طراحی مدل کاهش اهمالکاری کارکنان (مورد مطالعه: شرکت ملی نفت ایران)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریترضا فرشیان 1 , فرزین فرحبد 2 , کرم الله دانش فرد 3 , حمید رضا رضایی کلید بری 4
1 - گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: اهمالکاری کارکنان, مدیریت شرایط شغلی کارکنان, مدیریت عوامل زمینه ای, ,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: اهمالکاری بـه معنای ناکامی در خودتنظیمی و انجام وظایف کاری است و یکی از رفتارهایی است که در کاهش سطح خروجی سازمان نقش چشمگیری دارد. هدف این پژوهش طراحی مدلی جهت کاهش اهمالکاری کارکنان در شرکت ملی نفت ایران میباشد. روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای، از لحاظ روش اجرا توصیفی - اکتشافی و از لحاظ نوع دادهها کیفی محسوب میشود. نمونه مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکت ملی نفت ایران بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه انجام شد؛ انجام مصاحبهها تا زمان دستیابی به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و این اشباع بعد از 18 مصاحبه به دست آمد. دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون(تم) تحلیل شدند. یافتهها: تعداد 92مضمون پایه شناسایی شد که در قالب 18 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده اصلی شامل اهمالکاری کارکنان، مدیریت شرایط شغلی کارکنان، مدیریت عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدهای کاهش اهمال کاری کارکنان دستهبندی شدندکه مدل کاهش اهمالکاری کارکنان را توصیف مینماید. نتیجهگیری: شناخت شرایط شغلی، زمینهای و راهبردهای اهمالکاری کارکنان و پیامدهای آن با استفاده از مدل پیشنهادی، می تواند در مدیریت این پدیده موثر واقع شود.
Background and purpose: Procrastination means failure in self-regulation and performance of work duties and is one of the behaviors that plays a significant role in reducing the output level of the organization. The purpose of this research is to design a model to reduce employee procrastination in the National Iranian Oil Company. Methodology: The type of research is applied and developmental in terms of purpose, descriptive-exploratory in terms of execution method and qualitative in terms of data type. The sample of participants in the research included academic and executive experts of National Iranian Oil Company, who were selected by purposive sampling method. Data collection was done with the interview tool; Conducting interviews continued until the theoretical saturation stage was reached and this saturation was achieved after 18 interviews. The data were also analyzed using the theme analysis method. Findings: A number of 92 basic themes were identified, which were categorized into 18 overarching themes and 5 main organizing themes, including employee procrastination, management of employees' job conditions, management of contextual factors, strategies and consequences of reducing employee procrastination, which model It describes the reduction of employee procrastination. Conclusion: Knowing the job conditions, background and procrastination strategies of employees and its consequences using the proposed model can be effective in managing this phenomenon
1) برزگربفرویی، کاظم، عارف منش، مروارید. (1398). نقش ابعاد چشم انداز زمان و عوامل شخصیتی در اهمال کاری دانشجویان دانشگاه یزد. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 7(1 (پیاپی 25) ), 59-68.
2) حاجی حسنی، مهرداد و محمدی، عاطفه،1397،سرسختی روان شناختی و اهمال کاری شغلی،ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
3) خاکپور، عباس.، قلی پور، میترا. (1396). نقش اهمال کاری شغلی در عدالت سازمانی ادراک شده (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه پیام نور همدان). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 28(4 (پیاپی 68) )، 113-122.
4) خاکپور برازجانی، ساحل و حشمتی جدا، آرزو، (1395) بررسی اثر تعاملی استرس، سالمت روان، اضطراب و افسردگی با اهمالکاری تحصیلی. همایش بین المللی استرس و بیماریهای روانی. تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، 75 و 77 اردیبهشت.
5) خدابخش¬زاده، سعید، و امیرزاده مرادآبادی، سمیرا، و خدابخش زاده، صادق، و بنی اسدی، محمد (1394). بررسی عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی, موانع و راهکارها (مطالعه موردی:حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم). توسعه ی آموزش جندی شاپور, 6(4), 323-331.
6) خدابخشی، مهدی.، و سپهوندی، محمدعلی.، شیخ الاسلامی، علی.، حبیبی، الهام (1394). پیش بینی اهمال کاری سازمانی و رضایت از زندگی بر اساس فرسودگی شغلی و سابقه خدمت. مجله طب نظامی، 17(4)، 207-213.
7) رئوف، کوثر؛ خادمی، ملوک، و نقش، زهرا. (1398). رابطه ی کمال گرایی با اهمال کاری: نقش واسطه ای متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی, عزت نفس و خودناتوان سازی تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی, 15(1 ), 207-235.
8) رومنجان، محمد ابراهیم؛ اسدی¬یونسی، محمدرضا(1394). علل یابی اهمال کاری، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران، 453075 https://civilica.com/doc/
9) قنبری معجونی، حسین. (1400). نقش رهبری مخرب در فرسودگی شغلی با میانجیگری عدالت سازمانی و اهمالکاری. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10(3)، 69-98.
