• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - برند (نام تجاری) مبتنی بر ارزش افزوده و رفتار مشتریان
        فریدون رودپشتی معصومه اسدی
        هدف از این تحقیق فراهم آوردن نقشه راهی برای بررسی تاثیرگذارترین عوامل به ارزش افزوده به منظور کسب مزیت پایدار رقابتی است تا مدیران را برای رسیدن به برندی قدرتمند و تاثیرگذار در برابر فضای کسب و کار رقابتی یاری نماید. در این تحقیق که به صورت توصیفی پیمایشی انجام شده است، چکیده کامل
        هدف از این تحقیق فراهم آوردن نقشه راهی برای بررسی تاثیرگذارترین عوامل به ارزش افزوده به منظور کسب مزیت پایدار رقابتی است تا مدیران را برای رسیدن به برندی قدرتمند و تاثیرگذار در برابر فضای کسب و کار رقابتی یاری نماید. در این تحقیق که به صورت توصیفی پیمایشی انجام شده است، در بررسی مولفه های موثر بر ارزش ویژه برند از مدل ارزش ویژه برند کلر استفاده و به طور خاص در شرکت ایران خودرو بررسی شده است. 384 نفر از مشتریان این شرکت مورد پرسش قرار گرفته اند و با بررسی همبستگی عوامل موثر بر برند و نتایج کسب شده، نقشه راه مشخصی برای افزایش ارزش ویژه برند ارائه شده است. تحقیق میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل موثر بر ارزش آفرینی برند را نشان داد و مشخص کرد که دو عامل قضاوت مشتریان و همنوایی از برند از بیشترین تأثیر در خلق ارزش افزوده از برند برخوردارند و برجستگی برند و تصویر سازی از برند کمترین میزان اثر گذاری را دارند. این تحقیق با مشخص کردن میزان تاثیر گذاری این عوامل بر برند راهی را برای ایجاد برند مزیت آفرین و کسب ارزش ویژه برند در نزد مشتریان ارائه کرده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - سنجش توانایی مدیریت شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        زهره حاجیها منی قیلاوی
        تحلیل پوششی داده ها (DEA) ابزار قدرتمند مدیریتی در ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده است. این تکنیک برای سنجش کارایی نسبی مجموعه ای از واحد های متجانس با ورودی ها وخروجی های مشابه به کار می رود . اندازه گیری کارایی شرکت های تولیدی و استفاده از یک روش نسبتاً جامع، کارآ چکیده کامل
        تحلیل پوششی داده ها (DEA) ابزار قدرتمند مدیریتی در ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده است. این تکنیک برای سنجش کارایی نسبی مجموعه ای از واحد های متجانس با ورودی ها وخروجی های مشابه به کار می رود . اندازه گیری کارایی شرکت های تولیدی و استفاده از یک روش نسبتاً جامع، کارآمد و مؤثر می تواند بیان کننده هدایت موفق یا نا موفق این شرکت ها در جهت تخصیص کارآمد منابع باشد.در این تحقیق برای ارزیابی توانایی های مدیریت با استفاده از داده های مالی از روش ریاضی تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. هدف از پژوهش حاضر معرفی و کاربرد تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) و مدل بی – سی - سی با ماهیت خروجی برای محاسبه امتیاز کارایی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس شاخص های گزارشگری مالی است، سپس اعداد محاسبه شده طبق این تکنیک با قرار دادن در یک معادله رگرسیون به عنوان معیار محاسبه امتیاز توانایی مدیریت به کار گرفته می شود. در این راستا صورت های مالی 100 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس برای دوره زمانی 1389-1383مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق مبین ظرفیت بالای بکارگیری این تکنیک در محاسبه امتیاز توانایی مدیریت در مقایسه با متغیرهایی مانند بازده سهام و اندازه شرکت است که در گذشته به عنوان معیار محاسبه توانایی مدیریت به کار گرفته می شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل سنجش تاثیر مولفه‌های منتخب بازاریابی، بر ارزش ویژه برند
