تحلیل نقش خودانضباطی کارکنان در شکلگیری رفتار نوآورانه باتأکیدبر بسترهای محیطی و تغییرات اجتماعی-فرهنگی سازمان
محورهای موضوعی : محیطی
جواد عبدی
1
,
سلیمان ایرانزاده
2
*
1 - گروه مدیریت کسبوکار ، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه مدیریت کسبوکار ، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: نوآوری, کارکنان, تواناییهای فردی, خودانضباطی, بسترهای محیطی, تغییرات اجتماعی-فرهنگی. ,
چکیده مقاله :
در دنیای پررقابت امروز، نوآوری نیروی انسانی بهعنوان یک مزیت رقابتی کلیدی برای سازمانها محسوب میشود. بااینحال، شکلگیری رفتار نوآورانه کارکنان صرفاً به تواناییهای فردی وابسته نبوده و تحتتأثیر عوامل درونفردی مانند خودانضباطی و نیز بسترهای محیطی و تغییرات اجتماعی-فرهنگی سازمان قرار دارد. این پژوهش باهدف بررسی نقش خودانضباطی در شکلگیری رفتار نوآورانه باتأکیدبر بسترهای محیطی و تغییرات اجتماعی-فرهنگی سازمان انجام شد. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کارکنان سازمانهای خدماتی شهر تبریز در سال ۱۴۰۴ش، بود که بااستفادهاز فرمول کوکران، ۳۸۴نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها ازطریق 3پرسشنامۀ استاندارد – خودانضباطی، بسترهای محیطی و رفتار نوآورانه، گردآوری شد. روایی ابزارها بهکمک نظر خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی، و پایایی آنها با آلفای کرونباخ (بهترتیب 81/0، 78/0 و 84/0)، تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد خودانضباطی کارکنان اثر مثبت و معناداری بر رفتار نوآورانه دارد و این رابطه در سازمانهایی با بستر محیطی حمایتگر و تغییرات اجتماعی-فرهنگی مطلوب تقویت میشود. براساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت توسعۀ مهارتهای خودانضباطی همراهبا بهبود شرایط محیطی و توجهبه تحولات اجتماعی و فرهنگی سازمان، نقش مهمی در ارتقای نوآوری کارکنان ایفاء میکند.
In today’s highly competitive world, employee innovation is considered a key competitive advantage for organizations. However, the emergence of employees’ innovative behavior does not solely depend on individual abilities, but is also influenced by intrapersonal factors such as self-discipline, as well as environmental contexts and socio-cultural changes within the organization. This study aimed to examine the role of self-discipline in fostering innovative behavior, emphasizing organizational environmental contexts and socio-cultural changes. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population consisted of employees of service organizations in Tabriz in 2025, from which 384 individuals were selected using stratified random sampling based on Cochran’s formula. Data were collected using three standardized questionnaires—self-discipline, environmental context, and innovative behavior. The validity of the instruments was confirmed through expert opinions and confirmatory factor analysis, and their reliability was verified using Cronbach’s alpha coefficients (0.81, 0.78, and 0.84, respectively). Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) in AMOS software. The results indicated that employees’ self-discipline has a positive and significant effect on innovative behavior, and this relationship is strengthened in organizations with supportive environmental contexts and favorable socio-cultural changes. Based on these findings, it can be concluded that developing self-discipline skills along with improving environmental conditions and addressing organizational socio-cultural transformations play a crucial role in enhancing employee innovation.