بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی حوزۀ «رنگ» در آثار علی محمّد افغانی و کازوئو ایشی گورو
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنساناز تقی پوری حاجبی 1 , کامران پاشائی فخری 2 , پروانه عادل زاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: رنگ, افغانی, ایشی گورو, کلید واژهها: استعارۀ مفهومی,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ استعارههای مفهومی حوزۀ رنگ در آثار افغانی و ایشی گورو (برندۀ جایزۀ نوبل ادبی 2017)، معرّفی حوزههای مقصد، تعیین بسامد اسم نگاشتها و توصیف شباهتها و تفاوتهای استعاری حوزۀ رنگ در آثار دو نویسنده نوشته شده است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و دادههای پژوهش بر پایۀ رویکرد معناشناسی شناختی در چهارچوب باورهای نظری لیکاف و جانسون (1980) در آثار فوق مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل 48 نمونة استعارۀ مفهومی رنگ با حوزههای مقصد ایده، بخت، بیماری، ترس، خشم، زیبایی، شادی، شرم، عشق، غم و هوس این نتیجه را به دست می دهد که بسامد اسم نگاشت شرم رنگ است، در آثار هر دو نویسنده بیشتر است. شباهتها عمدتاً ناشی از فعالیّتها، تجربهها و عقاید مشابه هر دو نویسنده در کاربرد رنگ است و تفاوتها مربوط به وجود زمینههای فرهنگی عقیدتی مختلف، بافت اجتماعی و محیط جغرافیایی متفاوت دو نویسنده میباشد.
Abstract The present research has been written to study and compare the thematic metaphors in the sphere of color in Afghai and Ishi Guro's ( Nobel Prize Winner in Literature – 2017) works. Introduction of destination domains, the frequency of noun-scripts and description of similarities and metaphorical differences have been written in the sphere of " color ". The research method is descriptive-analytic and its data are based on semantic approach and analyzed in the frame of theoretical beliefs of George Lakoff and Johnson ( 1980 ). The analysis of 48 samples of thematic metaphor " color " with the destination spheres of idea, luck, disease, fear, anger, beauty, joy, shyness, love, sadness and desire indicate that frequency of noun-script " sordidness of color " is much in both writers. The similarities commonly originate from activities, experiences and the joint ideas of the two writers in application of color. The discrepancies are related to their cultural, different ideology, social texture and geographical circumstances.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
ب: مجلاّت و نشریات
_||_