        منصوره علیقلی رضا حسینیه اصفهانی
        هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ابعاد آمیخته بازاریابی و تصویر ذهنی نسبت به شرکت بر ابعاد ارزش ویژه برند است. در این تحقیق مولفه های آمیخته بازاریابی شامل: کانال توزیع، قیمت، تبلیغات و ترویج و خدمات پس از فروش است وذهنیت مشتریان نسبت به شرکت بررسی می شود و ابعاد ارزش ویژه چکیده کامل
        هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ابعاد آمیخته بازاریابی و تصویر ذهنی نسبت به شرکت بر ابعاد ارزش ویژه برند است. در این تحقیق مولفه های آمیخته بازاریابی شامل: کانال توزیع، قیمت، تبلیغات و ترویج و خدمات پس از فروش است وذهنیت مشتریان نسبت به شرکت بررسی می شود و ابعاد ارزش ویژه برند نیز مشتمل بر آگاهی از برند، کیفیت درک شده و وفاداری نسبت به برند است. روش تحقیق از نظر ماهیت و جمع آوری داده ها توصیفی و پیمایشی و از تحقیقات کاربردی به حساب می آید. برای گردآوری داده های موردنیاز برای بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه( منابع اولیه) همراه با مطالعه کتابخانه یی و مرور از کتب، مقالات، پایان نامه ها و پایگاه های اطلاعاتی به عنوان منابع ثانویه استفاده می شود. برای بررسی داده ها از نرم افزار های اس پی اس اس نسخه 19 و لیزرل نسخه 7/8 استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه فروشنده های خرده فروشی های شهر تهران است که لامپ پارس را می فروشند و حجم نمونه با توجه به محدودیت های زمانی و امکانات تحقیق 395 نفر است که نمونه گیری آن در دی و بهمن سال 1390، انجام شده است. نتایج تحقیق پس از بررسی فرضیه های 25 گانه نشان می دهد که از اجزای آمیخته بازاریابی کانال توزیع و پیشبرد فروش با ارزش ویژه برند رابطه دارند و نیز آگاهی از برند رابطه قوی با ارزش ویژه برند دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بی قاعدگی های تقویمی و تغییر درقیمت شرکت ها
        بیژن سلطانی فر
        قیمت سهام در یک بازار کارآ و در پاسخ قیمت سهام به اطلاعات مهم تغییر می یابد. حال اگر خود زمان عامل تغییر دهنده قیمت سهام باشد؛ بگونه ای که در طول دوره خاص، علاوه بر اطلاعات عرضه شده(بطور تصادفی) زمان نیز بر تغییر قیمت سهام موثر باشدو ماهیت تصادفی بودن رفتار بازار را تغی چکیده کامل
        قیمت سهام در یک بازار کارآ و در پاسخ قیمت سهام به اطلاعات مهم تغییر می یابد. حال اگر خود زمان عامل تغییر دهنده قیمت سهام باشد؛ بگونه ای که در طول دوره خاص، علاوه بر اطلاعات عرضه شده(بطور تصادفی) زمان نیز بر تغییر قیمت سهام موثر باشدو ماهیت تصادفی بودن رفتار بازار را تغییر دهد، اینگونه الگوها به فرضیه بازار کارآ خدشه وارد می کندو نوعی بی قاعدگی را شکل می دهد. این پژوهش در صدد است که تاثیر بی نظمی های تقویمی را بر تغییر قیمت بورس اوراق بهادار بازار تهران از منظر کارکنان، کارشناسان و سهامداران بررسی نماید. بدیمن منظور و بدلیل مناسب بودن پرسشنامه های موجود، همین تدوین هفت هدف و مرور پیشنه پژوهشی، براساس اهداف و پیشینه یک پرسشنامه 100 سوالی طراحی و با اعمال نظراستادان متخصص و ده نفر از کارشناسان سوالات با ضریب همبستگی پایین از پرسشنامه حذف شدو در مرحله آخر یک پرسشنامه 41 سوالی تهیه شد که از روایی محتوایی بسیار بالا برخوردار است. آلفای کرونباخ این پرسشنامه در گزارش نهایی از نظر پایایی 89/0 بدست آمده است که اعتبار بالایی محسوب می شود؛ از جامعه مورد بررسی، 280 نفر از کارشناسان، سهامداران و کارکنان بورس ارواق بهادار به عنوان نمونه آماری، به روش نمونه گیری خوشه یی انتخاب شدندکه پرسشنامه 260 از آن ها بعد از تکمیل تکمیل اعاده شدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که به نظر نمونه مورد مطالعه دوره اجرایی نخست یک دولت تاثیر زیادی بر تغییر قیمت بورس اوراق بهادار دارد؛ نتایج تجزیه و تحلیل دیگر نشان می دهد که به اعتقاد نمونه مورد مطالعه بین فصل های مختلف، تنها فصل تابستان موجب افزایش قیمت سهام می شود و با رسیدن فصل پاییز، زمستان و بهار تغییری در قیمت سهام صورت نمی گیرد؛ ضمناً براساس نتایج به دست آمده روزهای تعطیلات رسمی و روزهای بعد از تعطیلات رسمی بر تغییر قیمت بورس اوراق بهادار تاثیر چندانی ندارد؛ اما نتایج این مطالعه از گویه های 8 و 30 نشان داد که به نظر که به نظر نمونه مورد مطالعه روزهای قبل از تعطیلات رسمی روی تغییر قیمت تا حدودی تاثیر دارد؛ ضمناً تأثیر معاملات اولین روز و روزهای وسط هفته بر تغییر قیمت ناچیز است. و روزهای آخر هفته بر تغییر قیمت بورس تاثیر دارد و موجب افزایش قیمت سهام می شود. ضمناً تأثیرات 15 روز اول هر ماه با 15 روز دوم آن متفاوت است و تأثیر نخستین ماه های سال( فروردین و اردیبهشت) با ماه های پایانی سال یکسان نیست ضمنا تفاوتی بین معاملات اولین ماه هرفصل، در ماه وسط و آخرین ماه آن تفاوت چندانی مشاهده نمی شود و معامله در اول فصل و معامله در آخر فصل موجب افزایش قیمت سهام نمی شود؛ رسیدن ماه های خاص مانند رمضان بر تغییر قیمت تاثیر ندارد. در حالی که ماههای خاص مانند محرم بر تغییر قیمت بورس تاثیر دارد، ولی این تاثیر باعث افزایش قیمت سهام نمی شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ظرفیت‏های کارآفرینی در بخش دامپروری و ایجاد اشتغال
        منوچهر خردمندنیا محمود دانیالی ده حوض ایوب مردانی
        از مهمترین محورهای اساسی تکوین کارآفرینی، توانمندسازی بخش خصوصی، شناسایی ظرفیت ها و استفاده از ظرفیت ها و قابلیت ها در جهت بهبود محیط کسب و کار است. در سه دهه گذشته، به رغم تلاش های صورت گرفته هیچ اقدامی مشکل بیکاری را حل نکرده و نتوانسته است گرد فقر را از چهره منطقه بز چکیده کامل
        از مهمترین محورهای اساسی تکوین کارآفرینی، توانمندسازی بخش خصوصی، شناسایی ظرفیت ها و استفاده از ظرفیت ها و قابلیت ها در جهت بهبود محیط کسب و کار است. در سه دهه گذشته، به رغم تلاش های صورت گرفته هیچ اقدامی مشکل بیکاری را حل نکرده و نتوانسته است گرد فقر را از چهره منطقه بزداید. این در حالی است که شهرستان ایذه مراتع وسیع حاصلخیزی دارد و از نظر آب وهوایی منطقه ای معتدل محسوب می شود. هدف این مقاله شناسایی ظرفیت های کارآفرینی در بخش دامپروری شهرستان ایذه برای رفع این مشکلات است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه با اعمال نظر استادان و خبرگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ.90/. محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل و شناسایی ظرفیت های کارآفرینی از آمار استنباطی، آزمون گروه های مستقلF، استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که پرورش ماهی در استخر، پرورش گاو شیری، پرورش و نگهداری گوسفند، پرورش ماهی سرد آبی، احداث و توسعه موسسات مرغداری، پرورش ماهی گرم آبی در مناطق گرمسیری و پرورش و نگهداری مرغ بومی اولویت های مهم بخش دامپروری در ایجاد اشتغال هستند که سرمایه گذاری بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی می تواند نقش مؤثری در این زمینه و در ایجاد اشتغال ایفا نماید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر آمیزه بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری
        بهرام خیری وحیدرضا میرابی سید ایمان موسویان
        بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی و محیطی شهرت زیادی یافته است. به نظر می رسد اغلب مصرف کنندگان، چه فردی و چه صنعتی، در مورد محیط زیست آگاه تر و علاقه مندتر شده اند. از طرفی فشار مشتریان، رقبا، سازمان های غیر دولتی، رسانه ها، و قانون گذاران نیز شرکت ها را به عمل کردن به چکیده کامل
        بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی و محیطی شهرت زیادی یافته است. به نظر می رسد اغلب مصرف کنندگان، چه فردی و چه صنعتی، در مورد محیط زیست آگاه تر و علاقه مندتر شده اند. از طرفی فشار مشتریان، رقبا، سازمان های غیر دولتی، رسانه ها، و قانون گذاران نیز شرکت ها را به عمل کردن به تعهدات اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی سوق می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پایداری، سازمان ها باید با استفاده از تلفیقی از آمیخته های بازاریابی پایداری، خود را به سوی موفقیت سوق دهند. در پژوهش حاضر که از نظر گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است، جامعه آماری را مصرف کنندگان فروشگاه های زنجیره یی (رفاه، شهروند، اتکا) تشکیل می دهند. هدف اصلی محقق بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری است. از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و توزیع فراوانی داده های تحقیق و در داده پردازی از مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار LISREL استفاده شده است؛ نتایج نشان می دهد در بخش آمیخته بازاریابی، تمامی مؤلفه های آن بر موفقیت بازاریابی پایداری تأثیر دارند و تنها اثر قیمت گذاری منصفانه معکوس است. طبق تحلیل واریانس فریدمن از بین مؤلفه های ارتباطات، محاوره از بخش اعتبار بیشترین تأثیر را در بین دیگر اجزا دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - برند (نام تجاری) خدماتی و فرآیند ایجاد ارزش – وفاداری مشتری
        محمد علی عبدالوند شیرین شایسته
        نام و نشان محصولات خدماتی بر خلاف کالاهای فیزیکی نه فقط با مصرف کننده, بلکه با شرکت، کارکنان و شبکۀ ذی نفعان آن نیز در تعامل قرار دارد، به همین علت اهمیت نام و نشان تجاری و نیز ایجاد آن برای شرکت های تولید کننده چنین محصولاتی به مراتب بیشتر خواهد بود. در این تحقیق تاثیر چکیده کامل
        نام و نشان محصولات خدماتی بر خلاف کالاهای فیزیکی نه فقط با مصرف کننده, بلکه با شرکت، کارکنان و شبکۀ ذی نفعان آن نیز در تعامل قرار دارد، به همین علت اهمیت نام و نشان تجاری و نیز ایجاد آن برای شرکت های تولید کننده چنین محصولاتی به مراتب بیشتر خواهد بود. در این تحقیق تاثیر هریک از ابعاد ادراک مشتری نسبت به نام و نشان تجاری (تصویر نام و نشان تجاری, تصویر شرکت ، اعتماد به کارکنان ، اعتماد به شرکت) بر فرآیند ایجاد ارزش-وفاداری مشتری و در چارچوب خدمات هوایی(به طور دقیق خدمات هوایی امارات) مورد بررسی قرار گرفته است و در خلال بررسی مدل تحقیق متغیرهای جانبی بدست آمدند که تاثیر معناداری بر ارزش مشتری دارند. این متغیرهای جانبی عبارتند از: ارزش از دید مشتری، هزینه و کیفیت ،در نتیجه تاثیر این متغیر های جانبی نیز بر ارزش مشتری و وفاداری او مورد بررسی قرار گرفتند. داده های این پژوهش از یک نمونۀ 400 تایی مشتریان شرکت خدمات هوایی امارات و از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که کیفیت برداشت شده از خدمات تحت تاثیر تمامی متغیر های تحقیق به جز اعتماد مشتریان به رفتار کارکنان است. علاوه بر این در مورد ارزش از دید مشتری نیز شاهد این اثرگذاری هستیم, ضمناً هزینه بصورت مستقیم بر برداشت مشتری از ارزش ارائه شده اثرگذار است و همه عوامل اثر گذار در نهایت, از طریق ارزش گذاری مشتری از خدمت دریافت شده ، به ایجاد وفاداری در مشتریان شرکت خدمات هوایی امارات منجر می شوند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تفکر سیستمی و بهبود عملکرد کارکنان
