واکاوی رمان «شوهر آهو خانم» براساس نظریّة یادگیری شناختی_ اجتماعی آلبرت بندورا
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنفرهاد حامدی 1 , کامران پاشائی فخری 2 , پروانه عادل زاده 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: شوهر آهو خانم, کلید واژهها: یادگیری شناختی– اجتماعی, آلبرت بندورا, علیمحمّد افغانی, ادبیّات بینارشتهای,
چکیده مقاله :
چکیده از آن جایی که بررسی نظرات متفکّران نظریّه پرداز در حوزة یادگیری و استخراج دلالت های آن می تواند راهنمای پژوهشگران و علاقه مندان قرار گیرد، بر این اساس کانون اصلی توجّه پژوهش حاضر بر بررسی نظریّة شناختی– اجتماعی آلبرت بندورا و استخراج منطقی دلالت های آن در رمان شوهر آهو خانم، نوشتة علی محمّد افغانی قرار گرفته است. همچنین از دلایلی که در این مقاله، این نظریّه برای بررسی انتخاب شده، وسعت مبنای نظری بندورا در حوزة اجتماعی، شناختی و گستردگی کاربرد آن در حوزه یادگیری است. سوال این پژوهش عبارت است از: کدام مؤلّفه های نظریّة شناختی – اجتماعی آلبرت بندورا در رمان شوهر آهو خانم مشهود است؟ روش مورد استفاده در این مقاله، توصیفی– تحلیلی است. از یافته های پژوهش حاضر تشریح مواردی چون یادگیری مشاهده ای، و مؤلّفه های آن مانند: توجّه، یادداری، بازآفرینی و انگیزش است. که براساس این مؤلّفه ها به بررسی و تحلیل رمان شوهر آهو خانم پرداخته شده است. که تمامی این شاخصه ها به تفصیل، توضیح داده شده است.
Abstract Since studying of the ideas of theoretician thinkers in the domain of learning and getting its implications can be used as a guide for researchers and those who are interested in the subject, the main focus of present research has been led to the study of Albert Bandora's social-cognitive theory and logical extraction of its implications in the novel of The Ahoo Khanom's Husband written by Ali Mohammad Afghani .Also, the reason that we have chosen this theory is the extension of Bandora's ideas in social, cognition in the domain of learning. The question posed is : which components of social – cognitive theory of Bandora are seen in the above-mentioned novel? The method used in this paper is descriptive – analytic. Of the findings of present research, instances such as observational learning and the components like : attention, remembrance, recreation, and motivation based on which we have studied and analyzed Ahoo Khanom's Husband. All of these indexes have been extensively explained in the text.
فهرست منابع و ماخذ
1- ارنسون، الیوت، (1389)، روانشناسی اجتماعی، ترجمة حسین شکرکن، تهران: رشد، ویرایش هشتم.
2- آریانپور، منوچهر و عبّاس، (1385)، فرهنگ انگلیسی به فارسی، جلد یکم، تهران، جهانرایانه، چاپ ششم.
3- افغانی، علیمحمّد، (1390)، شوهر آهو خانم، تهران: نگاه، چاپ سیزدهم.
4- آقایوسفی، علیرضا و دیگران، (1386)، روانشناسی عمومی، تهران، دانشگاه پیام نور، چاپ یکم.
5- پاجارس، فرانک، (1387)، تحوّل خودکارآمدی تحصیلی، ترجمة مسعود کبیری، تهران: نگاه.
6- رهادوست، بهار، (1386)، مبانی نظری و روششناسی مطالعات میانرشتهای، مجلّة ماه کلّیّات، شمارة148، صص: 25-24.
7- قلیپور، فرضالله، (1376)، کلّیّات روانشناسی، تهران: برگزیده، چاپ یکم.
8- یورلند، بیگر، (2004)، نظریّه و فرا نظریّه در علم اطلاعرسانی، مترجم: مهدی داودی، تهران: کتاب خانة ملّی.
_||_