قابلیت مقایسه حسابداری و تمرکز مشتری با تاکید بر نقش تعدیل گر توانایی سودآوری و عدم تقارن اطلاعاتی
محورهای موضوعی : مدیریت زنجیره تامین
سعیده میارصادقی
1
,
نعمت رستمی مازویی
2
*
1 - دانشجو
2 - گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: قابلیت مقایسه حسابداری, تمرکز مشتری, عدم تقارن اطلاعاتی, توانایی سودآوری,
چکیده مقاله :
پژوهشگران حسابداری، صورت های مالی را ترسیم وقایع اقتصادی با استفاده از ارقام حسابداری می دانند. با این برداشت، زمانی دو شرکت، صورت های مالی قابل مقایسه ای خواهند داشت که نحوه این ترسیم یکسان باشد. مشتریان می خواهند از طریق اطلاعات حسابداری با کیفیت بالا تصمیمات موثری بگیرند و قابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری نه تنها ویژگی اصلی بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری است، بلکه همواره به عنوان یکی از راه های کلیدی برای بهبود سودمندی تصمیم گیری اطلاعات حسابداری در نظر گرفته شده است. هدف این مقاله تأثیر قابلیت مقایسه صورت های مالی بر تمرکز مشتری با تأکید بر سودآوری و عدم تقارن اطلاعاتی است. استدلال بر این است که قابلیت مقایسه حسابداری بالاتر توانایی مشتریان را برای ارزیابی عملکرد تامین کنندگان در برابر همتایان صنعتی خود افزایش می دهد. این موضوع به تامین کنندگان اجازه می دهد تا مشتریان بیشتری را جذب کنند و از این رو تمرکز مشتری خود را کاهش دهند. برای این منظور اطلاعات صورت های مالی 150شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های 1397 لغایت 1402 گردآوری گردید و با استفاده از نرم افزار EViews 9 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که قابلیت مقایسه صورت های مالی با تمرکز مشتری رابطه معنی داری ندارد اما نقش تعدیل کنندگی عدم تقارن اطلاعاتی بر این رابطه تاثیرگذار است. بر اساس نتایج این پژوهش بهبود سطح قابلیت مقایسه صورت های مالی هزینه های به دست آوردن اطلاعات را کاهش داده و عـدم تقارن اطلاعاتی را تقلیل می دهد، بر همین اساس، تامین کنندگانی که عدم تقارن اطلاعاتی بالاتری دارند، می توانند از قابلیت مقایسه برای کاهش تمرکز بیشتر بهره مند شوند.
Abstract
Accounting researchers map financial statements and interpret economic results using accounting figures. According to this perception, two companies will have comparable financial statements only if their mapping methods are identical. Customers seek to make informed decisions through high-quality accounting information, and the comparability of accounting information is not only a primary characteristic that improves the quality of accounting information but has also always been considered one of the key ways to enhance the decision-usefulness of accounting information. The purpose of this article is to investigate the impact of financial statement comparability on customer concentration, with an emphasis on profitability and information asymmetry. The underlying assumption is that higher accounting comparability enhances customers' ability to evaluate a supplier's performance against its industry peers. This allows suppliers to attract more customers and thereby reduce their customer concentration. For this purpose, the data from the financial statements of companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2018 to 2023 were collected. Data from 150 company-year observations were gathered and analyzed using EViews 9 software.
The findings from testing the research hypotheses showed that the comparability of financial statement does not have a significant relationship with customer concentration; however, the moderating role of information asymmetry influences this relationship. Based on the results of this research, improving the level of financial statement comparability reduces information acquisition costs and decreases information asymmetry. Accordingly, suppliers with higher information asymmetry can benefit more from comparability to achieve a greater reduction in concentration.