        تیمور آقایی فیشانی منوچهر جفره شبنم میر محمدعلی تجریشی
        هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه بین تفکر سیستمی و بهبود عملکرد کارکنان شعب منطقه مرکزی بانک سپه تهران بوده است. نوع تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل 621 نفر در 55 شعبه تحت پوشش مدیریت شعب منطقه مرکزی وحجم نمونه 237 ن چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه بین تفکر سیستمی و بهبود عملکرد کارکنان شعب منطقه مرکزی بانک سپه تهران بوده است. نوع تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل 621 نفر در 55 شعبه تحت پوشش مدیریت شعب منطقه مرکزی وحجم نمونه 237 نفر از 35 شعبه با استفاده از روش تصادفی طبقه یی با تخصیص متناسب، تعیین و انتخاب شده اند. برای سنجش تفکر سیستمی از مدل تفکر سیستمی باری ریچموند(1991) استفاده شده و عملکرد کارکنان با تاکید بر:کمیت و کیفیت کاری، دانش و مهارت ،خلاقیت و ابتکار، مسوولیت پذیری و انعطاف پذیری و رعایت قوانین و مقررات و انضباط اداری مورد ارزیابی قرار گرفته است. اطلاعات با طراحی و توزیع دو نوع پرسشنامه جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss با بهره گیری از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و رتبه بندی فریدمن استفاده شده است.نتایج حاصله نشان می دهد که با تائید تمام فرضیه ها با احتمال 95 درصد،مشخص شده است که بین تفکر سیستمی و بهبود عملکرد کارکنان شعب منطقه مرکزی بانک سپه رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تأثیر هوش هیجانی کارکنان بر اثربخشی بازاریابی
        حسین صفرزاده کامل کمالی نازنین بنکدار مازندرانی
        با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد. شرکت ها برای حفظ بقای خود دست به اقداماتی می زنند یا شرایط را برای اثربخش کردن عملکرد واحد ها یا بخش های خود مهیا می سازند. شرکت های پخش سراسری، در جهان متحول و پیچیده امروز موفق خواهند بو چکیده کامل
        با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد. شرکت ها برای حفظ بقای خود دست به اقداماتی می زنند یا شرایط را برای اثربخش کردن عملکرد واحد ها یا بخش های خود مهیا می سازند. شرکت های پخش سراسری، در جهان متحول و پیچیده امروز موفق خواهند بود که بتوانند هوش هیجانی کارکنان خود را بویژه در واحد بازاریابی/ فروش که جزء واحد های کلیدی هر شرکت است افزایش دهند و بتوانند بین واحد های اصلی نوعی هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کنند. تا طریق آن بتوانند به اهداف و رسالت های اصلی شرکت برسند و اثربخشی واحد خود را افزایش دهند. هدف اصلی این تحقیق پیدا کردن ارتباط و تأثیر مثبت و قوی بین هوش هیجانی و اثربخشی کارکنان واحد بازاریابی/ فروش در شرکت های پخش مرتبط با صنعت کالاهای سریع المصرف در تهران است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه یی استفاده شده است. مدل دانیل گلمن که در آن هوش هیجانی براساس 5 مؤلفه (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، آگاهی های اجتماعی و مهارت های اجتماعی) بررسی می شود، در آن تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد. از پرسشنامه اثربخشی بازاریابی کاتلر نیز برای سنجش اثربخشی واحد های بازاریابی/ فروش استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرض آماری نیز از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که هر یک از مؤلفه های هوش هیجانی با تفاوت خیلی کم تأثیر مثبت و معنی داری را بر روی مؤلفه های اثربخشی بازاریابی دارد. و بنا به نتایج تحقیق، اثر کلی هوش هیجانی بر اثر بخشی واحد بازار یابی مثبت و معنادار است که خود نشان دهنده یک رابطه قوی بین سازه های تحقیق بوده است. پرونده مقاله