عشق و سیمای رهروان حقیقی آن در منظومههای غنایی خسرو و شیرین و لیلی و مجنونِ نظامی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنعلی رضائی حمزه کندی 1 , عزیز حجاجی کهجوق 2 , آرش مشفقی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب – ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب – ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
کلید واژه: عشق, خسرو و شیرین, لیلی و مجنون, کلید واژهها: نظامی, قهرمانان حقیقی,
چکیده مقاله :
چکیده جوهر عشق در متن و بطن همۀ ذرات عالم هستی جاری و ساری است و اصولا ًاساس خلقت بر پایۀ عشق نهاده شده و به وادی هستی و عینیّت رسیده است. عشق ودیعهای الهی است که در بدو خلقت در نهاد آدمی نهاده شده است و امانتی است آسمانی که مسؤولیّت حمل آن را انسان رهرو راه عشق پذیرفته و سر تعظیم در برابر عظمت آن فرود آورده است، همچنانکه در کلام وحی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. حکیم نظامی گنجوی از شاعران قرن ششم هجری درحیطۀ ادبی آذربایجان، با بیانی نمادین و سمبلیک در قالب داستانهای بزمی و در عین حال عرفانی، اشارات نغزی به بایسته ها و ظرایف سیر و سلوک عرفانی کرده و در سیمای قهرمانان داستانهایی همچون خسرو وشیرین و لیلی و مجنون، عشق مجازی را به سان پلی برای عشق حقیقی و عرفانی بیان داشته است. او فرهاد و لیلی و مجنون را، که در پی عشقی الهی و ماندگار هستند، به عنوان قهرمانان حقیقی میدان عشق معرّفی مینماید. این مقاله به بحث و بررسی در این زمینه در دو منظومة عاشقانة نظامی میپردازد.
Abstract The essence of love is current in the text and center of all particles of the universe. Basically, the foundation of creation is based on love and has reached the plains of existence and objectivity. Love is the Divine endowment which has been put in the human's heart since creation and it is a heaven trust which the men of love wayfarers have taken responsibility to carry it and bowed his head against His Glory as emphasized in the Divine revelation. Hakim Nezami Ganjavi of the sixth century poets in the literary domain of Azarbaijan with a symbolic expression in the mold of convivial stories at the same time mystical ones, has alluded excellent points to necessities and exquisite mystical excursion in the expression of some heroes such as khosrow Shirin and Leila Majnoon and developed the virtual love as a bridge to the true and mystical love. He introduces Farhad, leili and Majnoon who seek divine love as the true heroes of the field of love. This article deals with the two love poetry of Nezami.
فهرست منابع و ماخذ
_||_