‌نگاری سنتی یاد کرده‌اند. در ایران، اما، تأثیر رسانه‌های جدید بر رسانه‌های سنتی هنوز قابل مدیریت است. در واقع، رسانه‌های جدید و رسانه‌های سنتی باید به نوعی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر حضور داشته، حضور یکی دیگری را تقویت کند. بنابراین، در این مقاله، بر آن هستیم تا نشان دهیم که اینترنت جایگزین روزنامه نخواهد شد همانگونه که روزنامه و تلویزیون جایگزین رادیو نشدند. اما، بر این باوریم که در ایران نیز روزنامه‌نگاری حرفه‌ای باید قواعد بازی روزنامه‌نگاری شهروندی را کم و بیش بپذیرد تا از ترکیب این دو، پدیده‌ای به نام روزنامه‌نگاری شبکه‌ای شکل گیرد. در این مسیر، باید روش‌های سنتی روزنامه‌نگاری با رویکردهای رسانه‌های جدید در هم آمیزد تا روزنامه‌نگار خلاق نوظهور با سلطه بر ابزارهای زیست‌بوم جدید رسانه‌ای در این رقابت نفس‌گیر پیروز میدان باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل مفاهیم کلیدی گفتار وزیرامورخارجه ایران در خصوص موضوع هسته ای
        تژا میرفخرایی سارا شمس
        تحقیق پیش رو به تحلیل مفاهیم کلیدی در گفتار دکتر ظریف در خصوص موضوع هسته ای ایران پرداخته است تا ضمن دستیابی به واژه ها و مفاهیم کلیدی گفتار وزیر امورخارجه کشورمان از طریق تحلیل محتوای سخنرانیهای اصلی و کلیدی ایشان از ابتدای خدمت وی در وزارت امورخارجه تا فروردین 94 که خ چکیده کامل
        تحقیق پیش رو به تحلیل مفاهیم کلیدی در گفتار دکتر ظریف در خصوص موضوع هسته ای ایران پرداخته است تا ضمن دستیابی به واژه ها و مفاهیم کلیدی گفتار وزیر امورخارجه کشورمان از طریق تحلیل محتوای سخنرانیهای اصلی و کلیدی ایشان از ابتدای خدمت وی در وزارت امورخارجه تا فروردین 94 که خبر توافق به صورت علنی اعلام گردید پی به پلاتفرم سیاسی وی ببریم . به طور کلی آنالیز محتوا ، به شکل آنالیز تاریخی گفته ها و سخنان ، یا به شکل تعیین کمیت تجربی و نظام مند گفته ها و جمع آوری اطلاعات از سخنرانیهایی که ماهیت شفاهی یا مکتوب دارند اهمیت زیادی دارند .پیش فرض نظری مقاله را می توان چنین خلاصه کرد که محورهای اصلی و کلیدی هر تفکری در تکرار شده ترین واژگان مورد استفاده یک متفکر تبلور می یابد. در همین رابطه برای مثال می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که برای بررسی محورهای اصلی یا پلاتفرم سیاسی به شمارش واژگان سخنرانی های انتخاباتی یک نامزد انتخاباتی اقدام می کنند. برهمین راستا با تمام شماری واژه های 20سخنرانی دکترظریف وزیرامورخارجه ایران در این مدت زمانی ،پرتکرارشده ترین لغات مورداستفاده ایشان ،استخراج گردید که پرتکرارترین واژه ها شامل : ایران ، ما،کشور،مذاکره ،خود،مردم ،قدرت ،منطقه ،جهان وهسته ای می باشد پس از تعیین تکرارشده ترین واژه های مورد استفاده توسط دکترظریف ،درادامه روش تحلیل محتوای رابطه ای مدنظر قرارگرفت بدین شکل که به طورمثال مشخص گردید ،واژه "ایران" به عنوان بالاترین فراوانی دربین واژگان عمدتا با کلمات ذیل شامل : ما ، مردم ،هسته ای ،جمهوری اسلامی، قدرت ، توان ،منطقه ،صهیونیست ،مذاکره ،تحریم وامروز به کارگرفته شده اند . بااین تجزیه وتحلیل واژه های پرتکرار متوجه اهمیت حوزه فعالیت یک وزیرخارجه زیرک وجهانشناس می شویم که با درک شرایط بین المللی می کوشد تا جهانیان را با توانمندیها وقدرت تاثیرگذاری ملت ایران از یک طرف وآمادگی این ملت ودولت برای همکاری ومعاضدت با جهان آشنا کند و باتبیین اصول دیپلماسی کاربردی مانع از بروز اختلاف وتشنج در روابط بین ایران وکشورهای تاثیرگذار جهان که درگروه 1+5 تجمیع شده اند بشودو کشور ومسئولین نظام از جنگی خانمان سوز نجات بخشد و با گفتمانی فراتر از مراودات معمول بین المللی ،دنیا را به چالش کشیده و به نفع منافع ملی بهره برداری نماید . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک ملی ایران شعب تهران )
        سید محمد دادگران مهدی علی شریفی
        هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک مطالعه موردی بانک ملی ایران شعب تهران است. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی از نظر نوع روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. داده های این پژوهش از طریق پرسش نامه استاندارد و به رو چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک مطالعه موردی بانک ملی ایران شعب تهران است. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی از نظر نوع روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. داده های این پژوهش از طریق پرسش نامه استاندارد و به روش نمونه گیری طبقه ای و سپس تصادفی ساده جمع آوری شده اند. جامعه آماری این پژوهش نامحدود و از مشتریان بانک ملی هستند که حداقل از یکی از خدمات وب سایت این بانک در مناطق مختلف شهر تهران استفاده می کنند تشکیل شده است . از این تعداد، 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند که با توزیع پرسشنامه بین مشتریان، در نهایت 210 پرسش نامه سالم و قابل تحلیل بدست آمد. از روایی محتوا و روایی سازه در این تحقیق استفاده شده است. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که پایایی پرسش نامه با 0.826 درصد مورد تأیید قرار گرفت. آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد خدمات بانکداری الکترونیک شامل محتوا، درستی و دقت ، شکل و ظاهر، راحتی در استفاده و صرفه جویی در زمان در مورد استفاده از خدمات بر رضایتمندی مشتریان تأثیر مستقیم و مثبتی دارد و ضرایب رگرسیونی بین آن ها بالاتر از 132/0 و سطح معنی داری آن ها کمتر از 007/0 می باشد. در نتیجه کلیه فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفت. پرونده مقاله