بررسی تاثیر سطح فعالیت بدنی بر سلامت روان کارکنان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانی
1 - دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: سلامت روانی, کارکنان, فعالیت بدنی, مس سرچشمه, رفسنجان,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر سطح فعالیت بدنی بر سلامت روان کارکنان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بود. روش تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی می باشد که از منظر هدف کاربردی است و به صورت میدانی با استفاده از توزیع پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان و کارگران مجمتع مس سرچشمه رفسنجان به تعداد 5300 نفر بود و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر انتخاب شد و روش نمونه گیری در تحقیق حاضر بصورت در دسترس بود. ابزار تحقیق حاضر شامل 2 پرسشنامه استاندارد سلامت روان گلد برگ (1972) و پرسشنامه فعالیت حرکتی بین المللی (IPAQ) بود. پایایی و روایی پرسشنامه در تحقیقات متعددی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده های گرد آوری شده از دو روش آماری توصیفی شامل (میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، جداول و نمودارها) و از روش استنباطی شامل آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آلفای کرونباخ و آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون در SPSS27 استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین فعالیت حرکتی و سلامت روان و ابعاد آن رابطه معناداری در سطح (05/0) وجود دارد. همچنین فعالیت حرکتی در مدل رگرسیونی 6/41 درصد واریانس متغیر سلامت روان را تبیین و پیشبینی میکند. مدیران باید این رویکرد را به صورت راهبردی در سیاستها و برنامههای توسعهای خود گنجانده و با ارزیابی مستمر پیامدهای آن، زمینهساز پایداری و ارتقای سلامت روان کارکنان خود شوند.
The aim of the present study was to investigate the effect of physical activity levels on the mental health of employees of Sarcheshmeh Copper Complex in Rafsanjan. The present study method is descriptive-analytical, which is applied from the perspective of the objective and was conducted in the field using questionnaire distribution.The statistical population of the present study included all employees and workers of Sarcheshmeh Copper Complex in Rafsanjan, numbering 5300 people, and the sample size was selected based on the Morgan table as 357 people, and the sampling method in the present study was available. The instruments of the present study included 2standard mental health questionnaires by Goldberg (1972) and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). The reliability and validity of the questionnaire have been examined and confirmed in numerous studies. To analyze the collected data, two descriptive statistical methods were used, including (mean, variance, standard deviation, tables and graphs), and an inferential method including the Kolmogorov-Smirnov test, Cronbach's alpha, and correlation coefficient and regression tests in SPSS27. The results of the Pearson correlation coefficient test showed that there is a significant relationship between physical activity and mental health and its dimensions at the (0.05) level. Also, physical activity in the regression model explains and predicts 41.6%of the variance of the mental health variable. Managers should strategically incorporate this approach into their policies and development plans and, by continuously evaluating its consequences, pave the way for sustainability and promotion of the mental health of their employees.
1. ابراهیمی قوام، صغری و خطیبزاده، متین. (1392). بررسی وضعیت خانوادگی دختران فراری با تأکید بر سوء استفاده از آنان. دوفصلنامه مطالعات پلیس زن، سال 7، شماره 19، صص 92-78. 2. ابراهیمی، احترام. (1384). بررسی و مقایسه رابطه بین سبک هاي مقابله با فشار روانی، خلاقیت هیجانی و سلامت روانی در دختران دانشجوي ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تربیت معلم تهران. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران. 3. احمدی فروشانی، سیدحبیب اله؛ یزدخواستی، فریبا و عریضی، حمیدرضا. (1392). اثربخشی روان نمایشگری با محتوای معنوی بر شادی، لذت و سلامت روان دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 7، شماره 2، صص 23-7. 4. اسدي، حمید؛ حسینی رضی، ثریا و جلیلی، پروین. (1391). پیشبینی خطر خودکشی دانشجویان براساس اعتقادات مذهبی، حمایت اجتماعی، راهبردهاي مقابلهاي و سلامت عمومی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، دوره 4، شماره 16، صص 101-87. 5. اسمخانی اکبری نژاد، هادی؛ اعتمادی، احمد و نصیرنژاد، فریبا. (1389). خودکارآمدی و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. مجله زن و مطالعات خانواده، سال 2، شماره 8، صص 25-13. 6. افرازه، عباس. رضاییان، سجاد و جهانشاهی، محسن. (1391)، بررسی سنجش رابطه استرس و بهرهوری دانشکاران (مطالعه موردی: مجتمع مس سرچشمه). مجله مهندسی صنایع و مدیریت سیستمها، 2(3)، 9-16. doi: 10.22111/ims.2012.1494 7. آقامحمدی، سمیه؛ کجباف، محمدباقر؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ عابدی، احمد؛ کاظمی، زینب و صادقی، سعید. (1390). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری. مجله روانشناسی بالینی، سال 3، شماره 2، صص 89-79. 8. امامی، ع.، و همکاران. (1396). تأثیر ورزشهای ترکیبی بر سلامت روانی و کیفیت زندگی کارکنان دانشگاه. فصلنامه علوم ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، 12(2)، 153-169. 9. امیدوار، هدایت؛ امیدوار، خسرو و امیدوار، عظیم. (1392). تعیین اثربخشی راهبردهای مدیریت زمان بر سلامت روانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران. 10. ایمانی فرد، عفت و کامگار، منوچهر. (1390). مقایسه خشونت خانوادگی و نگرش های ناکارآمد در دختران فراری و عادی. پایاننامه کارشناسیارشد در رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. 11. بلوردی، زهیر مصطفی؛ بلوردی، طیبه و غیوری، مهدیه. (1392). تحلیل جامعه شناختی رابطه دینداری با سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال 3، شماره 9، صص 62-47. 12. بهادری خسروشاهی، جعفر؛ هاشمی نصرت آباد، تورج و باباپور خیرالدین، جلیل. (1390). مقایسه نگرش مذهبی، ادراک استرس و سلامت روان در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری. فصلنامه سلامت و روانشناسی، دوره 1، شماره 3، صص 133-117. 13. پایندان، طیبه. (1389). مقایسه تابآوری، سلامت روان، پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی خانوادههای طلاق و عادی شهر اهواز با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 14. پورمیری، منصوره. کرباسی زاده، فریبا. (1400)، تاثیر فعالیت ورزشی منظم بر سلامت روان و مدیریت زمان کارکنان شرکت مخابرات ایران – منطقه اصفهان. فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک، سال 2، شماره 6، صص: 137-148. 15. پیرخائفی، علیرضا؛ برجعلی، احمد؛ دلاور، علی؛ و اسکندري، حسین. (1391). تأثیر آموزش خلاقیت بر مؤلفه هاي فراشناختی تفکر خلاق دانشجویان. فصلنامه رهبري و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دوره 2، شماره 3، صص 61-51. 16. تمنایی فر، محمدرضا؛ منصوری نیک، اعظم و فیروزی، سمیه. (1392). بررسی مقایسه ای سلامت روانی و هوش هیجانی دختران فراری و عادی. مجله یافته های نو در روانشناسی، سال 8، شماره 26، صص 107-95. 17. توتک، مریم، و عابدان زاده، رسول. (1399). اثربخشی یک دوره تمرینات ورزش مغزی بر انعطاف پذیری شناختی مردان سالمند. تازه های علوم شناختی، 22(4 )، 65-74. 18. جوان، رضا، نیکبخت، داوود، اسماعیلی، مصیب، و سلم آبادی، مجتبی. (1394). سلامت روان, زیربنای بهداشت خانواده. همایش اسلام و سلامت روان (اولین همایش ملی و دومین همایش منطقه ای). 19. Argyl, M. (2009). Psychology and Religion, an Introduction, (first edition). San Francisco: Jossey-Bass. 20. Austin, O.; Mayer. J. D., & Warner. R. M. (2011). Self-efficacy. Risk-taking behavior and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Journal of research in educational psychology.vol 4 n 12. 21. Bafageeh, F., & Loux, T. (2022). The relationship between types of physical activity and mental health among U.S. adults. Mental Health & Prevention, 28, Article 200244. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2022.200244 22. Baker, T., White, R., Abbott, G., Litterbach, E., & Teychenne, M. (2024). Corrigendum to “Investigating psychosocial and behavioural mediators of the relationship between physical activity and depressive symptoms in women from socioeconomically disadvantaged neighbourhoods” [Mental Health and Physical Activity, 25, 2023, 100560]. Mental Health and Physical Activity, 27, Article 100644. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2024.100644 23. Benyard, F. (2006). Effect of gender and creativity on mental health of adolescents. Social Science Research Network. 24. Berk, G. (2009). Creativity and mental health: A profile of writers and musician’s department of psychiatry. NIMHANS. bangalore. India. 25. Biderman, G.; Mounteauxm, M. & Mick, E. (2009). Young adult outcome of attentiondeficit/ hyperactivity disorder: Finding in non referred subjects. American Journal of Psychiatry, 162, 1083-1089. 26. Bird, J. M., Karageorghis, C. I., & Hamer, M. (2021). Relationships among behavioural regulations, physical activity, and mental health pre- and during COVID–19 UK lockdown. Psychology of Sport and Exercise, 55, Article 101945. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101945 27. Brown, D., & Jones, M. (2021). The role of exercise in improving mental health among industrial workers. Industrial Health, 59(5), 349-359. 28. Brown, T., & Johnson, M. (2019). Effects of physical exercise on mental health of industrial workers. Journal of Occupational Health, 61(4), 345-353. 29. Chauhanss, D. (1991). Schizotype and mental health amongst poets. Visual artists. And mathematicians. Journal of research in personality vol (40). 30. Crespi, T. D., & Sabatelli, R. M. (1993). Adolescent Runaways and Family Strife: A Conflict-Induced Differentiation Framework. Adolescence, 28(112), 867. 31. demographics, motivation, and environment, J. child & serv Rev.; (31):125-139. 32. Drwal, J. (2008). The relationship among attachment styles, empathic accuracy, and relationship satisfaction. Unpublished doctoral dissertation, university Connecticut.