10) عسکری تبار، طیبه سادات و عسکری تبار، مرضیه سادات،1399،بررسی ارتباط بین اهمال کاری شغلی پرستاران با اخلاق حرفه ای و حمایت اجتماعی،هشتمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی،آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران،تهران،https://civilica.com/doc/1031025
11) نظری¬زاده، امیرعباس؛ موغلی، علیرضا و عباسی، نرگس. (1397). طراحی مدل اهمالکاری سازمانی در سازمانهای دولتی ایران (موردمطالعه: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران). فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی،6(شماره 3 (پیاپی 23))، 11-30.
12) وهاب¬زاده مقدم، فاطمه سادات؛ خائف¬الهي، احمدعلي؛ دلخواه، جليل (1400 ). كاهش اهمال-كاري كاركنان بـا گونه¬شناسي مـزاج، مطالعات منابع انسانی، 11 (1)، 127 -150.
13) Asio, J. M. R., & Riego de Dios, E. (2021). Demographic Profiles and Procrastination of Employees: Relationships and Determinants
14) Biswakarma, G. (2016). Organizational Career Growth and Employees‟ Turnover Intentions: An empirical evidence from Nepalese Private Commercial Banks. Human Resource Management, 3(2), 10-26.
15) Chiu, S.-I., Chen, T.-Y., Chang, T.-L., & Chen, C. J. I. J. o. P. R. (2020). Procrastination, dependence and social loafing: comparison in High/low task visibility between ctive/passive procrastinators.International Journal Psychiatry Research, 3(2), 1-11. doi: 10.33425/2641-4317.1058
16) Dhurup, M., Surujlal, J., & Kabongo, D. M. (2016). Finding Synergic Relationships in Teamwork, Organizational Commitment and Job Satisfaction: A Case Study of a Construction Organization in a Developing Country. Procedia Economics and Finance, 35, 485-492.
17) Diaz-Morales JF, Cohen JR, Ferrari JR. An integrated view of personality styles related to avoidant procrastination. Personality and Individual Differences. 2008; 45:554–558.
18) Durakiewicz, T. (2016). A universal law of procrastination. In Physics Today, 69 (2).,11–12. DOI: 10.1063/PT.3.3064.
19) Fatima, A., Iqbal, M. Z., & Imran, R. (2013). Organizational Commitment and Counterproductive Work Behavior: Role of Employee Empowerment. InProceedings of the Sixth International Conference on Management Science and Engineering Management (pp. 665-679). Springer London.
20) Flett, A. L., Haghbin, M., & Pychyl, T. A. (2016). Procrastination and Depression from a Cognitive Perspective: An Exploration of the Associations Among Procrastinatory Automatic Thoughts, umination,
21) Göncü Köse, A., & Metin, U. B. (2018). Linking leadership style and workplace procrastination: The role of organizational citizenship behavior and turnover intention. Journal of prevention & intervention in the community, 46(3), 245-262.
22) Gupta, R., Hershey, D., A. Gaur, J. (2012). Time Perspective and Procrastination in the Workplace: An Empirical Investigation. Current psychology (New Brunswick, N.J.) (CURR PSYCHOL), 31(2), 195-211. doi: https://doi.org/10.1007/s12144-012-9136-3.
23) Hanaysha, J. (2016). Examining the Effects of Employee Empowerment, Teamwork, and Employee Training on Organizational Commitment.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 298-306.
24) Hen, M., Goroshit, M., & Viengarten, S. (2021). How decisional and general procrastination relate to procrastination at work: An investigation of office and non-office workers. Personality and Individual Differences, 172, 110581.
25) Hen, M. (2018). Causes for procrastination in a unique educational workplace. Journal of prevention & intervention in the community, 46(3), 215-227.
26) Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination in different life-domains: Is procrastination domain specific? Current Psychology, 32, 175–185. https://doi:10.1007/s12144-013-9171-8.
27) Kose, A.G., Metin, U. B. (2018). Linking leadership style and workplace procrastination: The role of organizational citizenship behavior and turnover intention. Journal of Prevention & Intervention in the Community. 46(3), 245–262. https://doi: org/10.1080/10852352.2018.1470369.
28) Pychyl, T. A., & Flett, G. L. (2012). Procrastination and self-regulatory failure: An introduction to the special issue. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30, 203-212.
29) Ranto, D. W. P., Tjahjono, H. K., Muafi, M., & Prajogo, W. (2022). The Influence of Organizational Justice on Interpersonal and Organizational Deviance: A Conceptual Paper. International Journal of Marketing & Human Resource Research, 3(2), 87-97.
30) Siebens, H. (2020) Grand Theory of Antisocial and Destructive Behavior. VODENJE, 47.
31) Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and individual differences, 35(6), 1401-1418.
32) Wallace, D. M., Luning, C. R., Rosenstein, J. E., Ledford, A., & Cyr-Roman, B. (2020). A culture of respect: Leader development and preventing destructive behavior. Industrial and Organizational Psychology, 13(2), 225-229.
33) Zentall, T. R. (2020). Does conditioned reinforcement play a role in procrastination: A pigeon model: Behavioural processes, 178, 104139.
34) Zhang, J., Zhang, S., Liu, F., & Chen, W. (2022). Make Time for Employees to Be Sustainable: The Roles of Temporal Leadership, Employee Procrastination, and Organizational Time Norms. Sustainability, 14(14), 8778.