فهرست منابع:
ایزدی نیا، ناصر؛ امیری، هادی و هاشمی دهچی، مجید. (1399) . تأثير قابليت مقايسه صورت هاي مالي بر مربوط بودن اطلاعات حسابداري با تأكيد بر نقش سرمايه گذاران متخصص و عدم تقارن اطلاعاتي. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 27(3) ، 473-494
برومند، نفیسه؛ نریمانی، رسول و باقری، مرتضی. (1402). نقش توانایی مدیریت در تمرکز مشتری و عملکرد شرکت. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 85، 458-470
بگلو، محمد حسن. (1399). بررسی تاثیر دوره تصدی مدیرعامل بر قابلیت مقایسه صورت های مالی با تاکید بر نوع حسابرس. فصلنامه چشم انداز مدیریت و حسابداری، 3(25)، 1-15
حاجیها، زهره و چناری، حسن. (1402). تاثیر قابلیت مقایسه حسابداری بر کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر کیفیت حسابرسی. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری، 2(1)، 87-106
کردستانی، غلامرضا و عباشی ، عبدالحد. (1393). بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد مالی شرکت. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠمی-پژوﻫشی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ دارایی وﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎلی، 3(6)، 81-92
کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1397). مفاهیم نظری گزارشگری مالی، سازمان حسابرسی
گل محمدی، مجتبی و زارع، ابولفضل. (1399). قابلیت مقایسه حسابداری و تلاش حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18(70) ،113 -138
مهربان پور، محمد رضا ؛ فرجی، امید و سجاد پور، رضا. (1399). نقش میانجی کیفیت گزارشگری مالی در رابطه بین قابلیت مقایسه صورت های مالی و نگهداشت وجه نقد. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 27(1)، 132-153
Refrences (in English)
Ahn, H; Choi, S. & Yun, S.C. (2020). Financial statement comparability and the market value of cash holdings, Account, Horizons 34, 1–21
Baker, S.R; Bloom, N. & Davis, S.J. (2016). Measuring economic policy uncertainty, Q. J. Econ. 131, 1593–1636
Barth, M.E; Li, K. & McClure, C.G. (2023). Evolution in value relevance of accounting information, Account. Rev. 98, 1–28
Cheng, M; Jaggi, J. & Young, S. (2022). Customer concentration of targets in mergers and acquisitions, J. Bus. Finance. Account, 49, 1314–1355
Chen, Y; Hu, G. Yao, J. & Zhao, J. (2022). Customer concentration and managerial bad news withholding , J. Account. Audit. Finance, 39, 673–696.
Chircop, J; Nguyen, N. & Nguyen, T. (2024). Accounting comparability and customer concentration, Journal of Accounting and Public Policy, 48.
De Franco, G; Kothari, S.P. & Verdi, R.S. ( 2011). The benefits of financial statement comparability, J. Account, Res, 49, 895–931.
Financial Accounting Standards Board (FASB). (2018). Conceptual framework for financial reporting - chapter 3, qualitative characteristics of useful financial information, Financial Accounting Standards Board (FASB).
Kim, J.B; Li, L; Lu, L.Y. & Yu, Y. (2016). Financial statement comparability and expected crash risk, J. Account. Econ, 61, 294–312.
Kim, S; Kraft, P. & Ryan, S. (2013), “Financial Statement Comparability and Credit Risk”, Review of Accounting Studies, 18, PP. 783–823.
Wang, J; Huang, Y; Feng, H. & Yang, J. (2023). The effect of customer concentration on stock sentiment risk, Rev, Quant. Finance. Account, 60, 565–606.
Lee, B.-B.-H. & Lee, J.J. ( 2024). Financial statement comparability and analysts’ optimism for accruals, Br. Account. Rev, 56, 101303.
Qing, Li. & Chen, Lin.(2023). Customer Concentration Affect and Accounting Comparability: Interpretation Based on Inverted U-shaped Relation, Collected Essays on Finance and Economic, 39, 81-91
Robert, K; Sangwan, K. & Prianka, M. (2018). When Does Comparability Better Enhance Relevance? Account. Finance, 63, 2035–2079.
Sohn, B. C. (2016), “The Effect of Accounting Comparability on the Accrual-based and Real Earnings Management”, Journal of Accounting and Public Policy, 35, PP. 513–539.