تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر نواوری مدل کسب و کار با نقش میانجی مشروعیت سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیمژگان طاهرنژاد 1 , داریوش جمشیدی 2 , عبدالعلی جلالی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد خنج، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
3 - عضو هیات علمی گروه مراقبت پرواز. دانشگاه هوایی شهید ستاری
کلید واژه: ایران خودرو دیزل, مشروعیت سازمانی, مسئولیت اجتماعی شرکتها, نواوری مدل کسب و کار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر نواوری مدل کسب و کار با نقش میانجی مشروعیت سازمانی انجام شد. این تحقیق از نظر نوع کاربردی، به صورت کمی بوده و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت ایران خودرو دیزل به تعداد 900 نفر بود که نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقهای، بر اساس فرمول کورکان تعداد 269 نفر انتخاب شد. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مسئولیت اجتماعی شرکتهای کارول و همکاران (2009)، مشروعیت سازمانی نوآوری مدل کسب و کار هو و همکاران (2020) با 25 گویه استفاده شد. روایی به صورت صوری و محتوایی و پایایی آن با روش الفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS نسخه دو تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکتها و ابعاد مختلف آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق میانجی مشروعیت سازمانی بر نواوری مدل کسب و کار تاثیر دارند.
The present study was conducted with the aim of investigating the impact of corporate social responsibility on business model innovation with the mediating role of organizational legitimacy. This research is quantitative in terms of applied type and descriptive-survey research in terms of research method. The statistical population of the research included all the managers and employees of Iran Khodro Diesel Company in the number of 900 people, and the study sample was selected by stratified random method, based on the Kurkan formula, and the number of 269 people was selected. The main data collection tool was the Corporate Social Responsibility Questionnaire of Carroll et al. (2009), Organizational Legitimacy of Business Model Innovation, Ho et al. (2020) with 25 items. Face and content validity and its reliability were calculated and confirmed by Cronbach's alpha method. The obtained data were analyzed using structural equation model and Smart PLS software version two. The results showed that the social responsibility of companies and its different dimensions have a direct and indirect effect on the innovation of the business model through the mediation of organizational legitimacy.
_||_